24p er det egentlig 23.976p?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

24p er det egentlig 23.976p?

Enkelt og greit spørsmål. Er 1080p/24 egentlig 1080p/23.976?
    På Blu-Ray film f.eks. står det 24, men er det bare for at 23.976 ikke klinger så bra og er tungvint?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telecine - Wikipedia, the free encyclopedia

"In the United States and other countries that use the NTSC television standard, film is generally photographed at 24 frame/s. Color NTSC video is broadcast at 29.97 frame/s. For the film's motion to be accurately rendered on the video signal, an NTSC telecine must use a technique called the 2:3 pulldown to convert from 24 to 29.97 frame/s.

The process of converting 24 frame/s material to 29.97 frame/s is known as 2:3 pulldown (sometimes also called 3:2 pulldown). The term “pulldown” comes from the mechanical process of “pulling” the film down to advance it from one frame to the next at a repetitive rate (nominally 24 fps). This is accomplished in two steps. The first step is to slow down the film motion by 1/1.001. This speed change is unnoticeable to the viewer, and makes the film travel at 23.976 frame/s (or 7.2 seconds longer in a 2-hour movie)."

Kinofilm filmes altså normalt med 24 frames/sekund.

Siden USA benytter 60*1000/1001 (59.90fps) i NTSC-systemet, så endrer de hastigheten på lyd og bilde marginalt fra 24->23.976 slik at brøken går opp. Men det blir en brøk (dvs motion-judder).

Siden Europa benytter 50fps i PAL-systemet så endres ofte hastigheten med mer radikale 24->25 slik at vi får et fint forholdstall. (ikke motion-judder)

Det som "faktisk" lagres på platen kan variere med video-codec og fysisk format. Siden videoen er representert som (banalt sagt) differansen mellom frames, så er det ikke nødvendigvis så fryktelig viktig heller.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du det ikke spiller noe rolle om filmen ligger i 24 eller 23.976?

Kan man se forskjell på f.eks. en TV som støtter 23.976 og du forer den med 24 kontra en TV som støtter 24 og forer den med 24?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flaco
    Mener du det ikke spiller noe rolle om filmen ligger i 24 eller 23.976?
    Det som teller er selvsagt det som kommer på skjermen. Det jeg mente var at selv om selve fila er kodet med en framerate, så trenger ikke videoen ut av spilleren å være forskjellig fra om fila hadde vært kodet med en annen rate.

Jeg drister meg ikke til å si at 23.976 vs 24 på disk aldri har noe å si.
    Kan man se forskjell på f.eks. en TV som støtter 23.976 og du forer den med 24 kontra en TV som støtter 24 og forer den med 24?
    Det er flere måter å spille av 23.976 over en kabel og til et display. Jeg vet ikke hvilke som er mest vanlige.
    • Man kan ha 23.976 fra disk til display (jeg vet ikke om HDMI støtter dette)
    • Man kan kopiere en frame hver tusende frame og produsere 24fps. Dette gir et lite rykk i bevegelsen.
    • Man kan øke hastigheten på lyd og bilde med en brøkdel og produsere 24fps.
    • Man kan gjøre telecine fra 23.976->59.90i og sende det over som vanlig "NTSC"-timet, og la displayet finne ut hva som er mest fornuftig.

Du burde lese dokumentasjonen til Reclock som går igjennom dette på en veldig fornuftig måte:
    http://reclock.free.fr/ReClock.1.6.dist.bin.zip

(åpne .zip fila og les dokumentet)
    -k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Jeg vet ikke hvor problemet ligger eller om det er noe problem. PS3 er koblet med HDMI kabel til projektor. På ps3 har man valget under 1080p/24: Av - På - Auto. Når denne står i auto mottar projektoren signalet som 1080p/60. Når jeg setter valget på, så sender projektoren i 1080p/24.

Projektoren støtter: 1080/24P 1920 x 1080 23.98/24 står det i boka.

Støtter den både 23.98 og 24, eller må den regne om til 24 og derfor ikke kjenner den igjen på auto?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •