Hdmi 1.3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64

Tråd: Hdmi 1.3

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hdmi 1.3

Kode:
    HDMI version                              1.0          1.1          1.2/1.2a     1.3/1.3a/1.3b
    Max signal bandwidth[MHz]                 165          165          165          340       
    Max TMDS bandwidth[Gb/s]                  4.95         4.95         4.95         10.2      
    Max video bandwidth[Gb/s]                 3.96         3.96         3.96         8.16      
    Maximum audio bandwidth (Mbps)            36.86        36.86        36.86        36.86     
    Resolutions possible over single link 
    HDMI at 24bits per pixel                  1920x1080p60 1920x1080p60 1920x1080p60 2560x1600p60   
    RGB                                       yes          yes          yes          yes       
    YCbCr                                     yes          yes          yes          yes       
    xvYCC                                     x            x            x            yes       
    Deep Color                                x            x            x            yes       
    Maximum Color Depth (bits per pixel)      24           24           24           48*)      
    Consumer Electronic Control(CEC)**        yes          yes          yes          yes       
    Updated list of CEC commands***           x            x            x            yes(1.3a:yes)       
    Auto lip-sync                             x            x            x            yes 
    8channel/192kHz/24-bit audio capability   yes          yes          yes          yes   
    DVD-A support                             x            yes          yes          yes       
    SACD (DSD) support ****)                  x            x            yes          yes       
    Dolby TrueHD bitstream capable            x            x            x            yes       
    DTS-HD Master Audio bitstream capable     x            x            x            yes       
    Blu-ray/HD-DVD video and audio at 
    full resolution*****)                     yes          yes          yes          yes

*) = 36-bit support is mandatory for Deep Color compatible CE devices with 48-bit support being optional
    **) = CEC has been in the HDMI specs since version 1.0 but has only begun to be used in CE products with HDMI version 1.3
    ***) = Large number of additions and clarifications for CEC commands. One addition is CEC command allowing for volume control of an AV receiver.
    **** = Playback of SACD may be possible for older revisions if the signal source (such as Oppo 970) converts to LPCM. 
    For those receivers that has only PCM DAC converters and not DSD, this means that no resolution loss occurs
    ***** = Even for audio bitstream formats that a given HDMI revision can not transport, it may still be possible to decode the bitstream in the 
    player and transmit the audio as LPCM. For HD-DVD, this is always the case, for Blu-Ray, this may be the case for newer profile 1.1 players 
    (as these will feature audio decoders anyways), while older profile 1.0 players may or may not support non-mandatory audio codecs even if HDMI 1.3 is used.
    x = no
    Note:
    The PS3 does not currently support the delivery of Dolby TrueHD or DTS-HD Master Audio bitstreams 
    but can decode Dolby TrueHD and deliver it at up to 7.1 channel LPCM.
    Alle HD-DVD og Blu-Ray har en eller flere audio og video dekodere internt, som tegningen under viser. Dette er grunnen til at tabellen over viser at HDMI 1.1 gir mulighet for full oppløsning audio og video: strømmene blir simpelten dekodet til råformat internt, og så transportert over HDMI (se skjemaet for hvilke tilfeller dette kan skje)
    Kode:
    ┌-------------------------------------------------┐        ┌-------------------------------------------------┐            ┌---------------------------┐
    | HD-player                                       |        |Receiver                                         |            |Display                    |
    |┌-----┐                 ┌------------┐    ┌-----┐|        |┌-----┐                                   ┌-----┐|            |┌-----┐           ┌-----┐  |
    ||     |-->videostream-->|video decode|--->| HDMI||        || HDMI|-----------videostream-------------| HDMI||            || HDMI|-----------|PANEL|  |
    ||disc |                 └------------┘    |-chip|--------->|-chip|                                   |-chip|------------->|-chip|           |     |  |
    ||     |                 ┌------------┐    |     ||        ||     |  ┌------------┐                   └-----┘|            |└-----┘           └-----┘  |
    ||     |-->audiostream┬->|audio decode|--┬>|     ||        ||     |┬>|audio decode|---┬ audiostream-->┌-----┐|            └---------------------------┘   
    |└-----┘              |  └------------┘  | └-----┘|        |└-----┘| └------------┘   |               | Amp ||            ┌------------┐
    |                     └------------------┘        |        |       └------------------┘               └-----┘------------>|Speakers    |
    └-------------------------------------------------┘        └-------------------------------------------------┘            └------------┘
    Når det gjelder HDMI 1.2 og støtte for SACD (DSD), legg merke til at dette har ingen betydning hvis receiveren din ikke har fysiske "DSD" D/A-konvertere, siden signalet da uansett må konverteres til PCM, dette kan like gjerne gjøres i avspilleren (hvis den støtter det) og da transporteres over HDMI som hirez PCM. Jeg vil ikke starte en diskusjon på hvorvidt SACD er en bra ting, om vi trenger hirez, eller om en DSD->PCM konvertering gir hørbar degradasjon siden det er en annen diskusjon og alltid lager bråk som overskygger alt annet.

Selv i de få tilfellene hvor HDMI 1.3 gir tekniske fordeler framfor tidligere versjoner, så tror jeg at det er fornuftig å spørre på forumet om man vil ha noen nytte. Hvis HDMI 1.3 som standard gir muligheten for å sende over en lydstrøm som ingen filmer benytter seg av, har det noen verdi? Hvis HDMI 1.3 gir en mulighet som hardware-produsentene ikke velger å implementere, har det noen verdi?

Det er utrolig lett å bli hekta på full-hd full hirez det ene og det andre, hvor hver eneste feature er springende nødvendig, og akkurat dette er hva hardwareprodusentene benytter seg av for å få solgt 2007-modeller eller "storebroren" når man egentlig kanskje hadde fått akkurat samme funksjonalitet med brukt eller billigere utstyr.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Jeg har postet direkte spørsmål i flere tråder som omhandler HDMI 1.3 om hvorfor folk ønsker dette. Jeg har spurt bl.a. to forumdeltakere med mye erfaring:

lygren:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...tml#post662930

striky:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...tml#post673649

her:
    http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...tml#post669009

Grunnen som oppgis til at man ønsker HDMI 1.3 er gjerne at man vil ha deep color eller mulighet til å avspille de nye hirez-formatene på HD-DVD eller BluRay. Jeg mener at begge deler _ikke_ er grunner for å gå for HDMI 1.3.

Når ingen ønsker å svare på mine innspill finnes det vel primært to årsaker: enten er kommentarene mine så tåpelige at de ikke fortjener noe svar, eller så sier jeg noe uønsket; alle vil ha HDMI 1.3 uansett?

Jeg mener at alle de som nå avventer kjøp av surroundreceiver etc fortjener en velbegrunnet forklaring på hva konsensus (evt manglende konsensus) er mhp HDMI 1.3

-k

edit:
    la inn litt eminent ASCII-kunst
    edit2:
    Oppdaterte første post for å reflektere status quo

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har postet direkte spørsmål i flere tråder som omhandler HDMI 1.3 om hvorfor folk ønsker dette. Jeg har spurt bl.a. to forumdeltakere med mye erfaring:

lygren:
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...tml#post662930

striky:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...tml#post673649

her:
    http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...tml#post669009

Grunnen som oppgis til at man ønsker HDMI 1.3 er gjerne at man vil ha deep color eller mulighet til å avspille de nye hirez-formatene på HD-DVD eller BluRay. Jeg mener at begge deler _ikke_ er grunner for å gå for HDMI 1.3.

Når ingen ønsker å svare på mine innspill finnes det vel primært to årsaker: enten er kommentarene mine så tåpelige at de ikke fortjener noe svar, eller så sier jeg noe uønsket; alle vil ha HDMI 1.3 uansett?

Jeg mener at alle de som nå avventer kjøp av surroundreceiver etc fortjener en velbegrunnet forklaring på hva konsensus (evt manglende konsensus) er mhp HDMI 1.3

-k

Som eier av et komplett HDMI 1.3 saa kan jeg bekrefte at lyden blir bare helt fantastisk. Naa har jeg en PS3 saa det er ingen multi kanal utgang. Kun stoette for u-komprimert via HDMI. Det laater HELT top. Test og du blir enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Som eier av et komplett HDMI 1.3 saa kan jeg bekrefte at lyden blir bare helt fantastisk. Naa har jeg en PS3 saa det er ingen multi kanal utgang. Kun stoette for u-komprimert via HDMI. Det laater HELT top. Test og du blir enig.
    Hva låter bedre enn lossless 8kanals hirez PCM som HDMI 1.0 støtter?

-k

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Prolemet er at de fleste prosessorer ikke har HDMI i det hele tatt, Venter selv på Meridian G68 med HDMI,da den nåverende ikke har HDMI. Anngående 1.3 så var kunnskapen om dette dårlig så de fleste trodde vi måtte ha dette for og få full glede av Bluray og HD DVD.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dessverre mye forvirring rundt HDMI 1.3 og mange andre forkortelser som man bare "må ha".

Hvis folk virkelig lar være å kjøpe en receiver fordi de venter på HDMI 1.3 så må de vente lenge før det kommer en modell som er billig nok for folk som sitter og venter

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Årsaken ligger primært i støtte for de nye lydformatene. Selv om HDMI 1.1 muligens støtter overføringen rent båndbreddemessig, mangler den støtte for dekrypteringen av de nye lydformatene. Videoformatene tror jeg som du sier en skal ta med en stor klype salt, HDMI 1.1 vil jo kunne støtte opp til 10-bits video, og selv det er jo en kraftig kraftig forbedring.

HDMI 1.3 er altså primært en snikinnføring av kraftig forbedret kopibeskyttelse mer enn noe annet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at HDMI 1.0 ikke kan benyttes til å transportere 8 kanaler med 24 bit og 96kHz (192?) lineær PCM som kommer fra lossless dekodet lydstrøm i kilden?

Jeg tror at mange lesere er overbevist om at man må dekode de nye lossless-formatene i receiver for å få dem. Jeg har forstått det slik at dekoding i HD-DVD/BluRay er mandatory (?), og at det dermed først og fremst er en smakssak om man vil gjøre dekodingen i kilde eller receiver, og at dermed HDMI 1.3 i seg selv er en smakssak?

-k

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at mange lesere er overbevist om at man må dekode de nye lossless-formatene i receiver for å få dem. Jeg har forstått det slik at dekoding i HD-DVD/BluRay er mandatory (?), og at det dermed først og fremst er en smakssak om man vil gjøre dekodingen i kilde eller receiver, og at dermed HDMI 1.3 i seg selv er en smakssak?
    -k
    Se side 8 i dette whitepaper'et fra Dolby:
    http://www.dolby.com/assets/pdf/tech...whitepaper.pdf

I fremtiden kan man tenke seg at f.eks. kommentatorspor for en film blir gjort tilgjengelig på nettet slik at spilleren laster det ned mens den spiller av filmen. Da er man faktisk avhengig av at spilleren mikser kommentarspor og filmlyd, og sender det som PCM til receiver. I et slikt tilfelle dekoding i receiver ikke til nytte i det hele tatt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Mener du at HDMI 1.0 ikke kan benyttes til å transportere 8 kanaler med 24 bit og 96kHz (192?) lineær PCM som kommer fra lossless dekodet lydstrøm i kilden?

-k
    Det er mulig du har rett rundt PCM-overføringen, knutinh, dvs. at avspilleren foretar dekodingen og sender lyden ut til receiver. Hvis det faktisk lar seg gjøre uten tap av lydkvalitet og/eller båndbredde er det jo et poeng det du tar opp her at HDMI 1.3 stort sett bare er svada...

Det som altså må sjekkes, er om de nye HD-lydformatene kan dekodes i kilden og sendes som PCM uten at dette forringer kvaliteten. Hvis det stemmer er jeg enig med deg at HDMI 1.3 ikke er noe stort poeng inntil vi ser en faktisk videokvalitet på skivene som krever høyere båndbredde enn HDMI 1.0-1.2 klarer å levere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråd på AVS Forum - Home
    "Official" "Why you don't need HDMI 1.3" thread - AVS Forum
    "

* You don't need HDMI 1.3 to take advantage of Dolby True HD
    * You don't need HDMI 1.3 to take advantage of Dolby Digital Plus
    * You don't need HDMI 1.3 to take advantage of DTS-HD Master Audio
    * While you do need HDMI 1.3 to take advantage of Deep Color, there are no imminent sources for Deep Color
    * Sony appears to be releasing xvYCC camcorders and a TV with HDMI 1.3 and xvYCC; I suspect the number of people in the market for this is limited (The TV Sony announced was a 70" LCD that's supposed to cost $30k USD)
    * Even if you did want to wait for HDMI 1.3, there are limitations with passing on the bitstream from the player to the AVR
    * 1080p is supported in HDMI 1.1; Some receivers simply did not implement it

HD-DVD today, and Blu-Ray later this year (player profile 1.1) support "in-player audio mixing". This is the ability of the player to read more than one audio stream off the disc and mix them together for playback... Pretty much ALL HD-DVD discs are authored this way now and the assumption is that Blu-Ray discs will start being authored this way later this year when the new players are shipped that implement player profile 1.1.
    ...
    And the gotcha is that in-player audio mixing can't happen unless THE PLAYER decodes the packed, lossless audio formats. Remember? Processing is done in PCM. So the player has to turn TrueHD or DTS-HD MA bitstreams into PCM before it can do the audio mixing. And then the result of that mixing, still as PCM, gets sent over HDMI to the receiver"
    "
    Tråder her på forumet:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...highlight=hdmi

http://avforum.no/forum/hd-hardware-...highlight=hdmi

http://avforum.no/forum/guider-video...highlight=hdmi

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er mulig du har rett rundt PCM-overføringen, knutinh, dvs. at avspilleren foretar dekodingen og sender lyden ut til receiver. Hvis det faktisk lar seg gjøre uten tap av lydkvalitet og/eller båndbredde er det jo et poeng det du tar opp her at HDMI 1.3 stort sett bare er svada...
    Min rolle oppi dette er å stille spørsmål på bakgrunn av hva jeg kan lese, ikke å komme med fasiten. Selv har jeg en DVI HTPC som er koblet opp til en DVI flatskjerm ved 1366x768, og HDMI1.2-porten på min Sony-receiver har jeg aldri fått brukt :-)
    Det som altså må sjekkes, er om de nye HD-lydformatene kan dekodes i kilden og sendes som PCM uten at dette forringer kvaliteten. Hvis det stemmer er jeg enig med deg at HDMI 1.3 ikke er noe stort poeng inntil vi ser en faktisk videokvalitet på skivene som krever høyere båndbredde enn HDMI 1.0-1.2 klarer å levere.
    Såvidt jeg forstår så kan HDMI1.0 levere 1920x1200 pixler ved 60Hz progressivt og med 24bit RGB med sine 165MHz. For de mange av oss som primært ser kinofilm med 24fps (evt levert som 50i eller telecined 60i) så er det altså mer enn den dobbelte båndbredden vi i dag kan nyttiggjøre oss. 1080@60p er faktisk et format som jeg ikke har sett brukt ved leveranse, men det kan muligens være nyttig for å koble opp f.eks videoprosessor til display.

HDMI 1.3 dobler dette til 340MHz eller 2560x1600@60Hz. Evt 1920x1200@120Hz. Evt 1920x1200@60Hz, økt fargepresisjon. Ingenting tilsier at HD-DVD, BluRay, DVB-S2/C/T2 eller andre broadcastformater vil støtte de nye profilene i h264 som gir økt fargepresisjon, altså blir det sannsynligvis snakk om å sende (forenklet):
    pixel_yuv24#1[y,u,v] = [10110110, 11001101, 10101001]
    som:
    pixel_yuv36#1[y,u,v] = [101101100000, 110011010000, 101010010000]

Blir det bedre bildet av det?

-k

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de fleste av oss er det jo den såkalte HD lyden som er mest spennende i dag.

Hvis dekoding i spilleren og overføring til receiver som MPCM ikke medfører degradering av kvaliteten så begynner behovet for HDMI 1.3 å bli forsvinnende lite.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080@60p er faktisk et format som jeg ikke har sett brukt ved leveranse, men det kan muligens være nyttig for å koble opp f.eks videoprosessor til display.
    Mener enkelte spill, blant annet Virtua Fighter 5, kan kjøres i 1080p@60.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil at min prosessor skal dekode Dolby True HD og DTS-HD Master Audio når den tid kommer at den blir oppgradert med en slik mulighet. Ergo er jeg avhengig av HDMI 1.3.... Blu-Ray avspillere som ikke støtter 1.1 profilen, trenger også HDMI 1.3 utgang m/tilsvarende støtte på prosessor for at brukeren skal kunne spille av disse formatene. Verdens mest solgte Blu-Ray avspiller (PS3) en av disse, men den vil dog med all sannsynlighet bli oppgraderbar til 1.1 (og muligens 2.0).

En annen ting er automatisk lip-sync for de som måtte ha behov for det.

Enig at det er litt mye fokusering på HDMI ver. 1.3, så det er greit med litt "motvekt" og fornuftige diskusjoner rundt temaet slik Knutinh kommer med. Båndbredden og den ekstra fargedybden har jeg heller aldri sett behovet for. I fremtiden vil det selvfølgelig bli aktuelt å oppskalere 1080P, men da må man uansett ha nytt utstyr i begge ender.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skal selv kjøpe, og venter på 1.3

men årsaken ligger på et litt annet plan:

skal bruke receiver som multipurpose hub i stua, koplet til en pc, sat-mottaker, spillkonsoll mv. Trenger da en mest mulig fleksibel enhet.

markedet for surround har modnet kraftig de seneste årene, med en betydelig kvalitetsforbedring i de lavere prisklasser. Dette kan dere alt om...

min antakelse er derfor - enkelt nok - at de nyeste receiverne i prisklasse ca 10k, er svært modne produkter med en rekke fremtidsrettede kvaliteter. Dramatisk bedre enn de som ble solgt for 10 år siden, pro logic i 4 kanaler og sånt.

Videre antar jeg at de som utvikler HDMI har en grunn til å utvikle 1.3a. De vil levere noe til meg som jeg sikkert kan glede meg til, tror jeg :-)

- og kona tilllater ikke meg å kjøpe noe til 10k som må byttes ut om 3 år. No way.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg vil at min prosessor skal dekode Dolby True HD og DTS-HD Master Audio når den tid kommer at den blir oppgradert med en slik mulighet. Ergo er jeg avhengig av HDMI 1.3....
    Hvorfor vil du dekode i receiveren i stedetfor avspilleren? Hva er ditt innspill til påstanden på avsforum at avspilleren i mange tilfeller uansett måtte gjøre dekodingen for å gjøre miksingen?
    Blu-Ray avspillere som ikke støtter 1.1 profilen, trenger også HDMI 1.3 utgang m/tilsvarende støtte på prosessor for at brukeren skal kunne spille av disse formatene. Verdens mest solgte Blu-Ray avspiller (PS3) en av disse, men den vil dog med all sannsynlighet bli oppgraderbar til 1.1 (og muligens 2.0).
    Et godt poeng, jeg kjente ikke til at det var slik. Snakker du om BluRay-profil 1.0/1.1/2.0?

Dette betyr altså at de som nå har, eller med stor sannsynlighet vil anskaffe seg en profil 1.0 Blu-Ray avspiller med HDMI 1.3 utgang har en god grunn for å skaffe seg en receiver med HDMI 1.3?

Såvidt jeg forstår gjelder dette argumentet ikke HD-DVD-eiere, eller de som har Blu-Ray 1.1 og nyere (eller kan oppgradere).
    En annen ting er automatisk lip-sync for de som måtte ha behov for det.
    HDMI 1.3 includes a feature designed to correct lipsynch issues. I don't know when receivers will be made that take advantage of this. Here is a quote from a FAQ at hdmi.org:
    Q: Why is lip sync important?
    In a DTV, typically the video processing takes more time than the audio. As a result, lip sync can become an issue where it’s noticeable to the viewer, creating an effect similar to that of a badly-dubbed movie. HDMI 1.3 provides a method whereby the audio processing times in devices can be automatically adjusted to remove lip sync.
    It should also be noted that while the auto-lipsync feature was first mentioned in the HDMI 1.3 press release, the latency metadata can actually be transmitted via HDMI 1.2a connections.

Jeg forstår det slik at automatisk lip-sync fungerer ved at alle prosesseringsenheter i kjeden "forteller" hvor lang prosesseringstid de har, og så vil audio og/eller videostrømmer forsinkes slik at lipsynk opprettholdes.
    • For de av oss som har separat audio/video-kjede (dvs ikke benytter receiver til video-prosessering men sender direkte til f.eks projekter) så vil vel en slik feature ikke fungere?
    • Alle moderne receivere har vel en delay-funksjon slik at man kan oppnå samme korreksjon manuelt?
    • I tråden på avsforum ble det gjort uttrykk for at ingen visste når HDMI1.3 produktene faktisk ville støtte denne featuren, på samme måte som at det fremdeles (?) ikke finnes kilder som støtter DSD-over HDMI1.2a

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heljik
    men årsaken ligger på et litt annet plan:

skal bruke receiver som multipurpose hub i stua, koplet til en pc, sat-mottaker, spillkonsoll mv. Trenger da en mest mulig fleksibel enhet.

markedet for surround har modnet kraftig de seneste årene, med en betydelig kvalitetsforbedring i de lavere prisklasser. Dette kan dere alt om...

min antakelse er derfor - enkelt nok - at de nyeste receiverne i prisklasse ca 10k, er svært modne produkter med en rekke fremtidsrettede kvaliteter. Dramatisk bedre enn de som ble solgt for 10 år siden, pro logic i 4 kanaler og sånt.
    Min antagelse er at forsterker-teknologi er veldig moden teknologi, og noe som jeg vil bytte hvert 15. år. DSP er derimot under stadig utvikling. Derfor vil jeg ha en receiver som er "dum som et brød", som simpelten streamer inntil 8 hirez PCM-strømmer og forsterker disse opp til høyttalerene. Jeg tror at dersom dette fungerer i dag så vil det fungere bra om 10-15 år også.

Surround lydformater tror jeg derimot er ferksvare, og dermed vil jeg ha dekodingen tett på kilden (som uansett definerer hva som er mulige codecer), enten i HD-spilleren eller i PC.

Dette er selvsagt min subjektive innstilling og ikke noen fasit.

Videre antar jeg at de som utvikler HDMI har en grunn til å utvikle 1.3a. De vil levere noe til meg som jeg sikkert kan glede meg til, tror jeg :-)
    Der er jeg nok litt mer desillusjonert enn deg. Jeg tror at produsentene er flinke til å levere akkurat det vi er villige til å betale penger for. Hvorvidt vi har bruk for det eller om det gir oss noen merverdi tror jeg de bryr seg fint lite om.
    - og kona tilllater ikke meg å kjøpe noe til 10k som må byttes ut om 3 år. No way.
    Hehe. :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mener enkelte spill, blant annet Virtua Fighter 5, kan kjøres i 1080p@60.
    Et godt poeng. Jeg tok underbevisst som utgangspunkt at mesteparten av oss var mest opptatt av god gammeldags kinofilm, som ikke blir mer enn 24fps og 1920x1080 med det første. Det er veldig gode sjanser for at de ikke blir mer enn 24bit rgb heller på lang stund.

Hvis man er opptatt av spillekonsoller og PC-kilde så er det faktisk mulig (for både PS3 og Windows Vista) å etterhvert levere oppløsninger, frame-rater og fargedybder utover 1920x1080@60p, 8bpp.

Dette vil kunne være aktuelt for spill, HDR still-bilder etc. Det avhenger vel først og fremst av om de store aktørene ser et tilstrekkelig marked, og om skjerm-teknologien greier å nyttiggjøre seg det.

For meg høres det ut som en liten nisje av selv avforum sine lesere?

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du dekode i receiveren i stedetfor avspilleren? Hva er ditt innspill til påstanden på avsforum at avspilleren i mange tilfeller uansett måtte gjøre dekodingen for å gjøre miksingen?
    Først og fremst var det vel en antagelse at det ble slik også med Blu-Ray. Og så vidt jeg har skjønt, vil man vel kunne velge om Blu-Ray spilleren skal sende ut et PCM signal eller det komprimerte? Ellers er vel hele fordelen med 1.3 og komprimerte HD-lydformater totalt overflødig.. Jeg vet det er det du fisker etter, men det er vågalt å bruke det som et argument fra utviklerene dersom det er totalt unyttig. Jeg ser ikke på avsforum som noe mer troverdig kilde enn hdmi.org/wikipedia, derfor er jeg litt kritisk til hva dette innebærer in the end of the day...

Grunnen til at jeg ønsker å dekode i prosessor i steden for reciever, er at jeg setter større lit til at min Meridian gjør dette bedre enn en Blu-Ray avspiller. Slik jeg har forstått bruker de på Dolby Digital og DTS egne algorytmer, og det er ikke utenkelig at de gjør noe "sært" med de nye formatene heller. Jeg vil i allefall vente å se til Meridian selv (og andre produsenter) avklarer hvordan de kommer til å gjøre dette i praksis, og om det har noe å si.

Et godt poeng, jeg kjente ikke til at det var slik. Snakker du om BluRay-profil 1.0/1.1/2.0?

Dette betyr altså at de som nå har, eller med stor sannsynlighet vil anskaffe seg en profil 1.0 Blu-Ray avspiller med HDMI 1.3 utgang har en god grunn for å skaffe seg en receiver med HDMI 1.3?

Såvidt jeg forstår gjelder dette argumentet ikke HD-DVD-eiere, eller de som har Blu-Ray 1.1 og nyere (eller kan oppgradere).
    Det er slik jeg har forstått det. Blu-Ray profile 1.0 støtter ikke "in-audio-mixing" (ref. din egen quote).

Jeg forstår det slik at automatisk lip-sync fungerer ved at alle prosesseringsenheter i kjeden "forteller" hvor lang prosesseringstid de har, og så vil audio og/eller videostrømmer forsinkes slik at lipsynk opprettholdes.
    [list][*]For de av oss som har separat audio/video-kjede (dvs ikke benytter receiver til video-prosessering men sender direkte til f.eks projekter) så vil vel en slik feature ikke fungere?
    Det er slik jeg har forstått det også.

Alle moderne receivere har vel en delay-funksjon slik at man kan oppnå samme korreksjon manuelt?
    Det kan man på de aller fleste produkter, men den manuelle justeringen vil kunne variere noe fra software til software. Kjenner ikke til hvordan den automatiske kommer til å fungere, men en skulle tro (ønske) at den skal fortelle i realtime nøyaktig hvor mange ms det er snakk om slik at man hele tiden får perfekt synkronisering av lyd/bilde under alle forhold. Veldig mange er faktisk ikke klar over hva lip-sync en gang er, så for de vil en evn. automatisk funksjon også være positivt.

I tråden på avsforum ble det gjort uttrykk for at ingen visste når HDMI1.3 produktene faktisk ville støtte denne featuren, på samme måte som at det fremdeles (?) ikke finnes kilder som støtter DSD-over HDMI1.2a
    Bra poeng. Godt mulig det bare blir på papiret for alt vi vet...

Nordost kommer forøvrig med en HDMI 1.3 Quad-skjermet kabel som er håndtvinnet i Sveits og kryobehandlet i nord-Canada, som også vil tilby bedre dynamikk og 14% raskere transientrespons. Den utgaven vil ikke dukke opp som ver. 1.2. DET bør være god nok grunn alene....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midlertidig konklusjon er altså:
    Selv om ingen kan slå fast med stor autoritet akkurat hvordan framtidige produkter kommer til å fungere med nåværende og framtidige produkter, eller i hvor stor grad de kommer til å utnytte mulighetene i HDMI 1.3 så finnes det ingen konkrete tungtveiende grunner for at de fleste av oss virkelig bør vente til HDMI 1.3.

For de som har spesielle krav (så som at de har større tillit til dekoderne i receiveren enn i kilden) så vet man selvsagt selv best hvilke avveininger man bør gjøre.

-k

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •