Hvorfor selges DVD / HD materiale med Kinoformat ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvorfor selges DVD / HD materiale med Kinoformat ?

Ja, jeg har lest tråden om at dette er det endelige Kinoformatet og skal ikke argumentere for dette. At en skikkelig Kino eller for den sags skyld seriøs hjemmekino har behov for Lerret i 400" + er ikke temaet her.

Det jeg syns er litt rart og merkelig, er at veldig mange filmer som primært kjøpes til Hjemmebruk (der majoriteten sitter med sine flotte flatskjermer med 16:9 eller 1:85:1 format om man vil), opplever en generende ganske bred svart stripe både oppe og nede for at formatet ikke passer 16:9 formatet. Veldig irriterende og for veldig mange Consumere, helt uforståelig.

På DVDèr, kan noen Flatskermer "scalere" bildet opp til 16:9 Zoom, med det resultat at bredden på bildet kappes selvfølgelig og at teksten også kappes. Noe de færreste kan akseptere. Får TVèn HD mat (1080) via HDMI, kan de fleste skjermer ikke scalere eller gjøre noe med dette (Full 1 eller Full 2 har jeg som opsjon uten at dette betyr all værden forskjell)

Så jeg bare spør jeg, hva er "galt" med 1:85:1 formatet ?, nå i BlueRay dager med sine fantastiske lagringskapasitet, så er det vel muligens plass til begge formatene på samme plate ?

"Kinofolket" for ha meg unnskyldt, det er ikke dere jeg på noen måte kritiserer, bare Hvorfor i svarte 2:25:1 blir så mye brukt på vanlig consumer DVD / HD ?

/L

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva det er med folk som irriterere seg over de sorte stripene?
    Er det tanken at ikke hele sin dyre skjerm blir brukt?

Har du lagt vegg til vegg teppe for å bruke hele gulvet?

Selvfølgelig ønsker man å se hele bildet slik det var tenkt. Om det betyr sorte områder på skjermen, eller at skjermen er tilsvarende mindre i høyden er meg revnede likegyldig. Det er ikke mindre irriterende å sitte å stirre på veggen bak tv. (hvorfor ha en stor vegg når man ikke fyller den med TV kan man jo trekke paraleller til)

De fleste har jo bare to høyttalere også. Burde lyden vært 2.0 på Blu-Ray?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmregissører og fotografer velger det formatet de mener passer sin film best, for mange betyr det varianter helt opp til 2.4:1 (og større), når så disse filmene skal overføres til hjemmevideo står distributøren ovenfor ett valg:
    Skal man fjerne mye av handlingen på lerretet, eller skal man presentere filmen i den bredden den er tenkt?
    I enkelte tilfeller har regissøren/produsenten siste ord.

Film er ett kunstnerisk uttrykk, og så lenge det er tilfelle vil noen alltid insistere på å tenke "utenfor boksen". TV har aldri definert proporsjonene som brukes på film, men alltid forsøkt å følge de.

Sidene det finnes flere titalls filmformater er det umulig for en definert plastboks å være like perfekt for alle.

I denne artikkelen på wikipedia kan du lese mer om formater brukt i filmproduksjon:
    Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

Selv foretrekker jeg at filmene er gjengitt i sitt originale format, altså med stripene oppe og nede - slik at jeg kan se hele handlingen slik regissøren har laget filmen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Jeg vet ikke hva det er med folk som irriterere seg over de sorte stripene?
    Er det tanken at ikke hele sin dyre skjerm blir brukt?
    Du er selvsagt inne på noe vesentlig her, for meg så virker dette forstyrrende (særlig på en liten 42"), på 100" lerrett kan jeg akseptere dette bedre. Det jeg ville frem til er jo at 90% der ute IKKE har noe annet en 32-42" å titte på og at dette virker litt underlig for mange

Har du lagt vegg til vegg teppe for å bruke hele gulvet?
    ?

