Hva er best? 725p eller 1080i? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi er nok i utgangspunktet ganske enig alle sammen her. Interlacing er en over 50 år gammel kompresjonsteknikk vi bør legge bak oss. Det er også jeg helt enig i. Men dette er i teorien. Når det viser seg at 1080i i praksis fungerer meget bra til og med på "vanskelig kildemateriale" som sport, synes jeg det blir feil å på generelt grunnlag anbefale 720p over 1080i. Jeg har på ingen måte kostbart utstyr for å utnytte dette. Tvert i mot ser Sky's 1080i produksjon av Premier League helt fantastisk ut på mitt enkle utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en kjent sak at 720p er vesentlig bedre enn 1080p, for det blir mindre piksler for tv'n eller prosjektoren å holde styr på. Det er akkurat som med forsterkere det; det er lettere for den å holde styr på enkel pianomusikk enn head bangers-musikk. Så jeg skjønner ikke dette jaget etter mest mulig oppølsning, for vi trenger det ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiolin
    Det er jo en kjent sak at 720p er vesentlig bedre enn 1080p, for det blir mindre piksler for tv'n eller prosjektoren å holde styr på.
    Javel. Har du noen kilder på dette?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Javel. Har du noen kilder på dette?

-k
    Har lest masse om det, men samler selvfølgelig ikke på slik info. Når jeg vet det, så vet jeg det, og trenger ikke lese gammelt nytt om igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest masse om det, men samler selvfølgelig ikke på slik info. Når jeg vet det, så vet jeg det, og trenger ikke lese gammelt nytt om igjen.
    Du forstår kanskje at andre ikke vil ta en såpass ikke-intuitiv regel som du formulerte som god fisk når du ikke kan henvise til annet enn at det "bare er sånn"?

Jeg kan godt være med på at 1080p KAN være dårligere enn 720p i spesielle tilfeller. Lav bitrate evt skjerm med maksimalt 720 er et slikt tilfelle.

Hvis du hevder at 1080p alltid er bedre enn 720p så foreslår jeg at du tenker igjennom hva det er du egentlig sier:

Det er jo en kjent sak at 720p er vesentlig bedre enn 1080p...
    Hvis du leser litt på linken til EBU-rapporten som rapp viste til på forrige side, utført med en 1080p pioneer plasmaskjerm:
    http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_308-hdtv.pdf
    In the presentation of uncompressed sequences, the delegates reported difficulties in seeing difference
    between the three formats – even at a viewing distance of 3h. But when the compressed
    images were shown, the viewers did notice differences in the visibility of compression artefacts.
    Depending on the viewing distance and scene content, the artefacts became visible to a greater or
    lesser extent and, with few exceptions, the following were reported:
    • The 720p/50 format showed better image quality than the 1080i/25 format for all sequences and
      for all bitrates;
    • With decreasing bitrate in the compressed domain, the difference between the 720p/50 and
      1080i/25 format became more marked;
    • The 1080p/50 format was rated equal or better than 720p/50 for the higher bitrates – the extent
      depending on the test sequence. However, 720p/50 was rated better than 1080p/50 at the
      lower bitrates.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en kjent sak at 720p er vesentlig bedre enn 1080p, for det blir mindre piksler for tv'n eller prosjektoren å holde styr på.
    HAHAHAHAAHAHA dette er den morsomste forklaringen jeg har hørt. Med den logikken er jo 480p bedre enn alle HD formatene! En forutsetning for denne diskusjonen er vel i utgangspunktet at kilden har tilstrekkelig bitrate...

La oss høre fler av teoriene dine!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en altibox tv-tuner + tv som har oppløsning 1366x768 og som støtter både 720p og 1080i

hvis jeg stiller inn boksen til 1080i, vil da boksen først oppskalere vanlige sd-signaler til 1080i, så må tv`n deretter skalere ned til 720p?

hd-signalene mener jeg sendes i 1080i, men det er jo sd-signalene man oftest ser på..

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spørrelars
    hvis jeg stiller inn boksen til 1080i, vil da boksen først oppskalere vanlige sd-signaler til 1080i, så må tv`n deretter skalere ned til 720p?
    ALT du putter inn i tv'n som IKKE er 768, vil den scalere til dette.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •