Jeg har
Sony STR-DA5200ES
Sony RDR-HX1010 HD rec / DVD-spiller
Sony HS-50 projektor
og en Force 1189s paraboltuner

Jeg bruker HDMI fra HX1010 til forsterker
S-video og optisk digital lyd fra Force til forsterker

Jeg kan velge mellom S-video og HDMI kabler fra forsterker til projektor..

Når jeg fører signalet fra Force'n via forsterker til projektor spiller det ingen rolle hvilken 10 meters kabel jeg bruker..
Bildet skaleres riktig og fyller hele 16:9 duken..

Når jeg skal føre signalet fra DVD recorder'en (HX1010) til projektor, er det KUN på signalet jeg henter fra Force (både "plass nr" 1 og AV 3) at jeg får riktig 16:9

Kanalene som kommer fra kabelTV inn i HX1010 vises automatisk som 16:9 på min 4:3 TV (sorte striper oppe og nede), men jeg får ikke til å stille inn HX1010 riktig, slik 16:9 sendinger vises som 16:9 på projektoren.. 4:3 vises derimot som 16:9..

HDMI inn på projektoren tillater IKKE skalering på projektoren, så der får jeg sorte striper oppe og nede.. (-> korte, brede mennesker og objekter)
S-video inn på projektoren har jeg mulighet å endre ved å bruke Zoom-funksjonen.
Men jeg ØNSKER jo å kunne bruke HDMI da bildet er litt bedre da..
Det hender jeg tar opp noe på Force'n, og derfor ønsker å se f.eks fotball via HX1010 på projektoren..

Da får jeg små og feite spillere.. og sorte striper oppe og nede..

DVD filmer vises også korrekt, så problemet ligger vel i tuner eller kabelTV signalene ? Vi har Get kabelTV (i GamleByen i Oslo).

MIN egen teori er at signalene jeg får fra kabelTV er "falske", og at 16:9 sendinger ikke skaleres riktig fra kontakten i veggen..
Jeg har ingen 16:9 TV å teste på, så om det er noen som har en løsning hadde det vært flott..
Kan jo forsøke å låne meg en TV, men...

Jaaaada.. Flatskjerm er på vei... står øverst på lista
Men.. det skal bli en Sony X3500.. så det må spares litt først :-)

Hvilke muligheter har jeg overfor Get?
De skifter jo bare navn, så snart klagebunken vokser over øra på dem..
Dersom de ikke har lært noe siden Chello og Janco tiden, er det vel ikke noe å hente..

Slik ser video innstillingene jeg har pr.dags dato på HX1010 ut:
TV Type : 16:9
HDMI Resolution: 1920x1080i
Pause Mode: Auto
4:3 Output : Full
Component Out: Off
Progressive Mode : Auto
Scart Setting
Line4 Output: S Video

Jeg har vel forsøkt samtlige alternativer, så nå får jeg spørre guru'ene her inne..