Selvfølgelig ønsker man å se hele bildet slik det var tenkt. Om det betyr sorte områder på skjermen, eller at skjermen er tilsvarende mindre i høyden er meg revnede likegyldig. Det er ikke mindre irriterende å sitte å stirre på veggen bak tv. (hvorfor ha en stor vegg når man ikke fyller den med TV kan man jo trekke paraleller til)
    Greit nok. men jeg skrur / dimmer ned lyset, så veggen er ikke problemet

De fleste har jo bare to høyttalere også. Burde lyden vært 2.0 på Blu-Ray?
    Greia er at du kan velge lydspor, men ikke bildeformat og dersom det er enkelt for produsentene å legge til et Consumerformat i 16:9 så tror jeg de fleste consumer brukere ville foretrukket dette (selv om det bryter med intensjonen mht. et ekte kinoformat)

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Filmregissører og fotografer velger det formatet de mener passer sin film best, for mange betyr det varianter helt opp til 2.4:1 (og større), når så disse filmene skal overføres til hjemmevideo står distributøren ovenfor ett valg:
    Skal man fjerne mye av handlingen på lerretet, eller skal man presentere filmen i den bredden den er tenkt?
    I enkelte tilfeller har regissøren/produsenten siste ord.

Film er ett kunstnerisk uttrykk, og så lenge det er tilfelle vil noen alltid insistere på å tenke "utenfor boksen". TV har aldri definert proporsjonene som brukes på film, men alltid forsøkt å følge de.

Sidene det finnes flere titalls filmformater er det umulig for en definert plastboks å være like perfekt for alle.

I denne artikkelen på wikipedia kan du lese mer om formater brukt i filmproduksjon:
    Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

Selv foretrekker jeg at filmene er gjengitt i sitt originale format, altså med stripene oppe og nede - slik at jeg kan se hele handlingen slik regissøren har laget filmen.
    Dette svaret ga meg litt mere mening og forståelse mht. det kunstneriske utrykket som filmskaperen ønsker å formidle. Dette kan jeg faktisk også akseptere, men jeg syns ikke jeg går glipp av så mye når filmen er opprinnelig laget for 1:85:1 (16:9) formatet og det faktum at mange forbrukere der ute faktisk sitter med dette hjemme. Jeg skal lese artikkelen og se om jeg lærer noe

/L

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    På DVDèr, kan noen Flatskermer "scalere" bildet opp til 16:9 Zoom, med det resultat at bredden på bildet kappes selvfølgelig og at teksten også kappes. Noe de færreste kan akseptere. Får TVèn HD mat (1080) via HDMI, kan de fleste skjermer ikke scalere eller gjøre noe med dette (Full 1 eller Full 2 har jeg som opsjon uten at dette betyr all værden forskjell)
    /L
    Hvis folk ikke kan aksepteres at filmen kappes på endene, så må de akseptere å se filmen i sitt fulle format. Om man skal gjøre en 2.35:1-film om til 1.85:1, så MÅ man kappe endene. Det er ingen annen mulighet, med mindre man strekker ut bildet i høyden, men det kan vel ingen sette særlig pris på.

Jeg er altså litt usikker på hva du mener her.

Ellers er formatvalg som sagt her et uttrykk som man komponerer hele cinematografien etter, og å kutte i bildet er å ødelegge det visuelle uttrykket. Se bare på alle VHS-utgivelsene fra 90-tallet der bildet er kappet til 4:3, og de har lagt på falske panoreringer i mange scener for at folk skal se alle de viktige elementene. Grøss og gru.

Dette svaret ga meg litt mere mening og forståelse mht. det kunstneriske utrykket som filmskaperen ønsker å formidle. Dette kan jeg faktisk også akseptere, men jeg syns ikke jeg går glipp av så mye når filmen er opprinnelig laget for 1:85:1 (16:9) formatet og det faktum at mange forbrukere der ute faktisk sitter med dette hjemme. Jeg skal lese artikkelen og se om jeg lærer noe/L
    Jeg har aldri hørt om en film som har blitt filmet i 16:9 for deretter å ha blitt gjort om til 2.35:1 til DVD-utgivelsen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det er tydeligvis kun jeg som irriterer meg over de sorte feltene over og under bildet på en Flatskjerm eller Projector med 16:9 lerret.

Jeg kjøpte 5 nye BD disker i dag å alle var med 2:40 format. Nytt lerrett står på ønskelisten, men hva da når filmen er i 1:85 fomat ? (samme høydeformat sies det, så da for man altså sorte felter på hver side istedet , det er vel her maskeringen kommer inn)

Akk ja så enkelt det er med at consumer elektronikk (Flatskjermer og de fleste Projektorer følger sitt format dvs. 16:9 og at filmskaperene foretrekker 2:40 formatet

/L

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror bare du må slutte å irritere deg over det, rett og slett. Jeg vet hvordan det er når man henger seg opp i en ting, men du mp nesten bare tenke at slik er det, og gi slipp på tanken.

Når så mange klarer å se på de sorte kantene uten at det betyr noe, så tror jeg det skal gå bra etterhvert. Det finnes som sagt ingen "løsning" på dette.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg tror bare du må slutte å irritere deg over det, rett og slett. Jeg vet hvordan det er når man henger seg opp i en ting, men du mp nesten bare tenke at slik er det, og gi slipp på tanken.

Når så mange klarer å se på de sorte kantene uten at det betyr noe, så tror jeg det skal gå bra etterhvert. Det finnes som sagt ingen "løsning" på dette.

He, he, ja jeg innser dette, men det er mange kommentarer fra familie og venner som titter innom hjemmekinoen og bemerker dette "fenomenet".

Jeg for muligens vurdere en bedre PJ og et 2:40 Lerrett etterhvert og gjøre som du sier slutte å irritere meg over at det faktisk blir slik i et oppsett som helst vil ha 1:85 format

Takker for svar her jeg, men vil fremdeles tro at det er mange forvirra sjeler der ute som kobler opp sine nye vidunder flat TVèr og putter inn en ekte Kinofilm, skulle vite hvor mange henvendelser Elkjøp eller Lefdal for på dette...

/L

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Personlig..

Jeg personlig ønsker å se filmen slik den var ment å bli sett. Selv på 32" tv skjerm ønsket jeg helst dette. Så Sorte striper over og under anser jeg som et kvalitets tegn på filmen. Ikke som en degradering.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Jeg personlig ønsker å se filmen slik den var ment å bli sett. Selv på 32" tv skjerm ønsket jeg helst dette. Så Sorte striper over og under anser jeg som et kvalitets tegn på filmen. Ikke som en degradering.
    Greit det, men har du aldri fått noen synspunkter fra andre på at det skal se slik ut ?.

De jeg bor i hus med er vant til å se myyye film (på 100" lerret) og syns 2:40 ser noe "gammeldags" ut og kan ikke fatte at dette er slik det er ment å være, så da er det frem med "bortforklaringer" på at neida dette er kjempeflott. Værre er dette selvsagt på vår lille 42", der ser jo dette ganske "smalt" ut

Men Akk, jeg gir meg og aksepterer at slik er det, basta.

/L

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok. men jeg skrur / dimmer ned lyset, så veggen er ikke problemet
    Nå skjønner jeg problemet ditt. Du har en tv med dårlig sortnivå. For hva kan ellers være forklaringen at du syns en mørk ikke merkbar vegg er ok, mens en sort stripe på skjermen ikke er det.

Jeg klarer nesten ikke å skille rammen og det sorte området på min TV. Hadde jeg hatt sort vegg så ville det nesten sett ut som jeg hadde en 2:35:1 tv når jeg demper lyset.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener kort og greit at man burde ta alle filmer i 1.33:1, 2.35:1 og 2.40:1 og klippe bort topp og bunn av bildet, for å tilpasse det skjermer på 1.85:1?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Du mener kort og greit at man burde ta alle filmer i 1.33:1, 2.35:1 og 2.40:1 og klippe bort topp og bunn av bildet, for å tilpasse det skjermer på 1.85:1?
    Kan se slik ut ja, men ja jeg er en blandt flere tusen som ikke skjønner "hvorfor" vi må gidde å se små stiper av video på våre "obos" skjermer

Det var det tråden var ment som, ikke hva du eller jeg kan reprodusere på 100-400" lerret. Se på dette som en normal installasjon hjemme, Far kljøper ny 32" TV, viser en 2:40 format fiml med norske tekster (du sliter med zoom da)...

Argumerter at "slik skal det se ut, på skikkelig Kino", Jada...

Personlig, jeg forstår dette rent teknisk, men hallo.. jeg tenker litt på de som ikke helt kan akseptere dette, derfor en smule provoserende tråd om dette "Perfekte Kino" formatet, kontra hva 90% av menigheten sitter der hjemme å glor på i 16:9 . . . .

/L

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gir deg selv to valgmuligheter:

1. Overbevise alle regissører om at "cinemascope" er ut og at de vil få solgt flere filmer ved å lage dem i 16:9 format.

2. Hoppe tilbake til pan&scan-surret som Gratulerer påpeker

Det jeg og de andre i tråden prøver å få deg til å forstå er at ingen av disse alternativene er gode. Film er et kunstnerisk uttrykk og da er det regissøren som har det siste ordet. Hvis du ikke klarer å nyte filmen på grunn av de sorte stripene bør du enten kjøpe en skjerm med bedre svartnivå eller holde deg til filmer lagd for tv eller tv-serier. Band of Brothers er det første som faller meg inn når jeg skal nevne bra "film" i 16:9.

...eller kanskje du skulle dratt på kino for å se filmene? Der slipper du sorte striper oppe og nede

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler ikke om hva som er det perfekte kinoformatet, det er fullstendig irrelevant, likeså er skjermstørrelse. Spørsmålet er hva man skal med en film som ikke fyller hele TVen din. Ville du ha klippet i et maleri om rammen du ville bruke ikke passet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du gir deg selv to valgmuligheter:

1. Overbevise alle regissører om at "cinemascope" er ut og at de vil få solgt flere filmer ved å lage dem i 16:9 format.

2. Hoppe tilbake til pan&scan-surret som Gratulerer påpeker

Det jeg og de andre i tråden prøver å få deg til å forstå er at ingen av disse alternativene er gode. Film er et kunstnerisk uttrykk og da er det regissøren som har det siste ordet. Hvis du ikke klarer å nyte filmen på grunn av de sorte stripene bør du enten kjøpe en skjerm med bedre svartnivå eller holde deg til filmer lagd for tv eller tv-serier. Band of Brothers er det første som faller meg inn når jeg skal nevne bra "film" i 16:9.

...eller kanskje du skulle dratt på kino for å se filmene? Der slipper du sorte striper oppe og nede

Tror på dette jeg, men hva med de andre 90% som ikke er "troende", det var egentlig det jeg villle "trigge" i denne provoserende tråden....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikker på at jeg har sett noen med lerret og elektronisk detektering av format på filmen hvor den øvre og nedre rammen ble tilpasset filmen. Dette var styrt utifra en htpc tror jeg, usikker dog.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det er da ikke nødvendig å gå på kino for å slippe sorte striper oppe og nede. Personlig rusler jeg bare ned i kjelleren og setter på en film:-D Løsninger er lerret i 2.35:1, anamorf linse og en projektor eller videoprosessor som støtter strekk av bildet. Problem solved!

Gøran

Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et par ting...

Filmene som filmes i 2,35:1 format er IKKE laget slik FORDI det skal være svart kant oppe og nede, men rett og slett fordi de ønsker et ekstra bredt format tilpasset kino! Når filmen så skal gies ut på DVD så MÅ det bli slik, for at bildet ikke skal bli strekt. I bunn og grunn kan du da si at filmskaperene prioriterer best mulig format til kinovisninger, fremfor hvordan det ender opp å bli på DVD.

1,85 på kino ser litt stusselig ut, så det skjønner jeg godt.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •