Trenger å ta ut HDMI signaler (splitter/switch)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger å ta ut HDMI signaler (splitter/switch)

Hei!

Jeg skal kjøpe en Acer Aspire L5100 stuepc som skal kobles på min Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1 flatskjerm.

Det e kun 1 HDMI inngang på TV'en, denne er i dag koblet til en DVD-spiller.

Jeg tenkte å kjøpe en HDMI svitser eller splitter som jeg tenkte å koble dagens HDMI kabel fra TV (denne ligger i en kanal i veggen) til switch eller splitter, deretter ta ut et HDMI signal til DVD og en til Acer pc.

Vil det fungere? I tilfelle hva trenger jeg (splitter eller switcher)

Jeg har sjekket f.eks følgende utstyr, vil disse fungere og hvorfor bør jeg eventuelt velge den ene fremfor den andre?

Biltema

MPX

Når det gjelder HDMI kabler vurderer jeg en 2 m fra MPX, er denne ok?

Kan noen samtidig forklare meg forskjellen på en HDMI splitter og en HDMI switch?

Takknemlig for alle svar

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene er, uten at vi tenker på ytelse, at den fra MPX har fjernkontroll som du mest sannsynlig får MEGET stor glede av:-)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Splitter deler ett signal til flere skjermer og en switch mottar signal fra flere kilder og sender de til en skjerm. :-D

Det som begynner og bli vanelig nå er en splitter/switch som tar imot signal fra 4 kilder og kan sende signalet ut til 2 skjermer.

Bruk av fjernkontroll vil det også bli mindre av da switcherne kan lese signale som kommer inn og switcher automatisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er på den siden av kabeldebatten som mener at hdmi og nettverkskabel ikke lager varmere farger på skjerm eller websider, men at når ting virker så virker det, ville jeg prøvd ut noe av det billige som finnes i hong-kong.

Jeg kjøper stadigvekk fra hongkong via ebay når jeg handler småelektronikk, og er sjelden misfornøyd. Har bla annet handlet hdmi-dvi adapter til 10kr stk

Sjekk feks eBay Store - PC NightMarket: HDMI, MacBook Memory, DDR2 Memory for hdmi-switcher som koster godt under 200kr-grensen for import. Med fjernkontroll og støtter det meste.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    En Splitter deler ett signal til flere skjermer og en switch mottar signal fra flere kilder og sender de til en skjerm. :-D

Det som begynner og bli vanelig nå er en splitter/switch som tar imot signal fra 4 kilder og kan sende signalet ut til 2 skjermer.

Bruk av fjernkontroll vil det også bli mindre av da switcherne kan lese signale som kommer inn og switcher automatisk.
    Problemet med disse mange til mange løsningene vil for mange være at man ønsker å kjøre lyden inn på en receiver. For de nye HD-formatene må man kjøre lyden over hdmi. Man må selvfølgelig også ha hdmi på receiveren. Blir mye kabler om man bruker en switch før receiveren og en splitter etterpå, men det er sikkert mulig.

Fjernkontroll vil nok ofte komme til nytte selv om man har en autoswitch. I hvertfall er det mange som har flere kilder så står på samtidig. Sjelden jeg slår av dekoderen for TV selv om jeg skal bruke PS3 eller DVD spiller. Da blir det greit med en fjernkontroll.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Problemet med disse mange til mange løsningene vil for mange være at man ønsker å kjøre lyden inn på en receiver. For de nye HD-formatene må man kjøre lyden over hdmi. Man må selvfølgelig også ha hdmi på receiveren. Blir mye kabler om man bruker en switch før receiveren og en splitter etterpå, men det er sikkert mulig.

Fjernkontroll vil nok ofte komme til nytte selv om man har en autoswitch. I hvertfall er det mange som har flere kilder så står på samtidig. Sjelden jeg slår av dekoderen for TV selv om jeg skal bruke PS3 eller DVD spiller. Da blir det greit med en fjernkontroll.
    Ser ikke helt problemet :-D

Hvor mange flere kabler blir det hvis du har 4 kilder og 2 display og en reciver som har 1 inngang og 1 utgang.
    Kanske det er bedre med 1 HDMI kabel som sitter fast i receiveren som du bytter rundt på kildene manuelt ?
    De fleste ville vel bruke en switcher ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt problemet :-D

Hvor mange flere kabler blir det hvis du har 4 kilder og 2 display og en reciver som har 1 inngang og 1 utgang.
    Kanske det er bedre med 1 HDMI kabel som sitter fast i receiveren som du bytter rundt på kildene manuelt ?
    De fleste ville vel bruke en switcher ?
    Problemet er hvis man ønsker HD-lyd og i tillegg ønsker å bruke 2 signal ut. Da kan du ikke kun gjøre via en 4 til 2 switch siden lyden må innom receiveren på vei til mottakeren av bildet. Du kan sikkert bruke en f.eks. 4 til 1 switch som du så kobler i receiveren, så en ny 1 til 2 switch ut fra receiveren igjen. men her blir det mye bokser og kabler synes i hvertfall jeg. Men det er mulig det funker greit? uansett får du ikke utnyttet en 4 til 2 switch.

Det beste er selvfølgelig å ha alt innebygd i receiveren!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er hvis man ønsker HD-lyd og i tillegg ønsker å bruke 2 signal ut. Da kan du ikke kun gjøre via en 4 til 2 switch siden lyden må innom receiveren på vei til mottakeren av bildet. Du kan sikkert bruke en f.eks. 4 til 1 switch som du så kobler i receiveren, så en ny 1 til 2 switch ut fra receiveren igjen. men her blir det mye bokser og kabler synes i hvertfall jeg. Men det er mulig det funker greit? uansett får du ikke utnyttet en 4 til 2 switch.

Det beste er selvfølgelig å ha alt innebygd i receiveren!
    Ok ,hvis du har en 4-2 switch og den har muligheten til å kjøre 2 identiske signaler ut så lar du det ene signalet gå via reciveren til en projektor,signal 2 lar du gå rett til TVn (det er det en switch med 2 utganger hovedsakelig brukes til (TV og projektor))
    Da vil du ha muligheten til full surround via reciveren og ved normal TV titting trenger du ikke å ha på anlegget fordi du tar lyden ut av TVn.

Hvis du har montert en splitter på HDMI kabelen til TV i stua kan du igjen en HDMI kabel til TVn på soverommet,kjekt hvis du vil ligge lenge og ungene i tillegg vil se på film på projektoren i stua :-D

Og når prisen på en 4-1 switch nesten er identisk med en 4-2 switch ser jeg helt ærlig ikke problemet,det med at det blir flere ledninger er ikke reelt har du fire kilder så må du ha ledninger til dem uansett.

Så det du sier med at en ikke får utnyttet en 4-2 skjønner jeg ikke :-D mulighetene er mange hvis du bare er litt kreativ.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok ,hvis du har en 4-2 switch og den har muligheten til å kjøre 2 identiske signaler ut så lar du det ene signalet gå via reciveren til en projektor,signal 2 lar du gå rett til TVn (det er det en switch med 2 utganger hovedsakelig brukes til (TV og projektor))
    Da vil du ha muligheten til full surround via reciveren og ved normal TV titting trenger du ikke å ha på anlegget fordi du tar lyden ut av TVn.

Hvis du har montert en splitter på HDMI kabelen til TV i stua kan du igjen en HDMI kabel til TVn på soverommet,kjekt hvis du vil ligge lenge og ungene i tillegg vil se på film på projektoren i stua :-D

Og når prisen på en 4-1 switch nesten er identisk med en 4-2 switch ser jeg helt ærlig ikke problemet,det med at det blir flere ledninger er ikke reelt har du fire kilder så må du ha ledninger til dem uansett.

Så det du sier med at en ikke får utnyttet en 4-2 skjønner jeg ikke :-D mulighetene er mange hvis du bare er litt kreativ.
    Er selvfølgelig enig i mye av det du sier og manuelt kabelbytte er jo uansett et dårlig alternativ. Det jeg mener er at man med disse switch'ene får noen begrensninger. I mitt tilfelle har jeg en receiver med 2 til 1 hdmi-switch. Jeg har både TV og PJ. Som kilder har jeg PS3, DVD-spiller og dekoder + evt. PC med HDMI ut. Jeg kjører alltid lyden via anlegget da det gir en helt annen opplevelse selv på vanlig tv-titting. Her kan man selvfølgelig kjøre lyden via optisk eller coax hvis det ikke er snakk om HD-lyd.

Det jeg ser og føler behov for er å ha tilgjengelig bilde fra alle kilder til både PJ og TV. Grunnet noe dårlig lyskontroll er det ikke alltid like egnet å bruke PJ. Derfor trenger jeg mulighet til HD-lyd både når jeg bruker TV og PJ. I praksis betyr jo dette at jeg må splitte bildesignalet etter at det har vært innom receiveren. Jeg skulle jo også hatt flere HDMI inn, men en 4 til 2 switch vil ikke løse mitt problem. På sikt ser jeg ikke bort fra at man kan få flere kilder som sender HD-lyd heller.

Sikkert mange som ikke har samme problemstilling, men tenke bare jeg ville nevne begrensningen. Men er prisen den samme spiller det jo ingen rolle om man har noen ubrukte porter

For min del tror jeg det foreløpig ender med at jeg kjøper en splitter som jeg kjører ut fra receiveren min og at jeg kjører PS3 og dekoder inn på receiveren. Får bruke PS3 som DVD-spiller og DVD-spilleren som CD-spiller. Så får jeg heller bytte receiver når behovene dukker opp

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selvfølgelig enig i mye av det du sier og manuelt kabelbytte er jo uansett et dårlig alternativ. Det jeg mener er at man med disse switch'ene får noen begrensninger. I mitt tilfelle har jeg en receiver med 2 til 1 hdmi-switch. Jeg har både TV og PJ. Som kilder har jeg PS3, DVD-spiller og dekoder + evt. PC med HDMI ut. Jeg kjører alltid lyden via anlegget da det gir en helt annen opplevelse selv på vanlig tv-titting. Her kan man selvfølgelig kjøre lyden via optisk eller coax hvis det ikke er snakk om HD-lyd.
    Når du har to utganger på switchen, kan du alltid fore den ene gjennom receiveren, også videre til projektoren. Via denne inngangen vil du få full HD-lyd uansett om du ser på TV eller projektor så en slik løsning har da ingen begrensninger............

... untatt at du ikke har lyd i TVen ved surround-formater, men det er vel en bagatell

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Når du har to utganger på switchen, kan du alltid fore den ene gjennom receiveren, også videre til projektoren. Via denne inngangen vil du få full HD-lyd uansett om du ser på TV eller projektor så en slik løsning har da ingen begrensninger............

... untatt at du ikke har lyd i TVen ved surround-formater, men det er vel en bagatell
    Hvis det er mulig å sende lyden via den ene ugangen på switchen og bildet du skal se via den andre så burde det funke ja. Har ikke tenkt på det, men i såfall har jeg lært noe nytt

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mulig å sende lyden via den ene ugangen på switchen og bildet du skal se via den andre så burde det funke ja. Har ikke tenkt på det, men i såfall har jeg lært noe nytt
    Det er en SPLITTER, ergo du sender både lyd og bilde ut på begge utgangene... Du bruker bildet fra den ene, og lyd fra den andre....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •