Skulle ikke alle dvd-spillere med HDMI gi like gode bilder? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    vil det også si at det er forskjell på lydkvalitet fra to forskjellige pc'r (ved bruk av ekstern dac), evt harddisker??? I så fall; hva slags hdd er best, mtp lydkvalitet altså?
    Litt off topic. Men det er ingen forskjell i lydkvalitet på det som kommer fra ulike harddisker, likt som det er heller ingen forskjell i kvalitet på ulike CD-plater. Det er begge lagringsmedia. En må skille mellom måten dataen blir lagret på, og måten den blir avspilt på.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En harddisk lagrer filer - hvor raskt og hvor pålitelig den er avhenger også av kvalitet. Lydkvaliteten er ikke forskjellig om du velger en billig HD kontra en dyr en.
    Lyden avgjøres av den enkelte PC's lydkort og DAC.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sa vel det mest for å kaste bensin på bålet, virker som det er to temaer som det aldri blir enighet om her inne, dette og om man hører forskjell på kabler.. sikkert flere også. beklager ot

asvaberg, hører du forskjell på forskjellige lydkort ved bruk av ekstern dac/dac i reciever? blir ikke det er ganske lik sammenligning som forskjeller på forskjellige drivverk, enig i at hdd og cd er lagringsmedium, men data leses fra en plater invendig i en hdd, kan ikke dette sammenlignes med hvordan data leses fra en cd. Personlig har jeg aldri merker forskjell på hdd fra hdd, ei heller tenkt over det før.

igjen beklager ot

ha en god kveld

mvh pesnp

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sagt at jeg hører forskjell på lydkortene ved tilkobling til receiver. Til det har jeg alt for lite erfaring. Men at det er forskjell, det er jeg sikker på.
    Jeg sier at lydkvaliteten fra PC til PC er forskjellig - alt ut fra hvilket lydkort den enkelte PC har.
    Det er bare å ta med seg et headset og teste ut en butikk sine utstilte maskiner.

Det er helt sikkert kvalitetsforskjeller på DAC'er i PC-utstyr også vil jeg tro - som med HIFI utstyr.

Jeg har heller aldri hørt forskjell fra HDD til HDD på selve lyden - men jeg har definitivt opplevd forskjeller på skrive/lesehastighet og 'livskvalitet' på HDD'er

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening, så er du på ganske tynn is her, om ikke du allerede har gått igjennom.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Vertigo, mener du seriøst at kvaliteten på laserstråle, kvaliteten på drivverksdeler og type strømfordeler inni spilleren ikke spiller noen rolle?
    JA! Jeg skulle nesten tro du prøver å være morsom. Dette er jo bare visvas.

Bilde 1, Cosmic CO-301 (også kjent som Mecotek, Rimax, XPLayer m.fl)

Bilde 2, Denon 3910

Ser du noen forskjeller på selve platehuset f.eks? Tror du det også da er en viss sjanse for at det også er endel forskjeller inni selve huset?

Har du sett en IBM maskin fra 70 tallet? De er store som et rom, og full av deler innvendig. Så kan du ta en datamaskin fra i dag. Den er mye mindre. Dette har nemlig noe med noen nymotens ting å gjøre som heter "teknologi". Og i den verden så er ikke alltid størst=best. Faktisk så er det ofte omvendt. Vi lever i en digital tidsalder. Velkommen inn i den.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Etter min mening, så er du på ganske tynn is her, om ikke du allerede har gått igjennom.
    Og under isen møter han kanskje på en dypfryst Vertigo...?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harddisker er ganske flinke til å lagre ting digitalt.

Det som skiller er omgjøringen til analogt signal - det som i sluttenden beveger høyttalermembraner, blir til lys som øyet oppfatter osv.

Elektronikken som gjør dette er etterhvert billig - likevel finnes det både gode og mindre gode varianter. Akkurat som det finnes variasjoner i kvalitet på alle elektroniske komponenter og løsninger som brukes på veien fra digitale data til sanse-inntrykk. En nesten uendelig variasjon.

Og apropos Oppo - dette må vel da være det ultimate eksempelet på bortkastede penger iflg Vertigo:
    Oppo DV-970HD, DVOP971H, DV-980H, DV-981HD Modifications & Highly Modified Brand New Units: Reference Audio Mods

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sagt at jeg hører forskjell på lydkortene ved tilkobling til receiver. Til det har jeg alt for lite erfaring. Men at det er forskjell, det er jeg sikker på.
    Jeg sier at lydkvaliteten fra PC til PC er forskjellig - alt ut fra hvilket lydkort den enkelte PC har.
    Det er bare å ta med seg et headset og teste ut en butikk sine utstilte maskiner.

Det er helt sikkert kvalitetsforskjeller på DAC'er i PC-utstyr også vil jeg tro - som med HIFI utstyr.
    Nå har jeg vel aldri nevnt bruk av dacen i lydkortet men heletiden referert til bruk av ekstern dac eller dac i reciever. selvfølgelig høres de fleste pc'er crap ut ved bruk av intern dac i lydkort.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv opplevd hvor stor forskjell i lydkvalitet det er mellom to DVD-spillere ved overføring av lyd via coax ( samme kabel, samme reciver, samme høytalere, samme rom osv.) Må ærlig innrømme at jeg ble litt overasket, men en erfaring rikere på at lyd er så mye mer en binærkoder

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vertigo, mener du seriøst at kvaliteten på laserstråle, kvaliteten på drivverksdeler og type strømfordeler inni spilleren ikke spiller noen rolle?
    Hvorfor er det visvas? Og snakker man om kvaliteten på en laserstråle, mener man ikke heller bølgelengden?

Har du sett en IBM maskin fra 70 tallet? De er store som et rom, og full av deler innvendig. Så kan du ta en datamaskin fra i dag. Den er mye mindre. Dette har nemlig noe med noen nymotens ting å gjøre som heter "teknologi". Og i den verden så er ikke alltid størst=best. Faktisk så er det ofte omvendt. Vi lever i en digital tidsalder. Velkommen inn i den.
    Ja...vel? Har dette noe med saken å gjøre?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg blir mer og mer overbevist om at du egentlig sitter bak tastaturet og fleiper med oss. I så fall har du det helt sikkert hysterisk morsomt med tanke på at flere av oss faktisk tar dine utsagn dønn seriøst......

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og du så bare tomrommet i den billige du, skjønner jeg. Jada!

Du la ikke merke til at platehuset i den billige (som selges i flere navn!) er av typen jalla-plast, mens Denon spilleren har platehus i metall?

Mulig jeg er på tynn is, men jeg trives der - du virker som å være under isen og å gispe desperat etter luft.............

I neste kapittel skal Vertigo overbevise oss om at forskjellen i drivverket i disse to sakene under her ikke har noe å si for leveranse av fremdriften:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du så bare tomrommet i den billige du, skjønner jeg. Jada!

Du la ikke merke til at platehuset i den billige (som selges i flere navn!) er av typen jalla-plast, mens Denon spilleren har platehus i metall?
    Åja, bare spilleren er laget av metall eller edle metaller, så blir jo både lyd og bilde helt himmelsk! Ser du ikke selv hvor dumt dette blir, da det er en liten chip som gir resultatet på hva som kommer ut av spilleren?

Det som du og andre skeptikere ikke skjønner noenting av, er at det er resultatet som teller, ikke det innbilte resultatet. Dersom et produkt gir best resultat så er det godt nok for meg.

Det spiller da ingen rolle om Gucci skulle finne på å lage et produkt som var laget av edle metaller, kostet 10 ganger så mye, som hadde flotte brosjyrer som slo fast at den har alt av teknologi og er best på alle måter. Dersom et annet produkt er bedre i virkeligheten, så er det fremdeles best for meg, men ut ifra din argumentasjon, så er ville jo du valgt Gucci produktet, dersom du hadde råd til det. Og det er helt greit for meg, men aldri i verden om du skal få meg til å være med på det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir egentlig blaffen i innholdet, vekt eller antall printkort. Men problemet mitt er at spillere som Lidl sin, ikke gir meg den bildekvaliteten jeg bestreber på å få. Så enkelt er det.

Når det er sagt, så er det en grunn til at Denon har mer innhold i spillerne sine. Det sier seg selv når scaler (Realta) sitter på eget kort (med egen vifte), og sannsynligvis også dac`er. Mens på billig-spillere som Lidl, er det brukt en standarisert chip som dekker alle funksjoner.

Det blir som å sammenligne en billig PC med et mini-hovedkort som har skjermkort og lyd innebygget, mot en langt dyrere PC med et dedikert NVIDIA 8800 grafikkort og studio-lydkort.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, bare spilleren er laget av metall eller edle metaller, så blir jo både lyd og bilde helt himmelsk! Ser du ikke selv hvor dumt dette blir, da det er en liten chip som gir resultatet på hva som kommer ut av spilleren?

Det som du og andre skeptikere ikke skjønner noenting av, er at det er resultatet som teller, ikke det innbilte resultatet. Dersom et produkt gir best resultat så er det godt nok for meg.
    Nå er du både dum og vrang.

PLATEHUSET, der hvor dine plater skal rotere rundt i en høy hastighet - laseren - den som leser de digitale dataene - skjønner ikke DU hvor dumt det er å hevde at selv jalla-plast deler kan gjøre denne jobben like godt som dyrere metalldeler?
    Er du bare dum & vrang, eller er du bare her for å krangle?

Tror du girkassa på en RollsRoyce og girkassa på en kinesisk billig-bil virkelig utfører jobben med like stor presisjon, stabilitet, forutsigbarhet over en lengre periode?
    Det er hjulene som ruller, motoren som driver akslingene - sett at man satt inn nøyaktig likt i to biler - men valgte gearkasse fra RollsRoyce i den ene og girkasse fra Xywjdlwkdnjlad-jalla-bil i den andre.
    Hvilken tror du ville ha størst forutsigbarhet i å levere en problemfritt gearskifte over lengre tid?

Og denne MÅ jeg arrestere deg på:
    "da det er en liten chip som gir resultatet på hva som kommer ut av spilleren?"

Jeg snakker ikke om lydkvaliteten - jeg snakker om deler inni en spiller som får plata til å rotere, deler som leser av den digitale informasjonen og hvordan disse delene får en jevn strømleveranse.

Skal du krangle så får du jammen meg holde deg til temaet og ikke stadig komme trekkende med lydkvalitet, DAC, kabler, ripping og andre måter å spore av på.

Jeg har selv billigspillere, Oppo, men jeg går ikke ut "i media" og påstår at det er verdens beste - og senere nekter å gå tilbake på en slik horribel påstand.

Ei heller går jeg ut med ekle beskyldninger om folks habilitet eller kunnskap eller om de er på glattisen eller hva det nå er. Det hører hjemme i fjortis-debatter. Det ER faktisk lov å jenke seg litt, Vertigo, når du fremdeles påstår at din elskede Lidl spiller er verdens beste - men "tyvärr" bare varer i to-tre måneder. Møkkaspiller, det ville jeg kalle det - rett og slett!

Noen kjøper et produkt for å ha det - ikke dra til Lidl hver 3.måned for å krangle og bytte. Hvis DU synes det er greit å bruke tiden din på det så gjør det - men hold deg for god til å sette pekefingeren på de som ønsker å bruke 10-12000 på en CD/DVD spiller som varer!

Du snakker om "innbilt resultat" - jeg avslutter da med å si rett og slett -

ERFARINGSMESSIG ER EN LIDL SPILLER Å BETRAKTE SOM ET INNBILT RESULTAT AV ET GODT KJØP - FOR DA LIGGER DEN PÅ SØPLA!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Har selv opplevd hvor stor forskjell i lydkvalitet det er mellom to DVD-spillere ved overføring av lyd via coax ( samme kabel, samme reciver, samme høytalere, samme rom osv.) Må ærlig innrømme at jeg ble litt overasket, men en erfaring rikere på at lyd er så mye mer en binærkoder
    Kommer jo ann på hva spillerene har gjort med signalet før det sendes over kabelen....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du både dum og vrang.

PLATEHUSET, der hvor dine plater skal rotere rundt i en høy hastighet - laseren - den som leser de digitale dataene - skjønner ikke DU hvor dumt det er å hevde at selv jalla-plast deler kan gjøre denne jobben like godt som dyrere metalldeler?
    Er du bare dum & vrang, eller er du bare her for å krangle?

Ei heller går jeg ut med ekle beskyldninger om folks habilitet eller kunnskap eller om de er på glattisen eller hva det nå er. Det hører hjemme i fjortis-debatter. Det ER faktisk lov å jenke seg litt, Vertigo, når du fremdeles påstår at din elskede Lidl spiller er verdens beste - men "tyvärr" bare varer i to-tre måneder. Møkkaspiller, det ville jeg kalle det - rett og slett!
    Ekle beskyldninger mener jeg at jeg ikke har kommet med. Jeg har ikke brukt ord som ekle, eller kalt noen dumme. Men jeg har vel gått vel langt i måten jeg sier at jeg ikke er enig med deg og andre i denne tråden. Jeg lover å tenke meg litt mer om når jeg svarer på innlegg.

Når det gjelder påstander om at Lidl spiller bare varer i tre måneder, så gjelder nok ikke det alle spillere som er produsert. Men det har nok vært en del uheldige. Jeg kan love deg at ingen produsenter eller butikker ønsker dette, og gjør det de kan for å unngå slike ting. Til og med billigprodusenter. Det er svært kostbart for butikkene, og jeg lover deg at Lidl er opptatt av kostnader.

Når det gjelder dine påstander om jalla plast eller dyre metalldeler, så får vi vel bare være enig om å være uenige.

-Jeg mener at det er resultatet som teller.

-Du mener at hvilket materiale som er brukt teller(om jeg har misforstått så beklager jeg dette på forhånd, da jeg vil prøve å unngå å legge til andre meninger som de muligens ikke har).

Ha en hyggelig kveld.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg gir egentlig blaffen i innholdet, vekt eller antall printkort. Men problemet mitt er at spillere som Lidl sin, ikke gir meg den bildekvaliteten jeg bestreber på å få. Så enkelt er det.

Når det er sagt, så er det en grunn til at Denon har mer innhold i spillerne sine. Det sier seg selv når scaler (Realta) sitter på eget kort (med egen vifte), og sannsynligvis også dac`er. Mens på billig-spillere som Lidl, er det brukt en standarisert chip som dekker alle funksjoner.

Det blir som å sammenligne en billig PC med et mini-hovedkort som har skjermkort og lyd innebygget, mot en langt dyrere PC med et dedikert NVIDIA 8800 grafikkort og studio-lydkort.
    Det som jeg diskuterte var mer teoretisk. Når du her snakker om virkeligheten, så kan jeg være med på at å gjøre ting på en mer forseggjort måte, kan ha mye for seg. Men til syvende og sist er det resultatet som teller. Et teoretisk poeng, kan jo være at deler som brukes i High End produkter blir ofte laget i mindre volumer, og dermed koster de til tider uforholdsmessig mye i forhold til ytelse. Men som du mange ganger har poengtert, så er det mange som ønsker å betale for slike ting som litt bedre ytelse. Til tider jeg også, dersom jeg veklegger spesielle ting.

Men av og til kommer det en eller flere volumprodusenter som også velger å bruke en like god eller bedre teknologi, som fører til at enkelte ganger kan "billigprodukter" på enkelte områder være bedre på ett eller flere områder.

Jeg mener at det er en mulighet for at dette har skjedd med nevnte Lidl spiller, men testen som kommer, vil nok avsløre den grundig om jeg tar feil.

Det hender også at det kommer en billigprodusent som finner en nisje og er bedre enn alle konkurrentene, slik som noen påstår SVS har gjort.

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å beklage ovenfor deg, dersom du mener jeg har tillagt deg meninger som du ikke har.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dine påstander om jalla plast eller dyre metalldeler, så får vi vel bare være enig om å være uenige.

-Jeg mener at det er resultatet som teller.

-Du mener at hvilket materiale som er brukt teller(om jeg har misforstått så beklager jeg dette på forhånd, da jeg vil prøve å unngå å legge til andre meninger som de muligens ikke har).

Ha en hyggelig kveld.
    Nå betviler jeg sterkt at asvaberg mener at hvilke matriale som benyttes er viktigere enn resultatet. Men slik jeg tolker det (og jeg tror han også gjør det), mener han god byggekvalitet er med på å gi gode resultater og en stabil spiller (les holdbar - defineres ikke som 3 måneder). Gode resultater er vel det samme som god kvalitet på lyd og bilde? En god tommelfinger regel er gode, holdbare matrialer inn = gode produkter ut.

Skal ikke legge meninger på asvaberg, men jeg tror dette var det han mente. Synes det er godt gjort å få det til at han ikke synes resultatet teller (les: produktets leveringsevne i forhold til bildekvalitet og lyd i en innpakkning som gir stabile forhold til elektronikken).

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •