Hva skjer etter 3:2 pulldown correction?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva skjer etter 3:2 pulldown correction?

De fleste TVer og projektorer hevder de har 3:2 pulldown correction.

Etter min forståelse er 3:2 pulldown correction å gjenoppbygge en 24p-signal fra en 60i-signal dersom 60i-signalet stammer fra en 24p-kilde.

Tikronersspørsmålet er da hva som skjer etter dette? Ideelt sett burde selvfølgelig panelet i TVen eller projektoren vise dette bildet direkte, i 24hz, men det er kanskje ikke så vanlig?

Når man skrur sammen en TV på en fabrikk med et panel man har kjøpt fra en fabrikk i Korea, og det panelet bare støtter 60hz, og til nøds 50hz, så har man ikke så mye annet valg enn å innføre nytt (progressivt) 3:2-judder og dermed polstre signalet opp til ujevne 60hz, så det overrasker meg ikke hvis mange TVer og projektorer viser riste-60hz når de skulle vist 24hz.

Tusenkronersspørsmålet blir: Er det noen TVer eller projektorer som gjør ordentlig 3:2 pulldown correction uten å mishandle signalet igjen etterpå? Dyre Sonyer for eksempel? Eller Pioneer? Eller kjører de det på 60 hz uansett alle sammen? Min projektor viser med 3:2p ihvertfall, det har jeg testet, og den tar bare 50 og 60hz.

Og er det noe alle vet dette her, hvilke TVer som gjør dette riktig, og bare ikke jeg?

For jeg mener, hvis man skal se film (ikke spille ps3) og TVen faktisk gjør dette riktig, så er det jo ganske unødvendig å stresse om 1080p/24-utganger og innganger, det være seg på spillere og TVer, som jo nå er den nyeste folkesykdommen her på forumet.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ingen som hadde noen tanker rundt dette? Ikke Pioneer-eierne engang? Dette er jo en litt essensiell sak som man skulle tro dyre produkter hadde i orden, men det har de kanskje ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har skrevet denne posten (delvis) om emnet:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...input-etc.html

Jeg tror at billige apparater bare gjør ren deinterlacing av 60i med heller dårlig resultat.

Pioneer sine plasmaer gjør visstnok 3:2 pulldown og viser signalet som 72Hz.

Det beste er nok å kjøpe europeiske DVD-er med 50i. Dette er relativt enkelt å konvertere til 25p/50p, og den eneste prisen du betaler er at filmen er 1/25 raskere enn originalen :-) En lcd-tv solgt i Europa bør ha muligheten for "native" 50Hz display men man vet aldri...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nettopp ny LCD TV (Philips 32PFL7762D/12, 1366x768.) og jfr. specs så har TV-en 3:2 PD. Jeg har for tiden en eldre cambridge dvd spiller som signalkilde. Det jeg har lagt merke til er at TV-en er mye bedre på bildebehandling enn dvd spilleren. Dvs. 576i ser mye bedre ut bildemessig enn når dvd spilleren sender ut progressive signaler (som regel 480p). Kan dette forklares med 3:2 effekten?

Litt off topic spm: Er det alltid slik at dersom signalkilden er bedre på bildebehandling så benytter man seg av progressive signaler, og dersom TV/Prosjektor har best bildebehandling så setter man kilden til interlace? Som nevnt over så gir 576i bedre bilde på min TV.

Dersom jeg kjøper HD spiller og denne sender ut 720P/1080P/24fps vil dette gi bedre resultat enn feks 1080i/50? Noen som har erfaringer med dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •