Hva er best? 725p eller 1080i?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best? 725p eller 1080i?

HAr fått meg HD dekoder fra altibox, og denne støtter 725p og 1080i ( noe i mellom og) Å tven min støtter 725p og 1080i. Hva er da best å sette som innstillinger på dekoderen? Takker for svar

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo helt an på hvilken TV du skal bruke den mot da. ;-)

Hvor høy er oppløsningen på skjermen?

Uansett er det jo bare å prøve begge, og bruke den oppløsningen som gir best resultat. Se etter støy ved panoreringer f.eks.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert avhengig av flatskjermen din. Er jo bare å prøve det og se med egne øyne hva du synes er best.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å ødelegge alt, men den boksen er rimelig dårlig uansett hva du velger.
    Uansett vil det være naturlig å velge 720P når du har en TV med 1280x720 eller 1366x768 oppløsning, og 1080i når du har en tv med 1080x1024 (FullHD).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    ...1080i når du har en tv med 1080x1024 (FullHD).
    1920x1080 tenker jeg du mener.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ikke for å ødelegge alt, men den boksen er rimelig dårlig uansett hva du velger.
    Uansett vil det være naturlig å velge 720P når du har en TV med 1280x720 eller 1366x768 oppløsning, og 1080i når du har en tv med 1080x1024 (FullHD).
    Interssant det du skriver her.
    Jeg la inn et innlegg på forumet i en annet tråd ang. min frustrasjon rundt bilde fra Altibox'en som sikkert er lik for de fleste som leverer TV over fiber.

Hva er løsningen? Jeg vurderte å kanskje abn. på HD kanalene via Altibox'en, men når vanlig TV ikke er spesielt bra, hvordan går det med HD da?

Finnes det noen alternativer?

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et generellt svar til første spørsmål om man skal velge 720p eller 1080i (må legge til at jeg ikke kjenner den nevnte boksen) så er svaret unngå interlaced! (TV-en din vil uansett konvertere signalet til progressivt).

1080p er bedre enn 720p er bedre enn 1080i.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Som et generellt svar til første spørsmål om man skal velge 720p eller 1080i (må legge til at jeg ikke kjenner den nevnte boksen) så er svaret unngå interlaced! (TV-en din vil uansett konvertere signalet til progressivt).

nei... 1080i er bedre enn 720p

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    nei... 1080i er bedre enn 720p
    Men dersom man har en TV som bare klarer 720p/768p, så kan det hende bildet blir bedre av å mate TV'en med 720p signal istedet for 1080i.

Mange TV'er konverterer 1080i ved å gå via mao 540i og så skalere det opp til 720p. Dermed mister man halve oppløsningen...

Men dette varierer fra utstyr til utstyr, og det finnes ikke noe fasitsvar. Man må rett og slett teste med eget utstyr og velge det man syns ser best ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du hensyn til skalering som du gjør her er jeg enig. I utgangspunktet bør man jo fore en tv/projector med native resolution.

Det jeg poengterte er at Rapp tar feil når han på generelt grunnlag sier unngå interlaced, og samtig sier 720p er et bedre format enn 1080i.

Rekkefølgen er 1080p -> 1080i -> 720p

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om 1080i er bedre enn 720p kommer jo mye an på scaleren som gjør bilde om til progressivt..

i utgangspunktet vil normalt et progressivt bilde være bedre enn interlaced, med mindre en har en sykt god scaler...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Det finnes ikke en generell allmengyldig "sannhet" svar angående 720p vs 1080i.

Først må vi se på displayet:
    • Er det i stand til å vise detaljer utover 720p? Hvis ikke, så er rimelig nok ingenting bedre enn 720p.
    • Er det i stand til å vise mer enn 25/30fps? Hvis ikke så har det liten hensikt med 50p/60p.
    • For diskret pixel (dvs for alt utenom CRT) så kan det være slik at 720p ser bedre ut på en skjerm, mens 1080i ser bedre ut på en annen...

Så til innhold:
    • For telecined 24fps->50i/60i så er normalt 1080i bedre enn 720p, i det minste hvis inverse telecine fungerer og ingen har klusset med sekvensen i mellomtida.
    • For sport og annet innhold med mye bevegelse som er filmet med videokamera så har jeg størst tiltro til 720p uansett kvaliteten på avspillingsutstyret.

Generelt mener jeg at 720p er et veldig enkelt og forutsigbart format som stiller få krav til bruker og avspillingsutstyr. Det i seg selv er et godt argument for formatet framfor 1080i, selv om 1080i kan by på bedre bilde i noen tilfeller.

Jeg håper ut fra en helhetsvurdering at vi får først 720p, så 1080p når teknologien tillater det, og at 1080i blir forbigått i stillhet. Jeg tror at mengden fornøyde forbrukere blir større da, og så heller tillate et større antall progressive framerater, så som 24p, 25p, 30p, 48p, 50p og 60p. Kanskje også 120p etterhvert.

Å ha et format som kan gi 5% av brukerne moderat mer detaljerte bilder for rene kino-filmer hvis de har rett (dyrt) utstyr mener jeg er en for liten fordel sammenlignet med ulempen for den mye større utekniske gruppen som får kvalitetsproblemer med dårlig inverse telecine, dårlige editeringer, dårlig avspillerutstyr...

-k

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For sport og annet innhold med mye bevegelse som er filmet med videokamera så har jeg størst tiltro til 720p uansett kvaliteten på avspillingsutstyret.

-k
    Ser du har hengt deg på denne "aksepterte sannheten" om at 720p er best til sport. I teorien er jeg enig. Men C+ Sprt HD sender Premier League i 1080i. Dette ser bare helt fantastisk ut. Jeg ser ingen spor til etterslep eller hakking hverken på min enkle 37" Amoi 1920x1080 TV eller på min BenQ W9000. Bildet oppleves som "perfekt" (noe det selvfølgelig ikke er..). Jeg kan ikke skjønne at noe skulle bli bedre ved 720p.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ser du har hengt deg på denne "aksepterte sannheten" om at 720p er best til sport. I teorien er jeg enig. Men C+ Sprt HD sender Premier League i 1080i. Dette ser bare helt fantastisk ut. Jeg ser ingen spor til etterslep eller hakking hverken på min enkle 37" Amoi 1920x1080 TV eller på min BenQ W9000. Bildet oppleves som "perfekt" (noe det selvfølgelig ikke er..). Jeg kan ikke skjønne at noe skulle bli bedre ved 720p.
    Nå blander du korta, siden du har 1920x1080 som native oppløsning på både TV'en og projektoren og vil dermed ikke ha noe betydning.

selv har jeg en 720p projektor, og den vil normalt sett gi et bedre bilde med 720p innsignal enn f.eks 1080i, selv om dette støttes..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    Nå blander du korta, siden du har 1920x1080 som native oppløsning på både TV'en og projektoren og vil dermed ikke ha noe betydning.

selv har jeg en 720p projektor, og den vil normalt sett gi et bedre bilde med 720p innsignal enn f.eks 1080i, selv om dette støttes..
    Nei, jeg blander ikke korta. Jeg mente bare å få fram at 1080i også kan se helt fantastisk ut på sport. Ok, jeg burde skrevet at jeg ikke vet hvor mye bedre 1080p ville sett ut. Det var altså egentlig ikke et innlegg i 720p vs. 1080i debatten, men et innlegg i i vs. p debatten.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du hensyn til skalering som du gjør her er jeg enig. I utgangspunktet bør man jo fore en tv/projector med native resolution.

Det jeg poengterte er at Rapp tar feil når han på generelt grunnlag sier unngå interlaced, og samtig sier 720p er et bedre format enn 1080i.

Ok, jeg kan moderere meg litt. Hvis kilden allerede er ødelagt med interlacing så avhenger det som nevnt av andre av hvilken oppløsning skjermen har og om det er skaleren i boksen eller skjermen som er av best kvalitet. Hvis kilden derimot er progressiv så vil en hver interlacing være ødeleggende og lavere oppløsning med progressiv scan (720p) er å foretrekke foran høyere oppløsning med interlacing (1080i). Dette fordi skadene en interlacer gjør er uopprettelige.

Så jeg mener fortsatt at man på generellt grunnlag skal unngå interlacing men at det i særtilfeller selvfølgelig kan være motsatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har blitt indoktrinert av uinvidde og heller ikke har skjønt formatene helt her men la meg raskt forklare.
    Først og fremst : en kilde er aldri ødelagt med interlacing (hvem har ødelagt den?). Den er laget slik og for en grunn. Hvis kilden er progressiv, hvorfor interlace den?!? Er kilden 720, så blir den det på skjermen (om man ikke skalerer opp riktignok)

720 p : 921600 pixler
    1080i : 1036800 pixler x2 (dobbelt så høy framerate)
    1080p: 2073600 pixler

1080i har full 1080 oppløsning men dette vises ut på skjermen interlaced (linjeflettet). CRT baserte HD display (TV, Projector, etc) takler dette fint og flott. Dette signalet er vesentlig bedre egnet til for eksempel sport eller andre ting med rask bevegelse i bildet enn både 720p og 1080p dersom man har utstyr til å vise dette "as is".

Nyere HD fremvisere forutsetter deinterlacing av bilde for å vise 1080i. Nå antar jeg at om du ønsker å benytte dette formatet i dag for det det er verdt, så har du også ett 1080p display. Du kan ikke komme med en 720p TV eller projector å utale deg om ett format displayet ditt ikke takler uten å nedskalere, langt mindre si formatet er dårlig, når resten av utstyret ditt ikke nyttegjør seg av potensialet.
    Deinterlacing innebærer i korte trekk at bilde 1 blir lagt i "minnet" til displayet og slått sammen med bilde 2, før det så blir vist ut på skjermen. Man får således full 1080 oppløsning også her. Ulempen med deinterlacing er dog at dette kan gå på bekostning flyten i bevegelsene i bildet.

Deinterlacerne i alle 1080p projektorene jeg har sett har imidlertid vert svært bra så jeg kan ikke akkurat si dette har vært plagsomt.

Skal man gå virkelig i detalj om sammensetningen av ett interlaced signal og fieldorder osv, kan man si at 1080i ikke fullt ut har samme oppløsningen som 1080p, men det blir for omfattende og er ikke verdt det i denne sammenhengen.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har blitt indoktrinert av uinvidde og heller ikke har skjønt formatene helt her men la meg raskt forklare.
    Først og fremst : en kilde er aldri ødelagt med interlacing (hvem har ødelagt den?). Den er laget slik og for en grunn. Hvis kilden er progressiv, hvorfor interlace den?!? Er kilden 720, så blir den det på skjermen (om man ikke skalerer opp riktignok)

1080i har full 1080 oppløsning men dette vises ut på skjermen interlaced (linjeflettet). CRT baserte HD display (TV, Projector, etc) takler dette fint og flott. Dette signalet er vesentlig bedre egnet til for eksempel sport eller andre ting med rask bevegelse i bildet enn både 720p og 1080p dersom man har utstyr til å vise dette "as is".

Nyere HD fremvisere forutsetter deinterlacing av bilde for å vise 1080i. Nå antar jeg at om du ønsker å benytte dette formatet i dag for det det er verdt, så har du også ett 1080p display. Du kan ikke komme med en 720p TV eller projector å utale deg om ett format displayet ditt ikke takler uten å nedskalere, langt mindre si formatet er dårlig, når resten av utstyret ditt ikke nyttegjør seg av potensialet.
    Deinterlacing innebærer i korte trekk at bilde 1 blir lagt i "minnet" til displayet og slått sammen med bilde 2, før det så blir vist ut på skjermen. Man får således full 1080 oppløsning også her. Ulempen med deinterlacing er dog at dette kan gå på bekostning flyten i bevegelsene i bildet.

Deinterlacerne i alle 1080p projektorene jeg har sett har imidlertid vert svært bra så jeg kan ikke akkurat si dette har vært plagsomt.

Skal man gå virkelig i detalj om sammensetningen av ett interlaced signal og fieldorder osv, kan man si at 1080i ikke fullt ut har samme oppløsningen som 1080p, men det blir for omfattende og er ikke verdt det i denne sammenhengen.
    Amen!

Veldig bra skrevet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes dette var unødvendig mange ord.

1080i har ca like mange overførte pixler pr sekund som 720p og halvparten av 1080p.

For stillbilder, kinomateriale eller andre bilder som "lett" lar seg deinterlace så vil 1080i være nøyaktig like bra som 1080p til "halve prisen", og normalt bedre enn 720p for et ideelt display.

For innhold som ikke lett lar seg deinterlace så vil 1080i kunne gi artefakter relativt 1080p siden halve båndbredden er borte.

Som jeg sa lengre opp så kan et display eller en displayteknologi maskere eller overdrive forskjellene og svahetene i hvert format.

Mer i dybden:
    Det er normalt enklere å komprimere progressivt enn interlacet materiale, noe som gjør at for en gitt bitrate kan man kanskje tenke seg mer kompresjonsstøy for 1080i enn 720p. Jeg vet ikke hvor reelt det er.

Jeg har lengre opp hevdet at 1080i er et system som gir noen få mulighet for noe bedre bilde i enkelte situasjoner, på bekostning av alle andre som trenger mer kostbart utstyr og som vil få artefakter grunnet dårlig, inkompatibelt utstyr og innhold. Jeg mener at enkelheten ved progressivt innhold er et argument i seg selv.

Interlacing er kompresjon anno 1930. Dersom man setter pris på slik kompresjon så bør det med fordel innlemmes i MPEG standardene slik at dette er under kontroll av signalerte formater og ikke en "tilfeldig" postprosessering.

-k

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Takk for en fin forklaring!

Ta en kikk på denne rapporten fra EBU: HDTV — EBU format comparisons at IBC 2006. Det er en kort sammenligning av HDTV-formater gjennomført i regi av EBU. Siterer et par av konklusjonene her (men anbefaler å lese hele rapporten):

• The 720p/50 format showed better image quality than the 1080i/25 format for all sequences and for all bitrates;
    • With decreasing bitrate in the compressed domain, the difference between the 720p/50 and 1080i/25 format became more marked;
    • The 1080p/50 format was rated equal or better than 720p/50 for the higher bitrates – the extent
      depending on the test sequence. However, 720p/50 was rated better than 1080p/50 at the lower bitrates.

og

• 1080i/25 already suffers a first spatio-temporal “compression” in the baseband domain when interlacing
      is applied and this affects the whole digital chain (particular the encoders). Although different
      interlacing techniques are possible, roughly half the vertical-temporal information compared to
      1080p/50 is removed.

Derav min generelle anbefaling/konklusjon om å unngå interlacing og at 1080p er bedre enn 720p er bedre enn 1080i.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •