Mike Parkers nye Transcoder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mike Parkers nye Transcoder

Mike Parker er nesten ferdig med sin transcoder. For dere som ikke vet hva det er så skal jeg prøve å forklare i all enkelt.

Alle analoge compnent-signaler og spesielt de med tri-level-sync som 1080i og 720p HD trenger avansert dekoding for å utnytte det orginale signalet fullt ut. Ingen av dagens transcodere gjør det på en perfekt måte, spesielt så sliter de med ordentlig 'clamping' av signalet noe som gjør at både lyse og mørke partier blir langt fra optimale.

Mike har påtatt seg og lage en transcoder som gjør dette på en skikkelig måte, og han har over lang tid ekspermintert med å finne de beste komponenter og prosedyrer for å skape minst mulig støy, høy nok båndbredde, riktig farge-dekoding, riktig 'clamping' og total fjerning av sync-pulser fra signalet.

De som har sett prototyper av denne har svært positive ting å rappotere.

Jeg har blitt kontaktet av Mike, som vil at jeg blir beta-tester for det ferdige produktet - noe som jeg selvsagt har takket med glede ja til. Tanken på perfekt dekoding av HD-signalet får det til å krible.

Transcoderen er optimalisert for signalene: 1080i, 720p, 480p og 576p.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Per Johnny, det må jo være en stor ære å bli plukket ut til denne testingen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg virkelig til å få denne. Jeg kan ikke si at jeg har vært helt fornøyd med de transcoderne jeg har brukt tidligere og pr. idag.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende er det Mike Parker som lagde MP-1 moden til skjermkort også?

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de av oss (eller er jeg den eneste?? ) som ikke er helt med på hva dette er, hva gjør denne transcoderen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både DVD og HD er orginalt component. Det må dekodes til RGB på ett eller annet sted før det når 'displayet'. Hvorfor bruker man component? Jo, da sparer man en kanal, fordi båndbredden på to av kanalene er halvert. Man har brukt en matrise for å innkode RGB på en mer effektiv måte, altså RGB blir til Y, R-Y og B-Y. Matrisen er noe forskjellig på DVD og HD. Det er også problematisk å gjøre denne prosessen helt tapsfri i det analoge-domain. For å forkludere prosessen så ligger det også ett sync-signal på Y-kanalen.

Husk at denne transcoderen er ment i all hovedsak for HD, fordi der er det ingen komplett løsning som gjør dette i det digitale-domain, som det derimot finnes for DVD. I HD ligger det 5-6 ganger så mye informasjon slik at kravet til presisjon er høyere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •