Den nye flatskjermen vs den gamle. Sjokk i negativ forstand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den nye flatskjermen vs den gamle. Sjokk i negativ forstand

Vi har i husstanden to flatskjermer, den ene er en helt ny 40" LCD samsung 1080p til 15000, den andre en tidligere toppmodell fra LG, RZ-42py10x - 720p plasma-tv som er to år gammel og kostet 36000. Vi var litt overasket og skuffet over å finne ut at bildet på den gamle tven er MYE bedre enn den nye. Heller ikke Xbox 360 elite med hdmi og 1080p ga et bedre inntrykk, snarere tvert i mot.Fargene virker blassere på LCDen, skalering av vanlig dvd virker dårligere.

Har prisene gått ned på bekostning av kvaliteten? Man skulle tro at en tv til 15k i dag var like god eller bedre enn en til 36000 for to år siden?

Kanskje verd å merke seg hvis man er ute etter ny TV og kan kjøpe brukt. Da tror jeg man kan få veldig mye for pengene i disse dager hvis man velger de rette modellene. (Jeg ser fortsatt DVD på den gamle TVen og det er helt uaktuelt å bytte den ut med dn nye)

Newcomer Oyfinn sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det faktum at du sammenligner en plasma med en LCD har nok litt å si. Leste nettopp i VG sin flatskjermstest om forskjellene mellom plasma og LCD. Det stod svart på hvitt at plasma er bedre på farger enn LCD. "LCD-tv'er kan virke blasse i fargene". Alikevel er jeg enig med deg. Man burde ha kommet lengre i utviklingen..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er inne i en ond sirkel akkurat nå. Folk vil ha mest mulig lys sterke skjermer, slik at dem kan se på såpa si mens sollyset brenner seg inn i netthinna.
    Og jo mer lys du pumper ut bak LCD panelet, jo dårligere blir sortnivået og fargene..

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den samme erfaringa har jeg også. Hjemme har jeg en Hitachi 720p 42" plasma skjerm som er ca. 1 år gammel. På jobben har vi en LG 42" 720p/1080i lcd skjerm. Hitachi'en har en helt annen "smell" i farger og et mye bedre sortnivå. Enda lcd skjermen var en god del dyrere. Nå kjører vi riktignok mest reklame og slikt på den på jobben, men jeg hadde den hjemme til test før vi satt den på jobben. Jeg skal ivertfall ikke kjøre noe annet en plasma på film og tv titting. På datasignaler er lcd en god del bedre, men det er vel kanksje vanlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig i at LCD er bedre på datasignaler. Når jeg kjører dashboard på Xbox 360 via vga kabel eller HDMI er det fortsatt mye bedre på plasmaen. Og da er det jo snakk om datasignaler..?

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det at en lcd skjerm er å foretrekke til data signal er vell pga lite ms(delay)merkest helst når skjermen brukes til spilling
    bedre opløsning på mindre skjermer (ikke sikker på hvor liten du kan få en 1080 plasma idag) bedre opløsning er jo viktigere til data en til film

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel hovedsaklig innbrenning som er grunnen til at LCD er anbefalt til data/consol,og oppløsning.Nå er jo oppløsningen kommet seg på plasma og innbrenning er heller ikke et så stort problem lenger.

Når det gjelder delay så har vel plasma ingen delay mens det er/var vel et problem på di første LCD TVene.

Er vel helst gammel "lære" som henger litt igjen.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er skjermene kalibrert? Ser i noen tester av lcd/plasma at en kalibrering med f.eks. DVE gir et drastisk løft i kvalitet i forhold til originalinnstillingene.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei...

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Er skjermene kalibrert? Ser i noen tester av lcd/plasma at en kalibrering med f.eks. DVE gir et drastisk løft i kvalitet i forhold til originalinnstillingene.
    Jeg har hatt en runde med lcd skjermer. Eller det vil si planen var å kjøpe en 32tommer lcd. Først hadde jeg to Samsunger som var fulle av "bugs" og til slutt en Sony KDL D3000. Jeg har ikke vært fornøyd med noen av dem så nå er alle tilbake i butikken. Mye av grunnen til dette er nettopp svartnivå, farger og kontrast.
    Jeg har blitt anbefalt plasma, men skjermer på 37" og oppover blir faktisk litt stort i min lille stue. Hva kan man få av 32" plasma og er det i det hele tatt noe poeng?
    Jeg er en film geek så det er primært det og tv jeg skal bruke den til... Litt PS3 også selvfølgelig...

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om utviklingen går fremover, bruker jeg ofte å trekke paraleller til biler, som folk flest vet å ha et forhold til.

En 17år gammel Audi V8 er mer bil, mer behagelig, går bedre enn en helt ny Toyota Avensis.

V8'en kostet ca 1mill i sin tid, avensisen koster under det halve.

Edit: og for å være litt ontopic, anbefaler jeg mine venner å handle plasma hvis de vil ha et naturlig, behagelig bilde med klare farger og godt svartnivå. Mens detaljfrikene gjerne må handle lcd. Jeg liker personlig ikke bildet fra de fleste lcd-skjermene på markedet.

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: og for å være litt ontopic, anbefaler jeg mine venner å handle plasma hvis de vil ha et naturlig, behagelig bilde med klare farger og godt svartnivå. Mens detaljfrikene gjerne må handle lcd. Jeg liker personlig ikke bildet fra de fleste lcd-skjermene på markedet.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amrita
    det at en lcd skjerm er å foretrekke til data signal er vell pga lite ms(delay)merkest helst når skjermen brukes til spilling
    bedre opløsning på mindre skjermer (ikke sikker på hvor liten du kan få en 1080 plasma idag) bedre opløsning er jo viktigere til data en til film
    og hvor har du at lcd skjermer har bedre responstid enn lcd-skjermer fra??
    fosforet i plasma har en responstid på noe sånn som 0,1ms (uten å si noe skråsikket), noe som e betraktelig mye bedre enn alle lcd skjermer på dagens marked.

Plasma vs LCD TV - a detailed comparative guide to flat-panel TV technology
    Pixel Response Time ADVANTAGE:

Plasma - because even though LCD technology has improved such that this is becoming less of an issue, yet LCD has still some way to go to achieve the same level of pixel response times as phosphor based displays.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp...

Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Selv om utviklingen går fremover, bruker jeg ofte å trekke paraleller til biler, som folk flest vet å ha et forhold til.

En 17år gammel Audi V8 er mer bil, mer behagelig, går bedre enn en helt ny Toyota Avensis.

V8'en kostet ca 1mill i sin tid, avensisen koster under det halve.

Men, så var det dette med 32" plasma da? Hvordan er utviklingen der...
    Responstid på 0,1 ms er jo meget bra. Jeg har ikke hørt om noen lcd'er som er i nærheten av det gitt. Det bør jo gi et utrolig jevnt og mykt bilde selv i store bevegelser. Hvordan er det med flikker i horisontale striper på en plasma.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Responstid på 0,1 ms er jo meget bra. Jeg har ikke hørt om noen lcd'er som er i nærheten av det gitt. Det bør jo gi et utrolig jevnt og mykt bilde selv i store bevegelser. Hvordan er det med flikker i horisontale striper på en plasma.
    du får ikke plasmaer mindre enn 37".
    bilde på plasma er mye mykere og jevnere enn lcd ja.
    jeg bestemte meg for plasma etter å ha sett fotball på lcd, helt håpløst.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok...

Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    du får ikke plasmaer mindre enn 37".
    bilde på plasma er mye mykere og jevnere enn lcd ja.
    jeg bestemte meg for plasma etter å ha sett fotball på lcd, helt håpløst.
    Trist at de må være så innmari store...
    Hva får man av plasma til 13-20 000?
    Hvor mye bør man betale for å få en skikkelig skjerm?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte lenge på en 32R87 Samsung med
    kontrast = ca 85
    lysstyrke = ca 50 (husker ikke helt)

Var ikke fornøyd med pixler osv på analog (rca kabeltv signal) - mye pixel effekter selv med å ha slått av alle støyreduksjoner. På DVD helt fint, men som sagt analogt TV signal var ikke bra.

Tenkte så å forsøke det motsatte - lav kontrast og høy lysstyrke - det funket mye bedre - kvitt det aller meste av pixelerings-effekter. Mer på linje med gammeldags CRT
    Har nå stilt på:
    contrast = ca 40
    brightness = ca 70
    Farger: Kjølig1

Blir kanskje litt blasst i dagslys, men på kvelden helt fint.

Så, mitt råd - ta en kjapp test på verdier a la dette...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    På datasignaler er lcd en god del bedre, men det er vel kanksje vanlig.
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Jeg er ikke helt enig i at LCD er bedre på datasignaler. Når jeg kjører dashboard på Xbox 360 via vga kabel eller HDMI er det fortsatt mye bedre på plasmaen. Og da er det jo snakk om datasignaler..?
    "Datasignaler" er et ganske meningsløst og misvisende begrep, da det ikke er noe forskjell på om signalet kommer fra en PC, en satellittuner eller en DVD-spiller. Det som er relevant er hva slags bilde som viser. I dette tilfellet betyr vel "datasignaler" et PC-skjermbilde med store, ensfargede, ubevegelige flater, og her har LCD overtaket over plasma, med mindre gjenskinn i skjermen og generelt høyere oppdateringsfrekvens.

Men film er film, uansett hva slags boks du bruker til å spille den av.

Trist at de må være så innmari store...
    Hva får man av plasma til 13-20 000?
    Hvor mye bør man betale for å få en skikkelig skjerm?
    Panasonic TH37PV70 er en skikkelig skjerm, den ligger vel på i overkant av ti gærninger.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntil nettopp solgte lefdal den for 8750,-. Det synes jeg var en god deal. Ble vel satt opp til 9750,- denne uken. Bra TV.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Responstid på 0,1 ms er jo meget bra.
    Vel.. utviklingen har jo gått fremover, men dyre skjermer er fortsatt bedre enn billige. Og en dyr eldre skjerm er like gjerne bedre enn en billig ny. Dette gjelder jo alt av lyd og bilde.. Selv om utviklingen går fremover og det kommer ny teknologi og nye løsninger er det fortsatt snakk om at penger må puttes inn i produktet. Så det Monitor skriver overrasker meg på ingen måte.

Når det gjelder responstid er dette et fullstendig misbrukt argument. Jeg tillater meg å bruke et helt ferskt eksempel:
    Min bror skulle bytte ut sin tilårskomne Samsung 19" CRT monitor, og endte opp med en 22" wide lcdskjerm. Siden crt taper seg over tid, fikk han mye dypere farger på den nye skjermen men langt mindre oppløsning som max.
    Denne er oppgitt til sinnsyke 2ms i responstid, mens min 1år gamle Acer er oppgitt med 12ms. Dette brukte han da som et argument for at hans skjerm måtte være bedre enn min.

Når jeg så oppdaget at 2ms var målt fra grått -> grått skjønner jeg jo sifrene, fordi min er målt fra svar -> svart..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hepp...

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    "Datasignaler" er et ganske meningsløst og misvisende begrep, da det ikke er noe forskjell på om signalet kommer fra en PC, en satellittuner eller en DVD-spiller. Det som er relevant er hva slags bilde som viser. I dette tilfellet betyr vel "datasignaler" et PC-skjermbilde med store, ensfargede, ubevegelige flater, og her har LCD overtaket over plasma, med mindre gjenskinn i skjermen og generelt høyere oppdateringsfrekvens.

Men film er film, uansett hva slags boks du bruker til å spille den av.

Panasonic TH37PV70 er en skikkelig skjerm, den ligger vel på i overkant av ti gærninger.
    Det var da ingen ond pris... Skal sjekke den ut!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •