HDMI vs. Scart

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer okidoki13 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI vs. Scart

Monterte i går en nyinnkjøpt Sony KDL-40W3000, og i den forbindelse dukket det opp noen spørsmål.
    Min DVD/HDD-opptaker (Pioneer 545) koblet jeg til både med scart og HDMI, for å sjekke forskjellen.
    HDMI-kabel er av merket Cinet, kjøpt fra MPX.no.

Spørsmål 1:
    Når jeg spilte av DVD'en "Nightwish - Bye Bye Beautiful" via scart, så er alt ok, bilde er originalt 4:3 men jeg bruker funksjonen "wide" for å fylle skjermen. Når jeg gikk over til HDMI, så ble bildet kun i 4:3-format og i tillegg ble bildet merkbart dårligere, på den måten at raske bevegelser i bildet gjorde at det "hakket" med horisontale striper i bildet. Bad Boys II hadde ingen problemer med dette. Er det et DVD-problem, eller er det noen innstillinger jeg bør gjøre på TV/DVD-opptaker i forhold til oppskalering eller slikt?

Spørsmål 2:
    På Bad Boys II kunne jeg ikke med beste vilje se forskjell på bildet om det ble sendt gjennom HDMI eller scart. Er HDMI bare "fjas" så lenger man ikke har f.eks. BlueRay-spiller?

på forhånd takk for svar!

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål1: Her kan det nok være snakk om at Nightwish... er videomateriale. Mulig du hadde fått annet resultat om Pio'n din hadde vært satt til å håndtere den som videomateriale og ikke som film eller Auto.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okidoki13
    Monterte i går en nyinnkjøpt Sony KDL-40W3000, og i den forbindelse dukket det opp noen spørsmål.
    Min DVD/HDD-opptaker (Pioneer 545) koblet jeg til både med scart og HDMI, for å sjekke forskjellen.
    HDMI-kabel er av merket Cinet, kjøpt fra MPX.no.

Spørsmål 1:
    Når jeg spilte av DVD'en "Nightwish - Bye Bye Beautiful" via scart, så er alt ok, bilde er originalt 4:3 men jeg bruker funksjonen "wide" for å fylle skjermen. Når jeg gikk over til HDMI, så ble bildet kun i 4:3-format og i tillegg ble bildet merkbart dårligere, på den måten at raske bevegelser i bildet gjorde at det "hakket" med horisontale striper i bildet. Bad Boys II hadde ingen problemer med dette. Er det et DVD-problem, eller er det noen innstillinger jeg bør gjøre på TV/DVD-opptaker i forhold til oppskalering eller slikt?

Spørsmål 2:
    På Bad Boys II kunne jeg ikke med beste vilje se forskjell på bildet om det ble sendt gjennom HDMI eller scart. Er HDMI bare "fjas" så lenger man ikke har f.eks. BlueRay-spiller?

på forhånd takk for svar!
    Jeg har 46W3000 og SONY HDD/DVD og PS3.

På begge (og særlig PS3) synes jeg resultatet ved DVD-avspilling absolutt blir best når jeg kobler via HDMI og lar DVD-spillerne oppskalere direkte til 1080P.

Jeg har også valgt å la 4:3 være 4:3, både fordi folk blir så feite når jeg strekker 4:3 til wide, og fordi det lett blir mye unødvendig støy.

Håper du blir fornøyd med TV'en – jeg er i alle fall kjempefornøyd med min!

Mvh
    Sven

Newcomer okidoki13 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som svar til mitt eget spørsmål 2, så har jeg nå sett en tanke forbedring via HDMI. Studerte intro'en til Deadwood-dvd'en og der er det bestemt et bedre bilde via HDMI. (Sekvensen med gullstøvet, hesten, og vannet som gir speilbilde av Deadwood-skiltet ble avgjørende.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okidoki13
    Som svar til mitt eget spørsmål 2, så har jeg nå sett en tanke forbedring via HDMI. Studerte intro'en til Deadwood-dvd'en og der er det bestemt et bedre bilde via HDMI. (Sekvensen med gullstøvet, hesten, og vannet som gir speilbilde av Deadwood-skiltet ble avgjørende.)
    Og da igjen kan man jo stille seg spørsmålet om hvor mye forskjell det er å hente, hvis man må se støv falle eller noe blinke i vann for å kunne skille kvaliteten.. Dog kan man via hdmi og component skanne bildet progressivt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Og da igjen kan man jo stille seg spørsmålet om hvor mye forskjell det er å hente, hvis man må se støv falle eller noe blinke i vann for å kunne skille kvaliteten.. Dog kan man via hdmi og component skanne bildet progressivt..
    Det har vel aldri vært tvil om at til SD-kilder er SD-TV best...
    :-D

Sven

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •