PAL og NTSC problem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PAL og NTSC problem?

Jeg får tilsendt noen minidv'er fra en kompis i USA, han har tatt dem opp med sitt HD kamera i NTSC format, kan jeg bruke mitt PAL HD kamera til å føre dem over til pc? Mener jeg leste et sted at det ikke ville gå (Bruker firewire til å føre dem over)

takk for svar!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ganske sikker på at dette ikke vil gå pga div problemer jeg ikke skal gå inn på, men det er jo bare å prøve. uansett hvis det virker vil bildekvaliteten bli en del redusert i forhold til hva det burde vært. du må også huske på at i utgangspunktet har pal bedre bilde kvalitet kontra NTSC

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    er ganske sikker på at dette ikke vil gå pga div problemer jeg ikke skal gå inn på, men det er jo bare å prøve. uansett hvis det virker vil bildekvaliteten bli en del redusert i forhold til hva det burde vært. du må også huske på at i utgangspunktet har pal bedre bilde kvalitet kontra NTSC
    Står HD for harddisk her eller high definition ? PAL og NTSC er analoge videostandarder for standard oppløst video så jeg regner med at det er snakk om harddisk opptak ?

De amerikanske HDTV signalene har høyere framerate ( 60Hz kontra 50Hz). HDTV systemet i USA har derfor bedre kvalitet enn HDTV systemet i Europa.

Når det gjelder standard definisjon så er statisk oppløsning dårligere 720x480 mot det Europeiske 720x576.

Hvis det er harddisk opptak så er det jo ikke umulig at opptakene kan overføres til PC. Det gjelder forsåvidt også HDTV opptak. I begge tilfeller må opptakene konverteres til 50Hz dersom man ikke har en avspiller som støtter 60Hz.

Det er jo bare å forsøke å se hva som skjer

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulArne
    Jeg får tilsendt noen minidv'er fra en kompis i USA, han har tatt dem opp med sitt HD kamera i NTSC format, kan jeg bruke mitt PAL HD kamera til å føre dem over til pc? Mener jeg leste et sted at det ikke ville gå (Bruker firewire til å føre dem over)

takk for svar!

PAL og NTSC er analoge videostandarder for standard oppløst video som ikke har noe med HDTV eller digital video å gjøre. Går ut fra at det er digitale HDV opptak ?

De amerikanske HDTV signalene har høyere framerate ( 60Hz kontra 50Hz). HDTV systemet i USA har derfor bedre kvalitet enn HDTV systemet i Europa.
    (det var motsatt med standard tv systemene)

Når det gjelder amerikansk standard definisjon så er statisk oppløsning 720x480 mot det Europeiske 720x576 men framerate er bedre enn i Europa.

HDTV systemene har samme oppløsning i Europa og USA men i USA benyttes 20% høyere framerate. Amerikansk HDTV er derfor i teorien bedre egnet til å gjengi levende bilder i forhold til det Europeiske HDTV variantene.

Hvis det er HDV opptak så er det jo ikke umulig at opptakene kan overføres til PC. Opptakene må konverteres til 50Hz dersom man ikke har en avspiller og hdtv som støtter 60Hz.

Det er jo bare å forsøke å se hva som skjer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •