Kompositt til RGB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kompositt til RGB

Er ikke helt sikker på om dette er det rette stedet å spørre, men jeg vil tippe det er nærme nok.

Bilen min (en 2001 Alfa Romeo 166) har en integrert skjerm. Denne har muligheter for tilkobling av ekstern video (må loddes på eksisterende plugg, men det går fint). Disse er merket RGB. Jeg ønsker å koble til et ryggekamera på denne inngangen, men det jeg har tilgang på av ryggekameraer har kun komposittutgang. Mitt spørsmål er dermed hvordan man skal koble dette, og om det i det hele tatt er mulig? Bildekvaliteten spiller jo ikke så stor rolle, så lenge jeg får bilde på skjermen som er "greit nok". Går det an å bare splitte komposittsignalet i tre? Eller holder det å koble til kun én av inngangene? Any thoughts?

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB er ikke det samme som komponent...er du helt sikker på at det er en komponent inngang?

i utgangspunktet er det ikke mulig å konvertere et komposittsignal til komponent

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I oversikten over pinnene på pluggen jeg ønsker å lodde på så står det "Video, Red", "Video, Green", "Video, Blue", "Video, Synchronisation" og "Video, Ground".

Edit: Endret overskriften til RGB.

Lite tillegg: det finnes jo SCART-plugger som har både komposittsignaler og RGB, burde det ikke da være fullt mulig å bruke en sånn? Eller fabler jeg?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du fabler, ja. RGB og kompositt er helt separate signaler i en SCART kabel.
    Kompositt består av luminans (sort/hvitt) signal pluss synk pluss PAL-modulert fargeinformasjon. For å kunne hente ut fargene trengs ganske mye elektronikk, bla.a. et kamfilter. Å hente ut sync er noe enklere.
    Tror ikke det prosjektet blir så lett å få til. Du må eventuellt strippe en skjerm med video inngang og ta ut kontrolleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er heller ikke mulig å få tak i noen slags konverter som gjør om kompositt til RGB? Snodig...

Vil jeg få noe som helst slags bilde i det hele tatt ved bare å splitte eller koble på en av fargene? Monokromt bilde vil holde det og, bedre enn ingenting, og jeg har ikke klart å finne noe ryggekamera med RGB-utgang...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, ser ut som om de har noe som kan funke. Spørsmålet da blir jo bare pris og om det er verd bryet Takk for linken!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er fortsatt ingen som kan fortelle meg hvordan det blir seende ut dersom jeg bare kobler signalet fra komposittkabelen på RGB-pluggene? Har hørt noen mene det kanskje kan bli svart-hvitt, noe som vil holde for dette bruket. Noen som kan bekrefte?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke hva slags skjerm som sitter i Alfa Romeon din, men noen skjermer kan vel bruke sync on green, eller motta det grønne signalet og sync på den grønne RGB inngangen. Mulig hvis du tester compositt signalet fra kameraet kun på den grønne at du får et grønnt bilde på skjermen og det kan gjøre nytten, men er usikker på om det i det hele tatt vil kunne fungere uten noe mere elektronikk i mellom. Her er en litt dyr dings som selges på avshop.no, og som kanskje kan brukes, hvis skjermen i bilen takler RGBS eller RGsB i form av VGA eller høyere. Et bedre alternativ blir kanskje å finne et kamera som sendre riktig skjerm signal direkte, eller rett og slett bytte skjerm...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun på den grønne? Så hvis jeg splitter det til alle tre, så vil jeg ikke få farger eller sort/hvitt? Har funnet en del sånne dingser ja, men de koster en del alle sammen, så jeg er ikke sikker på om jeg gidder. Det er ikke så forferdelig viktig liksom, hadde bare vært kult å ha. Bytte skjerm er også uaktuelt, siden den skjermen er så integrert i elektronikken som styrer klima, stereo og sånt, tror ikke jeg tar sjansen på å demontere den "klumpen". Her er et bilde jeg tok da jeg hadde hele greia ute av dashbordet sist, som du ser er det et par elektronikkbokser som er montert rett bak skjermen, og disse styrer alle signaler til og fra. Kan hende det er enkelt å bytte, men sannsynligvis ikke. Og i hvert fall ikke billig...

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et bilde av rgb inngangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bilde, men denne tegningen holder vel, den viser pluggen jeg må koble meg på (plugg I)

Denne har følgende pin-oversikt:
    Plug I
    1 - Video signal, red
    2 - Video signal, green
    3 - Free
    4 - Free
    5 - Free
    6 - Terminal 31
    7 - Free
    8 - Free
    9 - Free
    10 - Terminal 30 for navigation