Oppskalering av SD video til HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering av SD video til HD

Jeg ser at det begynner å komme videomateriale skutt i SD video ut på HD.

For eksempel Queen live in Montreal.

At man kan scanne filmruller og gi disse ut i HD er jo en sak, men hva med videomateriale?
    Disse har jo ikke "uendelig" oppløsning slik som filmrullene.

Er det kun snakk om en avansert oppskalering og rensing, eller har de andre triks for å lage HD ut av SD.

Jeg antar at det er forskjell på analog video og digital video, hvor den analoge videoen har potensiale til å bli vel så bra som den digitale, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at analog video generelt kan sies å ha større potensiale enn digital video.

Det finnes enkelte teknikker som kan tenkes å forbedre bildekvaliteten i tilfeller hvor utgiver har "uendelig cpu-kraft" tilgjengelig for engangs-prosessering, før filmen gis ut.

Super-resolution - Wikipedia, the free encyclopedia

"An example of super-resolution processing using PhotoAcute software for Windows, Mac and Linux. The left half shows the original, blown up to twice its normal size. The right half shows the image (at native resolution) that results when the software combines nine images together and performs 2x superresolution."

Video inneholder veldig mye redundant informasjon, spesielt om den er enkodet uten prediksjon mellom frames (f.eks DV-video). Hvert objekt i scenen er fanget mange ganger i flere frames, og dersom kameraet/perspektivet ikke endrer seg for mye så er det store deler av bildet som enkelt kan refereres i andre frames. Forskjellen er da primært at støy (som er tidsvariant) er forskjellig i framene, og forskyvning kan være f.eks 1.5 pixel slik at man får en litt annen representasjon av scenen (kamera er ofte utstyrt med begrederlig anti-aliasing).

Jeg tror at generaliseringen av Nyquists samplingsteoren er noe slikt som at dersom man har N uavhengige punktsamplede representasjoner av et signal, hvert med samplingsrate M så kan disse kombineres til en representasjon med samplingsrate NxM.

Ved å kombinere disse kan man (i det minste i ideelle tilfeller, som stjernekikking) få vesentlig høyere oppløsning og mindre støy. Men det krever veldig mye prosesseringskraft og er uansett ikke egnet for sanntid siden man må buffre opp mange frames og se på under ett.

-k

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    At man kan scanne filmruller og gi disse ut i HD er jo en sak, men hva med videomateriale?
    Disse har jo ikke "uendelig" oppløsning slik som filmrullene.
    SD Film/video på DVD må komprimeres kraftig for å komme ned under 10 Mbit/s (inkl. lyd), på HD kan man ha mer enn 3,5 ganger mer data og langt mer effektive kompressjons algoritmer - dermed kan man beholde det originale SD bilde med langt mindre kompressjon, men HD blir det jo ikke.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg ser at det begynner å komme videomateriale skutt i SD video ut på HD.

For eksempel Queen live in Montreal.
    Er det 100% sikkert at dette videomateriale opprinnelig er "skutt" SD video?

edit: Lurer litt på det fordi jeg synes bare det var litt rart at ikke alt med SD kilde på plata var oppskalert til HD, hvis det allikevel måtte gjøres.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den er jo filmet for mange år siden og det hverken den konserten eller LiveAID ble filmet i HD så vidt jeg har kunnet finne ut.

Nå har jo utgiveren her både all hverdens tid og CPU kraft tilgjengelig for å gjøre skaleringen så bra som mulig, men jeg er likevel skeptisk til å kjøpe en Blu-ray plate basert på gamle analog video opptak for eksempel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •