Hjemmekinoanlegg forårsaker støy på tv'en når det er i standby. Hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hjemmekinoanlegg forårsaker støy på tv'en når det er i standby. Hjelp?

Jeg var hos min onkel idag og hjalp han med å koble opp ny tv og en hjemmekinopakke, Pioneer DCS358

Å koble sammen dette er jo ikke akkurat vanskelig, men det oppsto problemer som jeg håper kan rettes opp i ved hjelp fra dere.

Første problemet var mye støy på tvkanalene, dette grunnet en 10 meter lang antennekabel kjøpt på biltema, som helt tydelig ikke var godt nok skjermet.
    Bildet ble fort litt bedre når en fikk separert den i fra de utrolig lite skjermede høyttaler-kablene, men det vises fremdeles en god del støy - dog ikke på kanalen TV3. (wtf liksom)
    Tips til en godt skjermet antennekabel på 6-8 meter tas i mot med et smil

Og neste problem var lyden fra tv'en. Ingen lyd.
    Det er jo snakk om en dvdreceiver her med kun en inngang, og den hette LINE IN - jeg satset egentlig på at jeg kunne koble til audio ut på tv'en er,
    men som allerede nevnt - ingen lyd.

Her var det også gjort en bom, min onkel hadde bare en 10 meter lang phono kabel, jeg prøvde å si til han: kjøp kortest mulig.
    Kan det være fordi den er for lang?
    Eller må en kanskje aktivere audio ut i menyen på Panasonic PV70?

Og nå over til det merkelige, ytterlige bildestøy. Kanskje det er antennekabelen sin skyld dette også, men:
    Når phonokabelen var koblet til tv'en så kom det masse støy på tv'en mens anlegget var på.
    Når anlegget da ble slått av så forsvant bildestøyen, men da kom det plutselig en annen form for støy - ikke fra kanelene, men på selve tv'en!
    Hvite prikker godt fordelt over hele skjermen, ikke støy som i form av små korn, men her er det snakk om støy på kanskje 10 piksler spredd utover skjermen.

Jeg likte dette heller dårlig, så jeg koblet ut phonokabelen fra tv'en og anlegget - da forsvant støyen fra kanalene mens anlegget var PÅ.
    Dog, når anlegget ble slått av så kom denne støyen fra selve tv'en, de hvite prikkene..

Noen som har peiling på hva i helsikke som kan være galt?
    Er det kun antennekabelen som må skiftes ut her?
    Det hadde vært så enkelt...
    Hvorfor ingen lyd?

Jippi, jeg klarte ikke koble sammen dette enkle oppsettet ops:
    ----

Setter pris på svar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det kan høres ut som jordingsfeil. Hvis dette er kabel-tv bør du ha et galvanisk skille på antennekabelen. Prøv å trekke ut antennekabelen, sett på en dvd og se om støyen forsvinner da. Tror ikke en ny, skjermet antennekabel er nødvendig.

Er ikke noen aktivering av lyd-utgangen på pv70, sikkert at du har koblet til utgangen og ikke inngangen?

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. Beklager, jeg glemte å nevne det: Galvanisk skille er brukt.
    Det er forøvrig et antennelag dem er koblet til.
    Antennekabelen må nok nesten byttes ut, det var så ufattelig lite som skulle til før det ble støy på tv'en ved bruk av den.
    Om den bare lå i nærheten av høyttalerkablene så kom det støy,
    men selvfølgelig - kan jo satse på å holde dem adskilte.

Og jeg er sikker på at jeg har koblet riktig fordi det er allerede sjekket, dessverre ;s

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kanskje prøve å sette ferittkjerner på kablene. De skal stoppe utstråling av radiostøy.
    Disse er standard på mange PC kabler, og leveres ofte løse med nye TV apparater. Det fulgte med et par med min plasma skjerm.
    Ferrite bead - Wikipedia, the free encyclopedia

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •