Opplever litt hakkete bluray avspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opplever litt hakkete bluray avspilling

Har nettopp gått til innkjøp av PS3 og koblet den til lcd tv-min Samsung LE-40R51B (720p). Har satt PS3 til å sende med 720p og tilkoblet tv'en med hdmi kabel.

Jeg fikk med en bluray film med på kjøpet. Bilde er veldig bra, men jeg opplever litt hakking (bittesmå hakk) innimellom. Ser det egentlig ikke så mye under selve filmen (sikkert på grunn av fargene, gjevn bilde), men ser det litt når f. eks. 20. Century Fox logoen kommer. Og ser det MYE når rulleteksten kommer.

Spørsmålet er da: Hvorfor opplever jeg hakking? Er det tv'en som ikke er bra nok? Er det filmen? Er det kabelen?

Håper noen kan hjelpe

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Har nettopp gått til innkjøp av PS3 og koblet den til lcd tv-min Samsung LE-40R51B (720p). Har satt PS3 til å sende med 720p og tilkoblet tv'en med hdmi kabel.

Jeg fikk med en bluray film med på kjøpet. Bilde er veldig bra, men jeg opplever litt hakking (bittesmå hakk) innimellom. Ser det egentlig ikke så mye under selve filmen (sikkert på grunn av fargene, gjevn bilde), men ser det litt når f. eks. 20. Century Fox logoen kommer. Og ser det MYE når rulleteksten kommer.

Spørsmålet er da: Hvorfor opplever jeg hakking? Er det tv'en som ikke er bra nok? Er det filmen? Er det kabelen?

Håper noen kan hjelpe
    Har du forsøkt med 1080?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'en støtter 1080i og ikke p. Fikk anbefalt av en kjenner å kjøre med 720p og ikke 1080i. Fordi nettopp man kunne oppleve "hakking" med 1080i..

Hva mener dere om det?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Tv'en støtter 1080i og ikke p. Fikk anbefalt av en kjenner å kjøre med 720p og ikke 1080i. Fordi nettopp man kunne oppleve "hakking" med 1080i..

Hva mener dere om det?
    Jo, men nå opplever jo du hakking på 720, så dersom tv'en din støtter 1080 i, så ville jeg forsøkt det.

Newcomer NightScope sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jo, men nå opplever jo du hakking på 720, så dersom tv'en din støtter 1080 i, så ville jeg forsøkt det.
    Teoretisk så skal 720p fra kilden være bedre enn 1080i, siden filmen er lagret i 1080p. Hvis bilde blir bedre med 1080i så gjør PS3'n en utrolig dårlig jobb under nedskalering!
    Hvis man bruker 1080i må TV'n først deinterlace signalet for nedskalering skjer. Tviler på at TV gjør deinterlacingen noe bra.
    Beste metode for deinterlacing av 1080i er inverse telecine som vanligvis finnes på dyre videoprosessorer.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trond?

Hvis du ikke er Trond så har jeg en kamerat som opplever det samme med sin samsung tv og ps3. Annbefalte han å kjøre 720p. Det hjalp marginalt, men du ser litt lagging under introen i gone in 60 sekonds på blu ray.

Jeg vet ikke hva det kommer av, men kansje noen andre her vet noe?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette grunnen til at støtting av 1080p/24 er så flott? Filmen er jo orginalt spilt inn i 24 bilder/sek og når ikke avspilleren støtter dette, vil den skalere det opp til 60hz. Da vil man oppleve hakking i bildet, såvidt jeg har lest og forstått.

EDIT: PS3 støtter jo 1080p/24, så da burde vel ikke dette være et prob.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når du har en 42" som ikke støtter 1080p, vil det ikke da være bedre å sende 720p inn til den?, så den slipper å nedscalere?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn bare for å si ifra, så var jeg innom Hifi-klubben i Drammen her om dagen. Der viste de King Kong i HD på mange av tv'ene sine. Jeg kom inn på akkurat det tidspunktet rulleteksten begynte, og så at det var samme "hakk" som jeg snakker om hos dem på alle tv'ene! Spurte selger om hvorfor det var hakkete, så sa han at de har ikke satt dette opp optimalt. Samt at det kan komme av at de splitter HDMI signalene så mye, men han var enig i at dette var dårlig. Han kunne ikke fortelle meg grunnen for sikkert, siden han var mer en "audio" fyr..

Newcomer NightScope sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Er ikke dette grunnen til at støtting av 1080p/24 er så flott? Filmen er jo orginalt spilt inn i 24 bilder/sek og når ikke avspilleren støtter dette, vil den skalere det opp til 60hz. Da vil man oppleve hakking i bildet, såvidt jeg har lest og forstått.

EDIT: PS3 støtter jo 1080p/24, så da burde vel ikke dette være et prob.
    Det er riktig!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, støtter TVen 24p? Hvis den ikke gjør det, vil PS3 uansett konvertere til 60Hz, som gir den forbaska irriterende hakkingen.

Hvorfor i alle dager kunne de ikke bare konvertert til 50Hz og satt opp hastigheten med 5% på filmen så slapp de 3-2 pulldown med all den irritasjon det medfører... Det er vel sånn kino-til-video problematikken ble løst på PAL DVD?

Og at HiFi-klubben forteller at "de har ikke satt det opp skikkelig ennå" viser at de enten mangler litt kunnskap eller at de rett og slett tok en "hvit" en for å forsvare denne feilen...

--Daniel

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme problemet med benq 8720 og ps3, det gir litt hakking under panorering med blu-ray pga den *******s konverteringa.
    heldigvis vender man seg fort til det, i det minste gjorde jeg det, men det er sånne ting som dette som gjør at jeg avogtil lurer på hva denne bransjen egentlig driver med.
    kan man ikke vente med å lansere HD formatene og utstyr til alt er på plass og funker sammen?
    skal man som forbruker i 2007 virkelig måtte forholde seg til sånne irriterende småting som dette?
    ikke rart vanlige folk kjøper det første og beste elkjøp anbefaler dem, jeg lengter selv tilbake til de glade dager hvor jeg ikke engang visste det var forskjell på dvd spillere!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •