Video-tekniske spørsmål og svar - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, "alle" spillere som kan oppskalere til 1080p kan også levere 1080i

Det er ikke nødvendigvis noen fordel å la spilleren oppskalere DVD til 1080i hvis skjermen har en native oppløsning på 768 for eksempel.
    Da er det bedre å sende 576 i eller p til skjermen sånn at bildet bare blir skalert 1 gang.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en spiller som kan sende 576i over HDMI og la skjermen skalere dette til native oppløsning.

Det er ikke mange, om noen Blu-ray spillere som leverer ut 768, så da blir det dobbeltskalering igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det er ikke nødvendigvis noen fordel å la spilleren oppskalere DVD til 1080i hvis skjermen har en native oppløsning på 768 for eksempel.
    Da er det bedre å sende 576 i eller p til skjermen sånn at bildet bare blir skalert 1 gang.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en spiller som kan sende 576i over HDMI og la skjermen skalere dette til native oppløsning.
    En av kjepphestene mine er at det slett ikke nødvendigvis er noen fordel å oppskalere i kilden i det hele tatt. Det KAN være en fordel, men det er ingen nødvendighet.

Jeg mener at Elkjøp & Co har bidratt til å trekke ned almennhetens kunnskap også på dette, når de insinuerer at man "per def" går glipp av noe når man bruker en ikke-oppskalerende kilde.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt spørsmål: hva menes egentlig med at en TV er "HD-ready"? Innebærer det at man kan kjøpe noe xtra-utstyr og så få TV'en Full HD?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en TV er hd-ready innebærer at den takler feks 1080 inn, men viser ikke annet en tv's naitive oppløsning ut, ofte 1024x768 eller 1366x768.
    (correct me if I'm wrong?)

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    At en TV er hd-ready innebærer at den takler feks 1080 inn, men viser ikke annet en tv's naitive oppløsning ut, ofte 1024x768 eller 1366x768.
    (correct me if I'm wrong?)
    HD Ready betyr at TV'n har minimum 720 fysiske linjer og støtter DVI eller HDMI med HDCP.

Dvs. oppløsningen på TV'n må være minimum YYY x 720 for å kunne bruke HD Ready logo.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt sikkert korrekt, Bobben1.
    Fant denne greie forklaringen på en produsents side:

"HD-ready" innebærer at produktets skjerm er i stand til å gjengi et signal i HD-kvalitet og at produktet for øvrig oppfyller kravene på "HD-ready" kriteriene som er bestemt av organisasjonen EICTA.

For å kunne oppleve et HD-bilde kreves det at man tilkopler sin "HD-ready" TV til en annen kilde, for eksempel en digital mottaker, en DVD-spiller eller et videokamera som kan levere et HD-signal.

Bak "HD-ready" står EICTA som var grunnlagt i 1999. EICTA er en europeisk organisasjon som representerer informasjons- og kommunikasjonsteknologi samt forbrukerelektronikksektoren. Medlemmene er 51 internasjonale selskaper samt 32 organisasjoner fra 24 europeiske land.

Kravene for "HD-ready" fastsattes av EICTA den 19 januar 2005 og innebærer følgende:

- Skjermens faktiske oppløsning må minst være 720 fysiske pixler i høyden, og i bredformat.

- HD-inngang via analog YPbPr (komponent) og digitalt bilde via DVI eller HDMI.

- Må klare å ta imot 1280x720 50Hz og 60Hz progressivt (720p) og 1920x1080 50Hz og 60Hz interlaced (1080i) bildesignaler.

-DVI eller HDMI-inngangen skal ha HDCP-kopieringsbeskyttelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann...

Jeg har et Viewpia 37" tv..

Jeg har kjøpt meg en LG BD370 Blu-ray spiller..

Noen ganger under når jeg ser på DVD så mister tven bildet, sier det ikke er signal.. Kommer et lite klikk fra spilleren og det kommer en feilkode eller noe opp på 1080I.. Dette kan skje en gang eller flere på rad.. Har noen peiling på hva dette kan vere? Er det lydanlegget?

Det fulgte jo ikke med en HDMI kabel med spilleren, så jeg måtte kjøpe meg en utenom på Elkjøp.. Kan denne kabelen vere for dårlig?

Newcomer Jami sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott guide!!!

Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Flott og lettlest guide, knutinh. Et forslag til nytt spørsmål :

Plasma eller LCD. Hva skal jeg velge. Fordeler/ulemper...
    Må si meg enig med Mcnebb, flott guide, ja...

Plasma kontra LCD "guide" hadde vært fint, jeg skal ha meg nyere TV i nær beskuelig fremtid, og jeg har hørt noe om innbrenning av skjermen...
    Spiller stort sett spill, bruker skjermen som PC monitor, så det blir mye statiske bilder...

Gidder ikke svi av en masse kronasje på noe jeg tar livet av med en gang, kan du si....

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppskaleringsspørsmål

Oppskaleringsbrikken i spillerene mine er dårligere enn den i receiver, VRS by Anchor Bay i HD DVD og ukjent i Blu-Ray vs. HQV Reon-vx i Onkyo 905.

Vil jeg da få bedre bilde ved DVD-avspilling ved å koble composite fra Blu-Rayspilleren til receiver?

Samme gjelder forsåvidt med PVRen på SD materiale, bør jeg her kjøre S-video fra den til receiver? Eller vil de analoge kablene i seg selv føre til såppas tap at det er like greit at kildene oppskalerer og kjører HDMI til receiver?

Har ingen slike kabler liggende lengre og tenkte å spørre før jeg kjøper

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jami
    Må si meg enig med Mcnebb, flott guide, ja...

Plasma kontra LCD "guide" hadde vært fint, jeg skal ha meg nyere TV i nær beskuelig fremtid, og jeg har hørt noe om innbrenning av skjermen...
    Spiller stort sett spill, bruker skjermen som PC monitor, så det blir mye statiske bilder...

Gidder ikke svi av en masse kronasje på noe jeg tar livet av med en gang, kan du si....

Vil sterkt anbefale å se gjennom en annen tråd før denne ødelegges med noe slikt. Finnes mangle slike krangletråder om dette temaet da man rett og slett ikke blir enige

Rent teknisk er LCD bedre på stillbilde nokså naturlig da LCDteknologien opphaver i statiske bilder/piksler, så er det det den i hovedsak brukes til ville jeg anbefalt det. LCDene med LED bak-/sidelys gir betrakelig bedre kontrast og sortnivå enn ordinær LCD, samt bruker mindre strøm (bonus).

Når det gjelder plasma og innbrenning er dette gammel historie, med et unntak, og det er midlertidig innbrenning på LG sine skjermer. Der kan man oppleve en midlertidig innbrenning, har du hatt noe kraftig statisk der en stund kan det henge igjen til noe nytt lyst kommer i bildet. Panasonic plasma kan man fint bruke som PC-skjerm/media center etc.

Fordelen rent teknisk med plasma er bevegelse og de har det med å produsere mer naturlige bilder pga fargespekter, kontrastnivå etc (ikke så veldig relevant om det er surfing og spilling det går i), her har de med LEDbelysning kommet nærmere, og de faller nok i pris fremover . Som nevnt er opphavet til LCD statisk, mens det med plasma var videovisning på storskjerm. Største utfordringen deres var å få pikslene små nok og den innbrenningen som preget de første kommersiellle generasjonene, og det er da gjort.

Bruker man TV-en som en PC-skjerm, altså surfing og spilling så er det like greit med LCD og du trenger ikke bekymre deg for hverken midlertidig eller permanent innbrenning.

Er det nå jeg skal være såppas ærlig å si jeg svarer for å få tråden på fremsiden for å få svar på posten min over?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Oppskaleringsbrikken i spillerene mine er dårligere enn den i receiver, VRS by Anchor Bay i HD DVD og ukjent i Blu-Ray vs. HQV Reon-vx i Onkyo 905.

Vil jeg da få bedre bilde ved DVD-avspilling ved å koble composite fra Blu-Rayspilleren til receiver?

Samme gjelder forsåvidt med PVRen på SD materiale, bør jeg her kjøre S-video fra den til receiver? Eller vil de analoge kablene i seg selv føre til såppas tap at det er like greit at kildene oppskalerer og kjører HDMI til receiver?

Har ingen slike kabler liggende lengre og tenkte å spørre før jeg kjøper
    Du bør kjøre HDMI uansett, holdt deg unna alt analogt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjernen lurer deg med HD

En annen av kjepphestene til knutinh er vel eliminering av forventningsbias ved testing av om noe er bedre enn noe annet. Blindtesting er en god ting som eksemplifisert av den noe enkle artikkelen over. Jeg tipper det er noe som ikke kommer frem i artikkelen. Det står ingenting om skjermstørrelse for eksempel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om konvertering av BD til h.264 i MKV container gir stor kvalitetsforskjell for det blotte øye? Har en femtitommer plasma og cirka tre meters avstand til den.

Hvilken kompresjonsgrad anbefales?

Å lagre BD ISO tar ganske mye plass, så det hadde vært fint å kunne komprimere. Forstår det slik at man kan slippe unna med en 15 gig fil kontra 50?

Synspunkter og tips tas mot med takk

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei jeg har et problem med min TV når jeg bruker XBOX 360. jeg bruker component for jeg har ikke HDMI uttgang men tv er av viewpia 32"(LC-32IE21)

Når jeg har spillt ca 10 min så går tven av har sett om den står på sleep men det gjør den ikke, noen som har hat samme problem ?

takker for svar

bruker da en component fra XBOX

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile PC til TV

Heisann!

Jeg har en litt eldre (5 år gammel HP) pc som jeg har børstet litt støv av, installert windows på nytt etc. for å koble denne til Tv'n og anlegget for surfing, musikk og videofiler som ligger på pc'n.
    Pc'n er koblet til Tv'n med VGA og både bildet og lyden til anlegget fungerer, men:
    Pc'n er en 4:3 skjerm, mens tv'n er en 16:9. Dette gjør at bildet blir det klassiske dratt ut mot siden, men 4:3 format på tv'n blir igjen litt sammentrykt.

Noen lett måte å gjøre bildet fra pc kompatibelt med 16:9?
    Er ikke professor i lyd og bildeteknologi enda, desverre..

Håper på svar!

Newcomer Jami sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lasta ned de siste driverne (evt. programvare) til skjermkortet?

Har du valgt TV som eneste skjerm? (Så du ikke har clone-desktop?)

Da burde du kunne velge oppløsning som gir deg 16:9-format...

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0