Til dere som ikke ser regnbueeffekten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer barelurer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til dere som ikke ser regnbueeffekten

http://www.extremetech.com/article2/...1153392,00.asp

Klikk på rainbow clip (5 MB) Her ser dere det garantert :lol: :lol:

Står der også om hvordan man kan fjerne regnbueeffekten helt
    Noe for AndersL :idea:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter man med hodet sånn under en film tror jeg at man har større problemer enn regnbueeffekten :lol:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg forstår må man helt opp til 18x og kansje 9 segments fargehjul for å få effekten eliminert "helt"?, hvis jeg ikke tar feil....

Dem som er svært følsom for regnbueeffekten vil se det selv om det kommer en prosjektor med 10X hastighet på fargehjulet.

Jeg har snakket med folk som er veldig plaget av det selv på 5X og ser det hele tiden på grunn av rask bevegelse på blikket for å veksle mellom teksen og bildet, og blir veldig sliten i øyenen etterhvert..(er avhengig av teksten)

Før teknologien kommer så langt som 18X?, vil det komme en god del 3 chips dlp prosjektorer til en lavere pris enn idag og regnbueeffekten vil være hundre prosent eliminert.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk på thx testen jeg for første gang så regnbuer! Måtte blinke med øynene like fort som en rabiat vindusvisker på speed! Og JA, rister jeg på hodet som en gærning ser jeg også regnbuer :P

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv å ta en hvit T-skjorte og vift som en gal i lyset til en DLP-projektor, vanlig videobilde. :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har aldri sett regnbuer på en tegnefilm(monster bedriften, løvnens konge) :shock: selv hvor mye jeg rister på blikket,er ellers følsom for regnbuer, er det noen som har forklaring på det :?:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av barelurer
    jeg har aldri sett regnbuer på en tegnefilm(monster bedriften, løvnens konge) :shock: selv hvor mye jeg rister på blikket,er ellers følsom for regnbuer, er det noen som har forklaring på det :?:
    Det er i det øyebliket at øyet fokuserer på bildet at man ser regnbuer. når du flytter blikket raskt, fra ett hjørne til et annet, må øyet fokusere på nytt. fargene vises ikke likt med grafikken, derfor tar det et tiendedels sekund for hjernen til å "oppfatte" riktig farge. Tegnefilm har enklere grafikk enn vanlig film, og tar kortere tid for øyet å fokusere på.

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Sitter man med hodet sånn under en film tror jeg at man har større problemer enn regnbueeffekten :lol:
    Fy f****!
    Leste først innlegget ditt før jeg lastet ned klippet, og når jeg så klippet tenkte jeg kun på innlegget ditt og så for meg typa som så på film slik.
    Holdt på å dø av latter...
    Takk skal du ha, lenge siden jeg har ledd så bra

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk demonstrert Ringenes Herre (FOTR) på X1 hos Hi-Fil, og inne i Morias gruver etter at de har kjempet mot trollet (Når Balrogen er i anmarsj), så ser jeg tydelige regnbuer etter lyset på Gandalvs stav, selv uten å riste på hodet.

Noen flere som ser det i den scenen?

Jeg ser forøvrig aldri regnbuer i statiske scener (da måtte jeg nok riste på meg en skikkelig whiplash, ja... )

Det virker som om det kan sees godt når hvite "flekker" mot mørk bakgrunn beveger seg over lerrettet (hvis man er følsom for det, da). Jeg er usikker på om jeg skal gå for DLP når jeg skal kjøpe projektor. Det er noe med at det er mer liv i bildet enn med en LCD (klarere farger, bedre svart).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er usikker på om jeg skal gå for DLP når jeg skal kjøpe projektor. Det er noe med at det er mer liv i bildet enn med en LCD (klarere farger, bedre svart).
    Jeg sitter med akkurat samme problemstilling.
    Er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for...
    Virker jo som DLP (X1 bla.) er meget bra, iallefall utifra det jeg har sett på hjemmesiden til Hi-fil. (Har ikke du hatt DVD og Hjemmekino på besøk også?)
    Uansett, vet ikke hvor følsom jeg eventuelt kommer til å være mot disse regnbuene, og derfor blir det vanskelig

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _frost_
    Uansett, vet ikke hvor følsom jeg eventuelt kommer til å være mot disse regnbuene, og derfor blir det vanskelig
    Jeg synes også det er et vanskelig valg i forhold til at jeg synes det er sosialt å se film med andre, og det er vanskelig for meg å vite "de andres" følsomhet for regnbuer...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også det er et vanskelig valg i forhold til at jeg synes det er sosialt å se film med andre, og det er vanskelig for meg å vite "de andres" følsomhet for regnbuer...
    Hehe, vi tenker helt likt ser det ut som :wink:
    Helt enig med deg.
    Det er en ting hvor plaget man er med det selv, men fy å kjedelig det er hvis du har med deg noen kompiser hjem på en film kveld og de blir kun sittende å irritere seg :roll:
    Jo mer jeg tenker på det, jo bedre virker LCD...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vi tenker helt likt ser det ut som :wink:
    Helt enig med deg.
    Det er en ting hvor plaget man er med det selv, men fy å kjedelig det er hvis du har med deg noen kompiser hjem på en film kveld og de blir kun sittende å irritere seg :roll:
    Jo mer jeg tenker på det, jo bedre virker LCD...
    Nja, men de forringes i fargene over tid og har dårligere sortnivå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting hvor plaget man er med det selv, men fy å kjedelig det er hvis du har med deg noen kompiser hjem på en film kveld og de blir kun sittende å irritere seg
    Jeg har sikkert hatt opp mot hundre mennesker innom i hjemmekinoen siden jeg innstallerte X1. Av disse er det kanskje fem som har lagt merke til regnbuefenomenet, og kun to av disse igjen synes det var plagsomt.
    Ikke verdens største problem med andre ord.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har sikkert hatt opp mot hundre mennesker innom i hjemmekinoen siden jeg innstallerte X1. Av disse er det kanskje fem som har lagt merke til regnbuefenomenet, og kun to av disse igjen synes det var plagsomt.
    Ikke verdens største problem med andre ord.
    For the record: Jeg la merke til det, men det var ikke plagsomt (på noen annen måte enn at jeg faktisk så ulike primærfarger der det skulle være hvitt i enkelte scener). I de aller fleste av scenene så jeg ingenting. Det var også svært lite av det i f.eks. Toy Story 2, selv om det var mye høykontrastinnhold der, så det kan stemme det andre bemerker om at tegnefilmer ikke har så merkbar regnbueeffekt.

Hadde vært kult å se en hel film hos Hi-Fil en gang... Da MED regnbuemedisin. Så lenge man kan medisinere gjestene burde det jo ikke være noe problem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For the record: Jeg la merke til det, men det var ikke plagsomt (på noen annen måte enn at jeg faktisk så ulike primærfarger der det skulle være hvitt i enkelte scener). I de aller fleste av scenene så jeg ingenting. Det var også svært lite av det i f.eks. Toy Story 2, selv om det var mye høykontrastinnhold der, så det kan stemme det andre bemerker om at tegnefilmer ikke har så merkbar regnbueeffekt.

Hadde vært kult å se en hel film hos Hi-Fil en gang... Da MED regnbuemedisin. Så lenge man kan medisinere gjestene burde det jo ikke være noe problem.
    Jeg regnet inn deg i kategorien "synes det var plagsomt", siden du ble litt skeptisk til DLP etterpå.
    Når det gjelder å se film (med regnbuemedisin) så er du selvsagt velkommen Roffe. Har gjesterom også vet du.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok ekstremt pirkete når jeg er i mentalt testmodus. Hvis man har lest mine hyttetur-reportasjer (som inkluderte en mer uformell stemning og grei tilførsel av regnbuemedisin), så kan man ha gode hjemmekinoopplevelser selv med ukalibrerte DLP-projektorer for møteromspresentasjon på ustrøket bomullslaken. :roll:

X1 med anamorph linse hos Hi-Fil overrasket meg i positiv retning spesielt ved at man får utnyttet alle 600 linjene til 16:9 visning. Bildet blir da ganske godt oppløst, selv på den relativt korte avstanden til lerretet som Hi-Fil har. Det var også svært bra sortnivå og kontrast og en fargebriljans som etter min mening var deilig og frisk.

Da er det faktisk ikke så farlig med regnbuer, spesielt hvis de kan kureres. Så målet må jo bli å teste effekten av regnbuemedisin ved neste korsvei. Initielle hyttetester tyder jo for min del på at effekten er lovende (så blant annet "Fifth element" på DLP-projektor uten regnbueproblemer. Den filmen har jo masse deilig høykontrast informasjon som burde bli synlig som regnbuer).

Største ankepunktet mitt blir egentlig i forhold til barn, som har usvekket syn, og sikkert kan være enda mer følsomme for regnbuer enn voksne. Pakningsvedlegget til regnbuemedisinen sier jo "uegnet for barn", så de kan jo ikke ty til det heller.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil, du har ikke mulighet for å ta opp et par eksempler av det du karaktriserer som verste regnbueeffekt hos deg, og sende klippene til meg i mail eller lignende?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil, du har ikke mulighet for å ta opp et par eksempler av det du karaktriserer som verste regnbueeffekt hos deg, og sende klippene til meg i mail eller lignende?
    Ikke for å blande meg inn, men et slikt opptak viser bare at et digitalt videokamera er i stand til å fange opp disse fargeavvikene. Et slikt opptak viser ikke om DU vil plages av dette ved vanlig filmvisning.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett disse regnbue effektene, men var ikke nødt til å hverken riste på hodet eller blunke. Når jeg flyttet blikket rundt på bildet kom det korte glimt av røde grønne blå felter. Ikke bånd som i en regnbue, men hele felter med primærfarger. Tror det var en DLP...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •