Hei,
Jag skall vara expat i USA i två år och undrar om någon har erfarenhet av vad jag bör tänka på om jag önskar ta med video prylar hem efter den perioden. Om jag inte kan använda prylarna efteråt bör jag ju hyra eller köpa billig skit.

Det jag i första hand tänker på är TV-skärm (>40" LCD skärm, äkta HD). Att de traditionellt har annan TV standard i USA vet jag, men när jag kommer hem så är ju digital TV utrullad i Oslo och då blir TVn egentligen bara en skärm till de digitalboxar som kommer - eller har jag fel? Kommer NTCS / PAL fortfarande spöka och jag måste ha en som går att switcha till PAL för att kunna koppla in DVD, digital box etc?

Är det olika standarder på tillkoppling av kringutrustning i USA (dvd spelare, ovan nämnda externa TV tuner etc)? Vad slags kopplingar måste jag se till att TVn/skärmen har. Måste erkänna att jag inte riktigt hängt med på allt det sista och har inte kommit längre än till RGB kontakten hemma mellan DVD och min gamla 28" TV :-)

Finns det något märke som klarar både 110/220 Volt eller måste jag räkna med att införskaffa en transformator om sakerna skall fungera tillbaka i Oslo. Kommer skillnaden i frekvens 50 resp 60 Hz ställa till problem?

Tacksam för svar och all hjälp jag kan få :-)