Kornete blu-ray??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kornete blu-ray??

Har en ps3 som jeg har koblet til Optoma hd70 pj med hdmi. Har lastet ned mange film trailere i hd kvalitet (både 720p og 1080p) fra playstationstore. Når jeg avspiller disse synes jeg kvaliteten er super bra. Ingen hakking og ingen korn på bildet. Fargene er skarpe og avspillingen er rett og slett imponerende..

Har kjøpt et par blu-ray filmer også. Når jeg spiller av disse så er bilde bra, merker at det er bedre enn DVD, MEN jeg synes at de er veldig mye bitte små "korn" på bildet, dette oppleves som forstyrrende for meg. Merkes veldig godt på scener i 300 der bakgrunnen står litt stille.
    Disse kornene opplever jeg ikke når jeg spiller trailerne.

Lurte på hva grunnen til dette er? Er kvaliteten på trailere bedre enn blu-ray? Eller har noen gode tips?

Ps: skjønte ikke helt hvor jeg skulle poste dette emne, hvis dette er helt feil kan en modorator flytte den til rett sted..

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hd

Velkommen til HD. Tipper det du ser er kornene i transfer filmen. Dette varierer sterkt fra film til film. Også inne i en film du kan se forskjellen på hva slags kamera som er brukt (Deja-Vu). Du kan sammenlighe med ditt 35mm film kamera 100 ISO-ASA med 800 ISO-ASA. På gamle filmer hender det at det er skitt på scanneren .

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300 har fått lagt til ekstra støy i bildet. Dette for å få mere "tegneseriefølelse".. Bare søk, så finner du flere som har blitt veldig redde for dette når de har kjøpt blu-ray.
    Ikke så rart egentlig, da 300 er sikkert den første filmen mange ser på blu-ray...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del filmskapere bruker denne effekten bevisst også. Trøst deg med at det SKAL være sånn. Syns det er tøft jeg!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Velkommen til HD. Tipper det du ser er kornene i transfer filmen. Dette varierer sterkt fra film til film. Også inne i en film du kan se forskjellen på hva slags kamera som er brukt (Deja-Vu). Du kan sammenlighe med ditt 35mm film kamera 100 ISO-ASA med 800 ISO-ASA. På gamle filmer hender det at det er skitt på scanneren .
    Så dette vil bety at det er forskjell på filmene?? Har lastet ned f. eks Transformers trailer og kvaliteten er super. Hvis jeg kjøper filmen på blu-ray når den kommer så vil kvaliteten være like bra??

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    300 har fått lagt til ekstra støy i bildet. Dette for å få mere "tegneseriefølelse".. Bare søk, så finner du flere som har blitt veldig redde for dette når de har kjøpt blu-ray.
    Ikke så rart egentlig, da 300 er sikkert den første filmen mange ser på blu-ray...
    Takk for informasjonen.. Skjønner at jeg må kjøpe flere blu-ray filmer og teste litt.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film grain - Wikipedia, the free encyclopedia
    Nå e ikke 300 akkuratt en referanse film...

Disse hd trailerene er av heller dårligere kvalitet og har mistet mye av grainen grunnet komprimering. (les Macroblock - Wikipedia, the free encyclopedia)
    De er ikke av "super kvalitet", da super kvaritet e mest mulig lik orginalen.

Som sagt tidligere, variere veldig fra film til film avhengig av om filmen er lite eller mye behandlet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    En del filmskapere bruker denne effekten bevisst også. Trøst deg med at det SKAL være sånn. Syns det er tøft jeg!
    Det er ikke en effekt.

Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    300 har fått lagt til ekstra støy i bildet. Dette for å få mere "tegneseriefølelse".. blu-ray...
    Nei, det er lagt til for å gi en MINDRE "tegneseriefølelse"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en film som f.eks. Miami Vice. Forteller du meg at den videostøyen når det er filmet fra f.eks. panseret på Ferrarien til Sonny ikke skal være der? Når man filmer med lite, lyssvakt kamera må man forsterke videosignalet mye, og da får man støy. Dette er jeg overbevist er gjort for å forsterke 'spionkamera' følelsen. Samme med filmen 'SWAT', for å simulere hjelmkamera. Kjempetøft, realistisk, og endelig har vi utstyr som kan formidle den slags detaljer. På DVD forsvinner slikt, men det betyr ikke at filmskaperen ikke mente det skulle være der...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig brukes det i enkelte sener for å simulere "spionkamera", overvåkningskamera og slike ting, men ikke i en hel film.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Letters from Iwo Jima, samtlige scener fra øya var det første jeg tenkte på nå...

Dessuten, på 300 er dette brukt som en effekt for å lage en 'look' på filmen. Helt bevisst. Motsatt har man en film som 'Chronicles of Riddick' som er utrolig 'smooth' i bilde, helt fri for støy av noe slag. Andre filmer er mer selektive, der støy brukes for å underbygge og understreke handlingen. Er det støy i bilde kan man regne med at det skal være der. Skjelden støy oppstår på digitale medier på denne måten.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Så dette vil bety at det er forskjell på filmene?? Har lastet ned f. eks Transformers trailer og kvaliteten er super. Hvis jeg kjøper filmen på blu-ray når den kommer så vil kvaliteten være like bra??
    Nja nå kommer jo ikke denne på Blu, men jeg vil tro at kvaliteten blir helt super for det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •