Hvorfor selges DVD / HD materiale med Kinoformat ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå klippes det jo ganske mye vekk av den faktiske råfilmen som blir brukt. Så hvis det var vilje for det så kunne de fleste filmer lett kunne kuttes til "ønsket" format uten noe form for visuellt tap, utover det kunstneriske.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Tror på dette jeg, men hva med de andre 90% som ikke er "troende", det var egentlig det jeg villle "trigge" i denne provoserende tråden....
    Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Hva er det egentlig du (og de 90% du påstår å snakke for) vil?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Nå klippes det jo ganske mye vekk av den faktiske råfilmen som blir brukt. Så hvis det var vilje for det så kunne de fleste filmer lett kunne kuttes til "ønsket" format uten noe form for visuellt tap, utover det kunstneriske.
    Ikke noe visuelt tap, utover det kunstneriske? Det høres ut som et stort tap for meg. Dette er uansett ikke aktuelt her, siden så å si alle filmene som er i området 2.35:1 er filmet anamorft, og dermed fyller ut hele negativet i utgangspunktet.

Og som en som har jobbet som kinomaskinist, så har jeg opplevd å sette feil formatmaskering på en film som var i området 19:9, men som jeg ga 16:9 i stedet. Dette førte til at man kunne se både mikrofonene og lysutstyret øverst i bildet på Being John Malkovich. Det var lite populært. Det er ofte ting som synes på negativet utenfor det tiltenkte formatet som ikke skal være der.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Hva er det egentlig du (og de 90% du påstår å snakke for) vil?
    Jeg greier tydligvis ikke helt å få frem "poenget" mitt og prøver en annen vinkling. Det selges enormt mange Flatskjermer og jeg antar at de fleste velger størrelse etter lommebok og sitteavstand.
    Uansett alle disse har et 16:9 format. Sålangt er vel alle enige.

Ønsket diskusjon var da om hvorfor det selges snart bare ekte kinoformat DVD / HDèr filmer, som i utgangspunktet er beregnet for "massen", altså akkurat det samme markedet ?

Mange jeg kjenner som har et slikt oppsett tror det åpenbart må være en feil i innstillinger et eller annet sted, nettopp fordi mye av den fantastiske nye TV skjermen ikke brukes og at bildet blir ganske lite og smalt på f.eks. en 32".

Dere har overbevist meg om at slik skal det være og at filmskaperene "driter" i hva slags utstyr vi sitter med hjemme, de ønsker selvsagt å få alle til å gå på Kino $$$

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som suger MAX er at jeg har fått en tanke innbrenning på plasmaen min av de svarte stripene oppe og nede... :cry:

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at vi stort sett aksepterer sorte striper over og under, men ikke på sidene.

Jeg bryr meg ikke nevneverdig om sorte striper over og under, men strekker og drar i alt som er 4:3.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsket diskusjon var da om hvorfor det selges snart bare ekte kinoformat DVD / HDèr filmer, som i utgangspunktet er beregnet for "massen", altså akkurat det samme markedet ?
    Det lages da fremdeles mengder av filmer i 16:9, og så godt som alle produksjoner for TV lages i det formatet, så ser ikke helt hvor du har "nesten bare" fra. Uansett sitter vi også på hundre år med produksjoner i alle mulige rare formater...det sier seg selv at det vil være umulig å konstruere en TV som kan vise alt uten svarte striper her eller der.

Mange jeg kjenner som har et slikt oppsett tror det åpenbart må være en feil i innstillinger et eller annet sted, nettopp fordi mye av den fantastiske nye TV skjermen ikke brukes og at bildet blir ganske lite og smalt på f.eks. en 32".
    Forståelig nok, men de har jo ingen andre enn seg selv å takke. Å klage over at man ikke vet noe som tar et par minutter å sette seg inn i faller på sin egen urimelighet. Jeg synes først og fremst forbrukerne her må ta kritikken, da det er deres egen feil at de ikke setter seg inn i hva de putter penger i. En god andreplass går vel til selgere, som kunne gjort en bedre jobb med å forklare. Føler det blir helt feil å klage på filmregissørene.

Dere har overbevist meg om at slik skal det være og at filmskaperene "driter" i hva slags utstyr vi sitter med hjemme, de ønsker selvsagt å få alle til å gå på Kino $$$
    Vel, filmskapere lager film for kino, og kino egner seg best i 2.35:1 eller bredere, det er vel så godt som alle enige i. De færreste filmentusiaster vil ha kantene klippet bort fra filmene sine, så den typen etterbehandling er neppe aktuelt. Dersom man synes striper er fælt bør man rett og slett sjekke coveret, og utelukkende velge 16:9-filmer/serier. At man da kutter ut mye kinofilm, samt nesten all TV-produksjon som er eldre enn ti år gammel (dette er jo i 4:3, som gir striper på sidene), får man vel heller ta på sin egen kappe.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner heller ikke helt hva du er ute etter. Hvis en film er laget i et bredere format enn 16:9 så finnes det ikke noen "ekstra" 16:9 versjon som kan selges til massene... Skulle man fått til dette, måtte filmen beskjæres og vi er tilbake til det foferdelige "pan & scan" tullet. Er det dette du vil? Eller vil du at filmstudioene skal slutte å lage filmer i kinoformat?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg skjønner heller ikke helt hva du er ute etter. Hvis en film er laget i et bredere format enn 16:9 så finnes det ikke noen "ekstra" 16:9 versjon som kan selges til massene... Skulle man fått til dette, måtte filmen beskjæres og vi er tilbake til det foferdelige "pan & scan" tullet. Er det dette du vil? Eller vil du at filmstudioene skal slutte å lage filmer i kinoformat?
    Litt "jatakk begge deler". Tenkte umiddelbart på BluRay sine enorme lagringsmengder, der det sikkert er plass til begge formatene. Da kunne de som ikke har store lerret bruke ett format og kinofolket den fulle versjonen.

Muligens helt feil utgangspunkt, men det er litt forvirrende at annenhver film man kjøper har ulike formater. For de med skikkelig kino hjemme, må det være like frustrerende og se på en 16:9 formats film (ser at det finnes masleringer og anamoriske filtere som koster like mye som en bruktbil for å løse dette, så da er det sikkert ikke noe problem)

/L

/L

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt irriterende å handle en 16:9 prosjektor/flatskjerm, for så å se mesteparten av filmene med sorte striper over/under. Selvfølgelig bedre enn å se letterbox på en 4:3 skjerm, men dog.

Også litt plagsomt at subtitles ofte blir lagt helt/delvis over i det sorte feltet. En kan selvfølgelig fjerne subtitles, men det er enkelte filmer der av ulike grunner en ønsker å ha med undertekst. Mao, ønsker man på en film å ha med subtitles kan en ikke velge å zoome inn bildet på en 16:9 TV eller lerret for å utnytte hele bildeflaten, ei heller utnytte et 2.35:1 lerret for de få som har dette.

Det beste alternativet slik jeg ser det er å ha en 16:9 flatskjerm for TV/TV-serier, og et stort lerret i kinoformat m/tilhørende linse/speil for film. Helst et lerret som kan veksle mellom 16:9 og 2.35:1. Blir fortsatt et par kompromisser, men ganske levbart IMO. Desverre ganske dyrt....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Litt irriterende å handle en 16:9 prosjektor/flatskjerm, for så å se mesteparten av filmene med sorte striper over/under. Selvfølgelig bedre enn å se letterbox på en 4:3 skjerm, men dog.

Også litt plagsomt at subtitles ofte blir lagt helt/delvis over i det sorte feltet. En kan selvfølgelig fjerne subtitles, men det er enkelte filmer der av ulike grunner en ønsker å ha med undertekst. Mao, ønsker man på en film å ha med subtitles kan en ikke velge å zoome inn bildet på en 16:9 TV eller lerret for å utnytte hele bildeflaten, ei heller utnytte et 2.35:1 lerret for de få som har dette.

Det beste alternativet slik jeg ser det er å ha en 16:9 flatskjerm for TV/TV-serier, og et stort lerret i kinoformat m/tilhørende linse/speil for film. Helst et lerret som kan veksle mellom 16:9 og 2.35:1. Blir fortsatt et par kompromisser, men ganske levbart IMO. Desverre ganske dyrt....
    Nettopp slik jeg nå disponerer min 42" (blir for liten å se 2;35 format på), men duganes til TV og de filmene som kommer i 1;85 format).

2:35 format hiver jeg opp på projektoren (som kan scalere bildet opp til full høyde, men da klippes selvsagt kantene og tekster blir delvis borte).

Jeg syns faktisk litt synd på alle de andre som ikke har denne muligheten og som ikke nødvendigvis kikker på koveret mht. å sjekke hvilke format denne filmen er beregnet for.

/L

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du synes synd på de som ikke har mulighet til å klippe bort kantene? Jeg synes mer synd på de som i det hele tatt føler et behov for dette. :?

Å se hele filmen prioriteres definitivt over å fylle hele skjermen.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før når jeg hadde 37"lcd og 50" plasma foretrakk jeg at filmene var i 16:9, men klarte fint å se på smalfilm for det. Nå som jeg har fått projektor så forguder jeg smalfilm og 16:9 har jeg ikke samme forkjærligheten for. 16:9 på lerret føles ut som 4:3 i forhold til 2.35:1 osv.

Uansett om jeg ser på tv eller projektor liker jeg at filmene skal ha orginalt bildeforhold, slik at jeg får med meg alle detaljer og handling i filmen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Du synes synd på de som ikke har mulighet til å klippe bort kantene? Jeg synes mer synd på de som i det hele tatt føler et behov for dette. :?

Å se hele filmen prioriteres definitivt over å fylle hele skjermen.
    Muligheten for zoom ligger der ja, men jeg benytter dette veldig skjelden.
    Jeg jobber med å like "smalfilm", da jeg skjønner at dette må ha noe for seg. Vi så på film i går kveld på PJ i "normal" modus og det gikk greit :lol:

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Før når jeg hadde 37"lcd og 50" plasma foretrakk jeg at filmene var i 16:9, men klarte fint å se på smalfilm for det. Nå som jeg har fått projektor så forguder jeg smalfilm og 16:9 har jeg ikke samme forkjærligheten for. 16:9 på lerret føles ut som 4:3 i forhold til 2.35:1 osv.

Uansett om jeg ser på tv eller projektor liker jeg at filmene skal ha orginalt bildeforhold, slik at jeg får med meg alle detaljer og handling i filmen.
    Har du 16:9 format lerret eller kjører du 2:40 format lerret ?
    Jeg har et 16:9 format lerret som er hvit og kan ganske enkelt se grunnen til at noen maskerer den del av lerretet som ikke skal gjengi noe lys.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som ikke skjønner at det er irriterende med sorte striper oppe og nede?? Helt unødvendig og amatørmessig. FullScreen ruler!
    Killroy, jeg er helt enig med deg. Når skjermene først er laget i såkalt widescreen/kinoformat bør alt av filer være i samme format...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 16:9 format lerret eller kjører du 2:40 format lerret ?
    Jeg har et 16:9 format lerret som er hvit og kan ganske enkelt se grunnen til at noen maskerer den del av lerretet som ikke skal gjengi noe lys.

/L
    Foreløpig kjører jeg bildet rett på hvit vegg. Siden jeg har litt dårlig lyskontroll i rommet og sortnivået på benq'en er ganske bra når jeg struper irisen så ser jeg nesten ikke de sorte feltene over og under på smalfilm, kun på de mørkeste scenene der det er lite lys.

Knusse: det er vel heller fullscreen som er amatørmessig? Er kun amatører som vil amputere filmene sine for å fylle ut skjermen. Entusiaster og proffesjonelle vil vel helst ha det orginale bildet slik regissøren har villet vise det. Er ikke for å være dumme de velger bredere format enn 16:9 men fordi dette egner seg langt bedre til kino og det er kino regissørene bryr seg om, for det er slik filmene er ment for å sees. Tv produksjoner er jo som regel fullscreen i 4:3 eller i nyere tid 16:9.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: hvis du gladelig kunne kuttet bort store deler av handlingen bare for å få dekket hele skjermen, da gjør det vel ikke noe å zoome inn på tv'en heller dårlig kvalitet, kanskje, men igjen, du hadde jo ikke hatt noe i mot å kutte sidene...?Kan jeg anbefale en kinobillett?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imot at bildet skal klippes for at trangsynte (de som ikke skjønner at det finnes flere aspekt å spille inn film i) folk skal få viljen sin.
    Før var nesten alle filmer klippet om til pan og scan og DET var iriterende det, da manglet nesten halve bildet. Eneste løsningen får bli prosjektor som vises rett på veggen
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med killroy men forstår også at det er egentlig ikke noe å henge seg opp i. Det ideèlle hadde jo vært en 2.35:1 (eller bredere?) skjerm som heller kuttet på h/v side ved visning av 16:9 format. Bransjen har lagt føringen på 16:9 formatet (på skjerm) så vi må nok leve med dette en stund... Ofte slår jeg av teksten og nyter filmer i hele skjermens størrelse, finpuss av engelsken er jo bare en bonus :-)

Samme problematikken har/hadde man jo også for digitale bilder, en eller annen dott bestemte i sin tid at alle digitale bilder skulle tilpasses pc-skjerm med 4:3 format og "normale" bilder var 10x15 (3:2). De fleste produsentene har nå innsett dette og lager idag 3:2 sensorer (dSLR) eller 4:3 sensorer (kompaktkamera) som kutter til 3:2

Mulig det kommer en vettug løsning etterhvert...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •