Første flatskjerm - noen spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første flatskjerm - noen spørsmål.

Yowzer!

Jeg planlegger å omsider kvitte meg med billedrørskjempen og erstatte den med en flatskjerm, sannsynligvis en Panasonic 42" plasma (42PZ70). I tillegg en billig dvd med oppskalering (kuler'n med BR inntil utvalget er mye større) og en Popcorn Hour eller Istar Mini.

Det jeg lurer på er hvordan filmer og serier i divx o.l. format arter seg i full HD? Om en antar at rekodingen er av maks kvalitet, er da materiale i f.eks 624x352 i det hele tatt verdt å se på etter at det er blåst opp så mye?

I tillegg lurer jeg på om det fremdeles er slik at plasma er langt bedre enn LCD? Med prisen på Panasonicen er det uansett ikke mye å spare, men en tusing her og en tusing der....

På forhånd takk!

Mandrake

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mandrake
    Det jeg lurer på er hvordan filmer og serier i divx o.l. format arter seg i full HD? Om en antar at rekodingen er av maks kvalitet, er da materiale i f.eks 624x352 i det hele tatt verdt å se på etter at det er blåst opp så mye?
    Lavoppløst materiale ser helt greit ut så lenge du ikke sitter veldig nær skjermen, og så lenge du ikke vanligvis ser på Blu-Ray. Ta med en plate med noe lavoppløst materiale på, og få en liten demo i butikken!
    Når det gjelder billige DVD-spillere og oppskalering, så ville jeg kanskje satset på at oppskaleringen i selve skjermen er bedre enn hva en billig DVD spiller presterer.

I tillegg lurer jeg på om det fremdeles er slik at plasma er langt bedre enn LCD? Med prisen på Panasonicen er det uansett ikke mye å spare, men en tusing her og en tusing der....
    Det kommer an på situasjonen, og øyet som ser. I mine øyne er plasma bedre på de fleste områder. Generelt bedre sortnivå(spesielt bra på Panasonic), farger og bevegelser. Jeg liker altså plasma bedre så lenge stua ikke er full av sollys.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mandrake
    Dersom du ser på lavoppløst/dårlig materiale på en høyoppløst skjerm, så er det viktigste:
    1. Størrelsen på skjermen og sitteavstanden
    2. Kvaliteten på skaleringen

Dårlig Divx blir ikke nødvendigvis dårligere av at skjermen er 1080p enn om skjermen er 720p. Men dårlig Divx ser jevnt over dårligere ut jo større skjermen er og/eller jo nærmere du sitter.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Lavoppløst materiale ser helt greit ut så lenge du ikke sitter veldig nær skjermen, og så lenge du ikke vanligvis ser på Blu-Ray. Ta med en plate med noe lavoppløst materiale på, og få en liten demo i butikken!
    God idè, skal gjøre det.

Når det gjelder billige DVD-spillere og oppskalering, så ville jeg kanskje satset på at oppskaleringen i selve skjermen er bedre enn hva en billig DVD spiller presterer.
    Ah, ok. Da kan jeg altså beholde min gamle Pioneer DV-656A. Godt å vite!

Det kommer an på situasjonen, og øyet som ser. I mine øyne er plasma bedre på de fleste områder. Generelt bedre sortnivå(spesielt bra på Panasonic), farger og bevegelser. Jeg liker altså plasma bedre så lenge stua ikke er full av sollys.
    Svingte nettopp innom Expert nede i gata for å kikke på utvalget der. I flombelyst lokale så LCD bedre ut enn plasma, men her hjemme er det stort sett alltid temmelig dunkelt. Fyren jeg snakket med anbefalte plasma og syntes å ha litt peiling, heller enn å være full av fluff som de fleste en treffer på.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom du ser på lavoppløst/dårlig materiale på en høyoppløst skjerm, så er det viktigste:
    1. Størrelsen på skjermen og sitteavstanden
    2. Kvaliteten på skaleringen
    Det blir enten 42" eller 50", godt mulig jeg ender på 50" siden prisene er såpass kjekke som de er. Avstanden blir 2.5-3m, maks litt i overkant av 3m. Får se hva jeg kan finne ut ved demo av "lavkvalitetsmateriale" hos Expert i ca. riktig sitteavstand. Småkjipt om det bare er å slette 1.5TB med film og denslags fordi kvaliteten ikke er til å holde ut....

Takker for responsen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •