Barn og TV-titting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barn og TV-titting

Vesla er snart to år, og har fått interesse for hva som skjer på skjermen. Jeg syntes i begynnelsen at dette var stas, for nå kunne vi se på film sammen. Det skal sies at det går i Byggmester Bob, Postmann Pat, og lignende (bortsett fra Teletubbies, måtte de brenne ... *kremt* nuvel)

I media den siste tiden har det vært skrevet om at TV er fordummende for barn, men det var en britisk undersøkelse, og jeg vet ikke hva de ser på der borte, eller hvor mye tid de bruker på TV.

Jeg opplever at Helene hermer en del etter hva som skjer på TV, det kan være fakter eller språk. Til nå har dette etter min oppfatning vært lærerikt, men vi begrenser allikevel TV-tittingen til maks en time pr. dag. Litt barne-TV på morgenen, og litt Postmann eller Byggmester om kvelden før kveldsmat. Hun er tross TV-en veldig opptatt av bøker, noe jeg ser på som et godt tegn.

Spørsmålet er hva folket mener om emnet, og ...

1. [...] ved hvilken alder er det greit at barna begynner å se på TV?

2. [...] hvilke erfaringer har du gjort deg om dette?

(hvis emnet passer bedre under GC så er det bare å flytte tråden, selv om jeg mener den har relevans nok til å ligge under generell video)

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har en jente på 10 og en gutt på 12. Jeg lot mine få se TV så snart de hadde interesse for det. Jeg synes det har fungert greit. Sønnen min var tidlig interressert i TV, mens jenta mi ikke brydde seg om TV før hun var nesten 4 år.

Det som er viktig i mine øyne er å følge med på hva de ser, og hvor mye de ser. Jeg tror uansett ikke vi greier å påvirke dem nevneverdig angående det å lese bøker og drive idrett kontra det å se TV og spille Dataspill. Barn er forskjellige. Vi må bare passe på at de ikke får se hva som helst.

Selv er jeg ganske streng på dette, de får stort sett ikke se filmer som har høyere aldersgrense enn alderen deres. Ihvertfall ikke før jeg har sett det selv og gjort meg opp en mening om dette er noe de tåler. Jeg blir superprovosert av foreldre som lar ungene sine få se hva som helst både på video og kino. Uff, jeg kunne skrevet en lang avhandling bare om dette, men det blir litt off-topic.

Tilbake til topic, så vil jeg si at det at du oppretter denne tråden viser at du er bevisst på hva som vises på TV og da er du allerede på rett spor. La dem begynne å se tv når de fatter interressen for det, men vær kritisk til hva de får se og hvor mye, så går det nok bra.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Krydex har jeg også latt mine få se når de har fått interessen. Jentungen er 10 og junior er 12, og jeg tror ikke de har tatt skade av det.

Men selvfølgelig er det alt med måte, har sørget for at de har gjort andre ting også. Men egentlig har det begrenset seg selv siden vi ikke har hatt noe annet enn NRK/TV2 samt lokalTV frem til i høst.

På toppen av det hele har de hatt TV og video/DVD spiller på rommet siden de var rundt 4 år, noe som har resultert i minst en hjemmekinoentusiast, må sikre rekrutteringen

En stund hadde de PC på rommet også, men det fant de ut at de ikke gadd å ha etter en stund. De ville holde på med andre ting, og det lille de holdt på med på PC kunne de gjøre på andre PCer i heimen.

Etter at de begynte på skolen har vi nærmest blit bombet med formaninger om barnas mediebruk, men jeg tror at de fleste foreldre har en fornuftig holdning til dette og har kontroll.

Om noen år må du forholde deg til aldersgrenser , og det er moro det Men det har mest vært et "gutteproblem" siden jentungen gjerne ser uskyldige ting som Ole Brumm osv. enda. Hun vil gjerne ikke se skumle filmer, mens junior gjerne skal ha så mye action som mulig.

At noe av dette har vært fordumemnde tror jeg ikke, de gerier seg bra på skolen bl.a. begge to, men det kan fort være de gode genene deres da
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jakv nevner så er jo barn forskjellige. Vi har to sneiper, 6 og 9 år. De har fått se tv uten særlig restriksjoner, men det er jo pga. at de ikke er typiske TV-slaver. Vi hører fra andre foreldre at barna fint kan sitte foran TV-en i timevis dersom de ikke begrenser det, men den erfaringen har altså ikke vi med våre barn. Ofte vil de heller ut å leke, leke med Lego, besøke nabounger eller liknende. Selvsagt har Barne-TV vært kveldens høyde punkt en periode, de har også fått se på Stå-opp i helgene (da får mor og far sove litt ekstra også...) hvis de gidder, men det er ikke alltid.

Dessuten har størstemann på 9 begynt å interessere seg for litt mer oppbyggelige ting, slik som Newton og andre programmer som har et snev av fakta i seg. Det ser vi egentlig positivt på. Når jeg også er opptatt av vitenskap, astronomi, romfart, teknologi osv, så ser vi ofte på slikt sammen og så blir det litt prat rundt tema. Dette er kanskje ikke aktuelt for akto på noen år...?

De har ikke TV på rommet men vi har en en liten TV med innebygget DVD-spiller i loftstua, som de nesten ikke bruker. TV på rommet har heller ikke vært noe tema, og så lenge barna selv tar det opp, så ser vi ingen grunn til å nevne det.

Vi har imidlertid vært restriktive på at ikke skal se noe særlig TV på dagtid, og da særlig Jetix, Cartoon og hva de nå heter alle sammen; støy, bråk og stress fra ende til annen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på kanaler så er egentlig RiksTV greit. Av barnekanaler er det bare Disney Channel, det ser jentungen på, selv om jeg synes det er håpløst. Junior har fått øynene opp for Discovery og lignenede.

Grunnen til at de har TV på rommet her er rett og slett at vi ikke har kjellerstue/TVstue eller noe slikt. Kan fort hende det hadde vært noe annerledes om vi hadde et rom til da.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •