3D kommer for fullt igjen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D kommer for fullt igjen!

Klippet dette fra en artikkel jeg nettop leste.

Kinobransjen er i krise pga billige og bra hjemmekinoanlegg, og ser seg om etter nye løsninger.
    Dette har fått tungvektere som Spielberg og Cameron kommer på banen med 3D. Spennede!

Sitat:

Men nå begynner også filmbransjens tungvektere å ta 3D-formatet på alvor.

I 2009 kommer James Cameron (mannen bak «Terminator» og «Titanic») med science fiction-filmen «Avatar», med blant annet Sigourney Weaver i en av rollene. Cameron har gjort seg til talsmann for 3D-formatets mange muligheter, og har samarbeidet tett med Sony for å utvikle en ny digital framviser som vil gjøre kinoopplevelsen like virkelighetsnær som, ja, virkeligheten selv. En teknologi som kan skape ny filmhistorie.

– Vi sloss for å overleve. Digital 3D er en revolusjonær måte å vise film på, og med den kan vi få folk ut fra hjemmene sine og inn i kinosalene igjen, sier Cameron til bransjebladet Empire.

George Lucas er også en stor 3D-fan, og har lovet å omgjøre alle «Star Wars»-filmene til 3D. Regissøren bak «Stor Ståhai», Rob Letterman, er i gang med en ny 3D-versjon av 50-tallsklassikeren «Monsters vs. Aliens». Mens Steven Spielberg og Peter Jackson skal samarbeide om å realisere en trilogi om den franske tegneseriehelten «Tintin» i 3D-animasjon. Tidligere i høst ble det også klart at Tim Burton («Edvard Saksehånd») skal lage «Alice i eventyrland» for Walt Disney-konsernet, også den i 3D. Burton-fansen har også begynt å glede seg til regissørens planer om å lage en helaftens 3D-animasjon av sin egen kortfilm «Frankenweenie».

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så James Cameron`s Ghosts of the Abyss i 3D når jeg var i USA i 2003, det var en opplevelse! (det var dybdeskarphet det:-D )

Gleder meg veldig til denne:Avatar (2009) Tror det kommer til å bli tidenes kino-opplevelse!!! (er Colosseum bra nok?)

Star Wars i 3D, det blir jo helt rått!

tenk grøssere i 3D, kan bli bra skremmende ja

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    Jeg så James Cameron`s Ghosts of the Abyss i 3D når jeg var i USA i 2003, det var en opplevelse! (det var dybdeskarphet det:-D )

Gleder meg veldig til denne:Avatar (2009) Tror det kommer til å bli tidenes kino-opplevelse!!! (er Colosseum bra nok?)

Star Wars i 3D, det blir jo helt rått!

tenk grøssere i 3D, kan bli bra skremmende ja
    Ja det kan gå mot en fryktelig spennende filmfremtid!

Gleder meg stort!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er dette noe man kan regne med å få oppleve på norske kinoer da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Men er dette noe man kan regne med å få oppleve på norske kinoer da?

ser at Ringen Kino har Dolby3D (ikke RealD 3D) vet ikke om Dolby3D er like bra ,gjennstår å se8)

Dolby - Dolby 3D Digital Cinema - Vivid, Realistic Digital 3D Experience

Dolby stakes its claim in 3D movie tech - CNET News

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Panasonic, Dolby fight to land 3D Blu-ray standard

- Panasonic makes a move for 3D Blu-ray

The High Council(BDA) må besteme seg for en standard.

"However they have now made a bid to be king of this future market with a proposal to the BDA (Blu-ray Disc Association) regarding a way of producing two way (left and right eye) full High Definition discs.
    The BDA hopes to begin discussions on this proposal by the end of this year with an aim of finalizing plans and commercializing by 2010. This is an important and greatly beneficial step for Panasonic as it will allow them to avoid any format war, which will be good not just for the company but also for the general public who will be spared the worry of buying the wrong format.
    This early start is a result of an increase in activity within companies trying to be the first to get a standard format, helped in part by the expansion of film studios with the aim of being ready to incorporate future 3D filming seamlessly"

- Panasonic joins 3D Blu-ray club: CES 2009: 3D Full HD authoring facility opening in Hollywood

Lobbyvirksomhet8-)

- James Cameron Endorses Panasonic's 3D Products: For On Set And At Home (med video fra CES 2009)

- MarketSaw - 3D Movies and Technology

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super Bowl Commercials: Get Out the 3-D Glasses - TIME

Katzenberg said Super Bowl viewers could still enjoy the commercials without the glasses: "If you don't wear 3-D glasses and you have three beers, it'll look like everything else you're looking at." 8)

billige anaglyph briller til super bowl

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er noe skikkelig dritt når det gjelder 3D er dissse idiotiske brillene. For mange er det sikkert greit, men for dem av oss som bruker brilller til vanlig er det noe herk å tre 3D brillene utenpå de vanlige.
    Håper at det kan komme noe lure løsninger på dette om det skal bli en "hit"
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det som er noe skikkelig dritt når det gjelder 3D er dissse idiotiske brillene. For mange er det sikkert greit, men for dem av oss som bruker brilller til vanlig er det noe herk å tre 3D brillene utenpå de vanlige.
    Håper at det kan komme noe lure løsninger på dette om det skal bli en "hit"
    RealD - RealD Eyewear

They are designed to fit easily and comfortably over prescription eyeglasses.

RealD - New RealD PRO active eyewear is plug & play!

Overmolded rubber arms are spring-loaded for optimal comfort and still fit over prescription glasses.

RealD - The Global Leader in 3D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, flott, mn jeg har nettopp brent av 6k på nye briller, og da føles det litt rart med $600 på toppen for å kunne se film

Men jeg satser på at det etterhvert vil være fornuftig prisede produkter tilgjuengelig for slike som meg
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, flott, mn jeg har nettopp brent av 6k på nye briller, og da føles det litt rart med $600 på toppen for å kunne se film
    hehe:wink:

Men jeg satser på at det etterhvert vil være fornuftig prisede produkter tilgjuengelig for slike som meg
    det kommer, blir nok en god stund til da det kan bli format krig om hva slags 3D BD format som skal være standard. Er vel BDA som har makten og som må velge.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mye 3D på CES fra de fleste store produsentene. På enkelte TV-spill er det sikkert en morsom effekt, men det jeg så av film og TV, spesielt på flatskjermer, var bare veldig slitsomt å se på etter 5-10 minutter.....

Teknologien kommer sikkert til å bli bedre etter hvert, og det kan godt hende at det hele er en vanesak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så mye 3D på CES fra de fleste store produsentene. På enkelte TV-spill er det sikkert en morsom effekt, men det jeg så av film og TV, spesielt på flatskjermer, var bare veldig slitsomt å se på etter 5-10 minutter.....

Teknologien kommer sikkert til å bli bedre etter hvert, og det kan godt hende at det hele er en vanesak.
    Prøver å ordne meg noe spennende på 3D (til en litt billig penge) Men venter også på at det skal komme noen bra 3D filmer på kino her. Sjekket Ringen, men så bare Bolt var 3D veit du tilfeldigvis om noen flere kinoer eller filer som er i nærheten? Bor i Oslo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett IMAX sin variant med hhv vertikalt og horisontalt lineært polariserte briller.

Min erfaring var at når det fungerte så var det stor wow-effekt, og den gav mest utslag for ting som kommer ut av lerretet (type "hai spretter ut og biter deg i nesa"). For ting som befinner seg mellom lerretet og uendelig langt unna så var effekten mye mer subtil, og jeg er ikke sikker på om den gav så mye. En svakhet ved dette systemet er at du må holde hodet (brillene) veldig nært rett vinkel for å unngå "lekkasje" fra venstre øyes signal til høyre øye og motsatt, noe som var veldig forstyrrende og gav hodepine.

Det nye systemet som de visstnok har på Ringen kino skal være mer robust mot problemet med å bruke sirkulær polarisering. Når jeg var for å se film der så hadde de dessverre teknisk feil og jeg fikk tilbud om å se "reisen til jordens indre" i 2-d i stedet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har sett IMAX sin variant med hhv vertikalt og horisontalt lineært polariserte briller.

Min erfaring var at når det fungerte så var det stor wow-effekt, og den gav mest utslag for ting som kommer ut av lerretet (type "hai spretter ut og biter deg i nesa"). For ting som befinner seg mellom lerretet og uendelig langt unna så var effekten mye mer subtil, og jeg er ikke sikker på om den gav så mye. En svakhet ved dette systemet er at du må holde hodet (brillene) veldig nært rett vinkel for å unngå "lekkasje" fra venstre øyes signal til høyre øye og motsatt, noe som var veldig forstyrrende og gav hodepine.

Det nye systemet som de visstnok har på Ringen kino skal være mer robust mot problemet med å bruke sirkulær polarisering. Når jeg var for å se film der så hadde de dessverre teknisk feil og jeg fikk tilbud om å se "reisen til jordens indre" i 2-d i stedet...

Vel, husker IMAX jeg også men fikk bare prøv det en gan(Desverre var filmen som var på kinoen elendig, handlet om T-rex) Men den ble jo lagt ned så fort!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kinobransjen er jo på jakt etter noe "hot" de kan bruke som argument for å få folk til kinosalen igjen. 3D kan nok være det... Jeg har sett siste generasjons 3D i Disney World, der de benyttet polariserte briller. Til en kortere filmsnutt som der ble vist (Shrek "4D", der den siste dimensjonen var levende effekter), er sikkert brillene greit nok. Til en hel film tror jeg rett og slett det blir slitsomt...

Mulig unger synes det er greit med en times tid med tegnefilm og briller, men jeg mener at det på generell basis må finnes en løsning der brillene fjernes for at dette skal bli liv laga. Så jo noen skjermer på IFA i fjor der de viste 3D uten briller.

Når det gjelder TVer og 3D er det meste av det jeg har sett dårlige greier... Ikke noe jeg ville hatt i stua, for å si det slik!

3D kommer nok for fullt - men med brillene spørs det nok om det også denne gangen blir mer enn "blaff" enn noe annet, men uansett er det selvsagt spennende med denne type - innlevende - effekter!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne typen 3-d vi vil ha: