Skulle ikke alle dvd-spillere med HDMI gi like gode bilder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skulle ikke alle dvd-spillere med HDMI gi like gode bilder?

Jeg bare lurer på om digitalt bilde via HDMI skulle utelukke potensialet for kvalitetsforskjelder på ulike spillere på lik linje med at det ikke spiller noen rolle hvilken cdspiller du bruker når forsterkeren har innebygget DAC og man bruker optisk/coax kabel.

Jeg spør om dette da jeg vurderer å kjøpe en matchende DVD spiller til min Primare SPA21 og hittil har brukt Xbox360 Elite med HDMI som kilde.

Hvis vi ser bort fra andre fordeler med en dyrere spiller, som bedre analog lydutgang og bygge-kvalitet, kan jeg forvente berdre bilde enn på en spiller til 1000 spenn med HDMI kjøpt på Rimi? Er det TVen og ikke spilleren som avgjør hele resultatet når signalet er digitalt?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke tilfelle.

Kjører du Coax til reciever så sender du rådata, som blir dekodet i reciever.

Sender du hdmi signal med bilde, så blir det i utgangspunktet behandlet i spilleren. Dette fører til en ganske stor forskjell på spillere.

Et unntak er pioneer, jeg mener det var 696, som kan sende et interlaced signal, som kan settes sammen av noen dyrere prosjektor/tv. Dette kan sammenlignes. Søk i trådene, dette er diskutert før.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spillere med goddt bilde er Oppo, PS3, Silvercrest. Det finnes andre, men jeg har testet ovenstående og de har bra kvalitet på bilde. Jeg har også testet mange langt dyrere spillere, opp til 16 000kr, uten å bli imponert, og samtlige måtte se seg slått av de tre nevnt øverst. Jeg har alle tre hjemme.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Spillere med goddt bilde er Oppo, PS3, Silvercrest. Det finnes andre, men jeg har testet ovenstående og de har bra kvalitet på bilde. Jeg har også testet mange langt dyrere spillere, opp til 16 000kr, uten å bli imponert, og samtlige måtte se seg slått av de tre nevnt øverst. Jeg har alle tre hjemme.
    Det er vel vertigo's høyst subjektive mening - tenker da spesielt hva Silvercrest angår. En spiller som er dømt nord og ned av mange her inne. Bla på grunn av dårlig holdbarhet - ref tråden http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...highlight=lidl

Et godt tips er vel denne: http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...highlight=lidl

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det er vel vertigo's høyst subjektive mening - tenker da spesielt hva Silvercrest angår. En spiller som er dømt nord og ned av mange her inne. Bla på grunn av dårlig holdbarhet - ref tråden http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...highlight=lidl

Et godt tips er vel denne: http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...highlight=lidl

Jeg sa da virkelig at den hadde BRA KVALITET PÅ BILDE! Jeg sa vel ikke noe om byggekvalitet? Eller har du noe å si på bildekvaliteten, så må du jammen komme med et eksempel, det blir i så fall første gang noen har noe å bemerke på det!

Den koster 400kr og det sier vel sitt om byggekvalitet. Men det er garanti på den, så hva er problemet?

Nå anbefalte jeg tre spillere i hver sin prisklasse, så får vel mannen selv bestemme hvor mye han vil bruke på dette. Man får den byggekvalitet man betaler for. Det utolige er vel at de færreste reagerer på bildekvaliteten, og lever i den villfarelse at bare de har et bra merke eller betaler mye for spilleren, så er alt i orden. Det er nesten ingen av dem som retter kritikk mot silvercresten som har giddet å teste bildekvaliteten. Jeg tør spørre om du har testen den opp i mot noe.

Men å rakke ned på den, det kan de gjerne gjøre, men jeg er stygt redd for at den slår de fleste dvd spillere på markedet, og tar man prisen med i beregningen, så er det latterlig mye for pengene.

Jeg kan anbefale de to andre spillerne med varmt hjerte, bruk så mye penger du vil på dette, men jeg anbefaler deg til å ta en titt på spillerne før du kjøper, gjerne med noen filmer du kjenner, slik at du selv kan vurdere kvaliteten. Lykke til.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo flere faktorer som avgjør både lyd og bilde kvalitet.
    Selve laserpickupen og drivverket har betydning, så å sammenligne en 1000 og en 100.000 kroners cd spiller som begge kjører coax inn til forsterker/processor betyr ikke lik lyd.
    Når det kommer til billeddelen så sier det seg jo selv at det er stor forkjell. Jeg tror ikke du får kjøpt en eneste dvdspiller idag uten noen form for billed prossesering/oppskalering. Kvaliteten på selve oppskaleringen/prosseseringen er jo da selvfølgelig avgjørende for resultatet.
    DVDspillerens mekaniske og strukturelle oppbyggning spiller selvfølgelig også inn. En spiller med mere masse/vekt vil være mindre mottagelig for yttre påkjenninger osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    DVDspillerens mekaniske og strukturelle oppbyggning spiller selvfølgelig også inn. En spiller med mere masse/vekt vil være mindre mottagelig for yttre påkjenninger osv.

Mener du at vanlige folk kan se forskjell på dette, dernest, kan du se denne forskjellen, eller er dette teori?

Eller snakker du om at filmene din hakker på grunn av trykk fra subwofer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med vertigo, nå må vi holde beina på jorda;-)

Men det skal sies at det finnes ikke noe mere motbydelig enn en komponent som flytter seg innover i skapet når du trykker på knappene på frontpanelet..:lol:

Det virker forøvrig veldig fornuftig at dyrere spiller har bedre oppskalering og derfor bedre bilde...

Men sammenligner du to spillere UTEN oppskalering men med HDMI blir det ett fett? eller? Man kan vel overlate oppskaleringsjobben til en bra TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DVD-spiller gjør fryktelig mye mer enn å skalere. Selve prosessen med mpg-dekoding kan gjøres på mange forskjellige måter og med varierende kvalitet. Med HDMI har vi (forenklet) eliminert tap og feil i signalkjeden, men bildebehandlingen i forkant er det fremdeles spilleren som må ta seg av.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    and here we go again....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen kandidater, så er det sikkert noen på forumet som vet mer om dem. Anbefaler forøvrig PS3, men du er jo xboxfan, så ikke sikkert den faller i smak.

PS3 var ikke den beste DVD spilleren da den kom, men etter diverse Firmware oppdatering, så er den jammen helt i toppen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger en spiller som også kan brukes som kompromissløs CDspiller, med god analogdel. Har et krav om at den skal være lett og behagelig i bruk da jeg ofte er innom en 10-20 cd er i løpet av en kveld. Helst bør den være rask og stillegående. Vurderer Primare DVD26 da jeg har Primare forsterker, men vet ikke om denne lever opp til disse kravene... Bildemessig er vel den like god som Xbox360 og PS3..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at vertigo er innkjøpssjef i lidl
    Beste dvd spiller jeg har testet er Pioneer sin dv-989

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Jeg trenger en spiller som også kan brukes som kompromissløs CDspiller, med god analogdel. Har et krav om at den skal være lett og behagelig i bruk da jeg ofte er innom en 10-20 cd er i løpet av en kveld.
    Da er i alle fall Lidl spilleren utelukket da den har dårlig fjernkontroll ikke har verdens beste analogdel.

Har du vurdert å kjøre lyden fra CD spilleren via Coax eller Spdif? Da har ikke valg av CD spiller like mye å si. Men det er du gjerne klar over allerede.

Her er hva jeg har skrevet om slike kabler i min guide: http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Coax/TosLink - Digital lydkobling mellom lydkilde og forsterker.
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Står mye på bl.a. wikipedia om dette (feks. her).

Poenget er at optisk og coax ut på en signalkilde vil lese og formidle de samme dataene siden begge bruker spdif-protokollen. Det vil skje en oversettelse fra elektrisk puls til lyspuls i den optisk utgangen, men dette er en ren oversettelse, ikke en konvertering/estimering slik som skjer i overgangen mellom det analoge og det digitale domenet.
    TosLink er optisk overføring av datasignalet. Dette signalet går ubehandlet til reciever. Det vil si at du kan kjøpe verdens billigste cd spiller, og koble den digitalt via coax til din DAC i din reciever for behandling av signalet uten datatap, og få bra lyd om du har en bra reciever/forsterker. Det samme går for dvd spiller. Kjøp en med meget bra bilde (oppo?). Koble den så digitalt via coax, og du har perfekt overføring av lyd til reciever. Du trenger ikke legge ned mer enn 30kr i en slik kabel, men det er jo mulig å bruke litt mer for å få den bedre skjermet etc, men det er ikke spesielt viktig om du har signal, ref nettverkskabel. Hva er best av Coax og TosLink? Den billigste. Det er den samme datastrømmen som går igjennom, altså 0 og 1.

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.... det er nok litt mere nyansert enn dette vel?

Drivverk, kvaliteten på laser, strømforsyning - alle slike enkelt-drifts-komponenter bør ha en minste-kvalitet.
    Men i prinsippet trenger du en digital avleser (laser) for så å få signalene konvertert til analoge signaler via en DAC.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hmmmm.... det er nok litt mere nyansert enn dette vel?

Drivverk, kvaliteten på laser, strømforsyning - alle slike enkelt-drifts-komponenter bør ha en minste-kvalitet.
    Men i prinsippet trenger du en digital avleser (laser) for så å få signalene konvertert til analoge signaler via en DAC.
    Tror du at dersom du ripper en CD til hardisk, med et drivverk til 300 kr på komplett, at du da har "mistet" en hel haug med informasjon? Dernest, tror du virkelig at du hører forskjell på dette?

For å avklare en ting med en gang, ja jeg er klar over at CD spillere låter anderledes, også de dyre. Men ikke dersom du kjører den digitalt gjennom den samme forsterkeren som dekoder signalet. Jeg er forøvrig også klar over at det er ønskelig å bruke DAC i cd spiller, når man har en dyr sak, og værsegod, nyt lyden. Men strømforsyning, laser og annet skal ikke ha innvirking på lyden.

Tror noen på at en Printer skulle skrive ut bilder bedre eller dårligere, dersom strømforsyning eller hardisken skulle bli skiftet ut på PCen som sender data til den??? Er det mulig?

Det er jo mulig at jeg er litt oppkavet nå, og at innlegget var ironisk, men nå begynner jeg å lure.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og overføringen av digital data, foregår analogt så...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Og overføringen av digital data, foregår analogt så...
    så det går fint.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vertigo, mener du seriøst at kvaliteten på laserstråle, kvaliteten på drivverksdeler og type strømfordeler inni spilleren ikke spiller noen rolle?

Bilde 1, Cosmic CO-301 (også kjent som Mecotek, Rimax, XPLayer m.fl)

Bilde 2, Denon 3910

Ser du noen forskjeller på selve platehuset f.eks? Tror du det også da er en viss sjanse for at det også er endel forskjeller inni selve huset?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil det også si at det er forskjell på lydkvalitet fra to forskjellige pc'r (ved bruk av ekstern dac), evt harddisker??? I så fall; hva slags hdd er best, mtp lydkvalitet altså?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •