hvorfor ser noen regnbuer og noen andre ikke`?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvorfor ser noen regnbuer og noen andre ikke`?

Kan noen prøve å forklare meg hvorfor noen ser regnbuer på prosjektorer, mens andre ikke ser de, selv på samme prosjektor?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får noen eplepsianfall av TVspill?
    Hvorfor ser noen slike bilder der for andre det er bare masse forskjellige farver?
    Hvorfor er noen farveblinde bare på enkelte farver?

Du spør vanskelig, men grunnen er nok at vi er forskjellige.
    Og når det er sagt så er hele DLP greiene basert på egentlig en slags optisk illusjon som lurer hjernen til å tro den ser noe som egentlig ikke er der.
    Den eneste grunnen til at jeg aldri skal kjøpe meg en slik maskin er at langtidsvirkingen av å se på slikt kjenner ingen.
    Folk mener nok mye, og jeg får vel kjeft av alle DLP eierene her nå.

Kjelli

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da burde du ikke se vanlig TV heller Kjelli. Det er også bare en optisk illusjon, med en rekke stillbilder vist i rask rekkefølge. Mine foreldre ser ikke ut til å dø av det, ikke små tegn til sykdom en gang. :wink:
    Håper for guds skyld du ikke har mobiltelefon.

Tror ærlig talt det finnes ting her i verden det virkelig er verd å bekymre seg over.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ALDRI hørt om noen som ser regnbuer ol. av å se på vanlig CRT tv. Men at for mye TV titting kan være uheldig for synet i lengden er jeg ikke i tvil om.
    Mobbe kan være skadelig det og sies det, derfor unngår jeg mest mulig å prate i den.
    Selv blir jeg veldig sliten av å se på DLP projektorer, vet ikke hvorfor, men blir bare trøtt i øynene. Noe likn som å sitte nærme TVen for lenge.

Poenget var bare at folk sine øyner/hjerne reagerer forskjellig, og det er derfor enkelte ser regnbuer, mens andre ser dem ikke. Ingen vits å kaste seg i forsvars-skyttergraven å skyte med bazooka fordet

Fint for enkelte at de ikke reagerer på noenting her i verden.
    Akkuratt som de som stekte seg under de der høyfjells-solene rundt 70åra. Det var ikke skadelig det heller og det gikk jo helt fint med dem etter 20-30år etterpå?

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke i forsvar, men du kan bare ikke forvente å slippe unna med en sånn påstand Kjelli.
    Jeg sa heller ikke at det er regnbuer på CRT TV, men at det er flimmer. Om flimmeret består av fargene rød, grønn og blå eller er sammensatt av alle tre fargene spiller da ingen rolle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var at folk er ikke like og noen ser regnbuer mens andre ikke, uvisst av hvilken grunn.
    Jeg påstår ikke noe, jeg utrykker skepsis. Men om det var rette fora å utrykke min skepsis i er nok tvilsomt

Fra nå av skal jeg holde min skepsis for meg selv i dette forumet.
    Sorry for at det ble OT her.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du argumenterer for det ene, jeg for det andre. Vi har en meningsutveksling. Det er jo det forumet er til for, å få belyst saker fra flere sider. Hvem har rett, who knows? :roll:
    Om ti år sitter jeg kanskje å sier; skitt jeg skulle hørt på Kjelli den gangen. Eller så sitter du der og sier; søren at jeg sløste bort tiden på å bekymre meg for dette.
    Poenget er at dette er et diskusjonsforum, og da må en tåle å høre andre syn enn sitt eget. Selv om det står modetrator under "nick'et" mitt, gjør ikke akkurat det meg noe lurere enn deg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror grunnen til at noen ser det, og andre ikke, er at noen ser bare filmbildet som en helhet, mens andre flytter blikket oftere for å få med alle detaljer. Hjenen får mer å jobbe med. En HD- projektor(med HD-kilde) med 2x fargehjul vil være full av detaljer, og man vil fokusere mer på detaljer. hver gang man flytter blikket til et nytt sted på skjermen, og må "refokusere" ser man regnbuer i det øyeblikket hjernen bruker på å "synce" med bildet, og se de fargene som fins mest logisk.
    eksempel: om du i en film flytter blikket(raskt) fra et hjørne, til midten av bildet, vil du se mindre regnbuer enn om du flytter blikket fra et hjørne, til motsatte hjørne. Begrunner det med at jo kortere avstanden er, jo mer grunnlag har hjernen til å vite hva den skal forvente å se, grunnet sidesynet. Graden av de forskjellige synsfelt(?), fra skarp fokus(ca 3 grader?), og utover mot 180 graders synsvinkel er også individuelt.

Den eneste grunnen til at jeg aldri skal kjøpe meg en slik maskin er at langtidsvirkingen av å se på slikt kjenner ingen.
    På samme måte som at flimmer kan føre til epilepsianfall på TVer, er det bare snakk om at hjernen jobber på høygir for å oppfatte farger fort nok. med raskere fargehjul, får man en mer konstant strøm av farger, og hjernen kan "velge" selv når den vil oppfatte fargene. Mens med et 2x fargehjul, må man "vente" på riktig farge.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menn har generelt sett mer fokusert syn enn kvinner. Kvinner er vel da mindre følsomme for regnbue-effekten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasiten blir vel da som følger; har du tunellsyn, styr klar av DLP. Har du godt sidesyn bør det altså ikke bli problematisk med DLP.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Fasiten blir vel da som følger; har du tunellsyn, styr klar av DLP. Har du godt sidesyn bør det altså ikke bli problematisk med DLP.
    Så alle dere som ser regnbuer må for gudsskyld holde dere langt vekk fra bilkjøring! :lol: :P

Ellers tror jeg Burre er inne på det...Bare min mening!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vært veeeldig interessant med en forklaring på hva som skjer med sidesynet etter et par flasker regnbuemedisin.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    hadde vært veeeldig interessant med en forklaring på hva som skjer med sidesynet etter et par flasker regnbuemedisin.
    Skjer vel det samme som synet på damer vil jeg tro :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •