Hdmi 1.3 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64

Tråd: Hdmi 1.3

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mener dere med dette at man kan gå glipp av diverse lydformater i framtiden ved å kjøpe en reciever med støtte for HDMI 1.1 istedenfor 1.3?

Hva slags fordeler gir HDMI 1.3 på bilde siden framfor HDMI 1.1?

Jeg har tenkt å kjøpe meg en Reciever med HDMI støtte innen ikke alt for lang tid, er HDMI 1.1 for dårlig med tanke på fremtidige formater da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du spør om er allerede besvart i tråden, ruxxy. Men for å ta det kjapt: Nei (kan dekodes i avspiller uansett), ingen (iallefall ikke før vi har et bedre format enn HD-DVD/BRD), nei. For lengre svar, les resten av tråden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ouch, skulle kanskje lest side 2 også, leste side 1 og bestemte meg for å stille spørsmålene jeg hadde på hjertet, beklager, men takk :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oppdatert første post slik at den enklest mulig besvarer det spørsmålet folk stiller seg når de klikker på en tråd kalt "HDMI 1.3"

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Profile 1.1 vil vel ikke garantere at alle HD-spillere dekoder alle lydcodec internt selv om de har muligheten? Jeg skal prøve å forklare hva jeg mener:

Billig HD-avspiller: Profile 1.1. Benytter kun intern dekoding til LPCM når lydsporet skal mixes med for eksempel kommentator-spor. Ved vanlig avspilling blir lydstrømmen sendt komprimert.

Dyr HD-avspiller: Profile 1.1. Dekoder et eller flere lydformat til LPCM uansett om det skal foregå mixing eller ikke. Mangler muligens fortsatt intern dekoding av et eller flere lydcodec.

Siden alle recievere/prosessorer sannsynligvis etter hvert kommer til å støtte dekoding av samtlige nye format, er vel ikke dette et helt utenkelig scenario. Spesielt siden produsenter av HD-avspillere kan bruke dette som markedsføring for å selge sine dyrere modeller. I så fall er man 100% avhengig av HDMI 1.3 for å dra full nytte av de discene som inneholder DTS-HD Master Audio eller TrueHD lydspor.

Dersom dette er et mulig scenario, er det skummelt å hevde at HDMI 1.3 er mer eller mindre likegyldig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at du snur argumentene baklengs på en ugyldig måte?

Det at profil 1.1 krever mikse-mulighet betyr at alle 1.1 avspillere MÅ ha dekodere. Det betyr vel ikke at produsenten bevisst "krypler" designet ved å disable dekoderene ved avspilling av materiale som ikke skal mikses?

For DVD så vi tvert imot ofte at de billigste spillerne hadde intern dekoding, presumptivt fordi disse oftest ble kjøpt av folk med mindre kompetanse og enklere oppsett?

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at du snur argumentene baklengs på en ugyldig måte?

Det at profil 1.1 krever mikse-mulighet betyr at alle 1.1 avspillere MÅ ha dekodere. Det betyr vel ikke at produsenten bevisst "krypler" designet ved å disable dekoderene ved avspilling av materiale som ikke skal mikses?
    Du sa jo selv at du er skeptisk til hele brunevareindustrien.

Siden du heller ikke kan svare 100% sikkert på dette, så blir det vel egentlig bare spekulasjon basert på hva som er mest sannsynlig. Selv om de via profile 1.1 MÅ ha en dekoder for å gjøre in-audio-mixing, betyr det vel ikke at de må ha dekodere for alle lydformat? Det holder vel med dekoder for en av de mandatory formatene? Og om de disabler dekoding-funksjonen for alle lydspor for å spare den til "toppmodeller" er vel ikke helt utenkelig, det er i så fall langt i fra første gang brunevareindustrien gjør noe slikt. Billige retail DVD-spillere med "alt" av dekodere er kommet de siste årene. I startfasen var det de dyre merkemodellene som hadde flest funksjoner/muligheter.

Jeg er enig jeg kanskje er litt vanskelig. Jeg også tolker det slik at det vil være naturlig å dekode den komprimerte lydstrømmen i avspiller, men så lenge vi ikke vet 100% hva det innebærer eller hvilke måter dette kan gjøres på, mener jeg basert på tidligere erfaringer med "brunevareindustrien" at man bør avvente til faktisk spillerne er på markedet før man kan ta en endelig konklusjon med at HDMI 1.3 er helt bortkastet.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du sa jo selv at du er skeptisk til hele brunevareindustrien.

Siden du heller ikke kan svare 100% sikkert på dette, så blir det vel egentlig bare spekulasjon basert på hva som er mest sannsynlig. Selv om de via profile 1.1 MÅ ha en dekoder for å gjøre in-audio-mixing, betyr det vel ikke at de må ha dekodere for alle lydformat? Det holder vel med dekoder for en av de mandatory formatene? Og om de disabler dekoding-funksjonen for alle lydspor for å spare den til "toppmodeller" er vel ikke helt utenkelig, det er i så fall langt i fra første gang brunevareindustrien gjør noe slikt. Billige retail DVD-spillere med "alt" av dekodere er kommet de siste årene. I startfasen var det de dyre merkemodellene som hadde flest funksjoner/muligheter.

Jeg er enig jeg kanskje er litt vanskelig. Jeg også tolker det slik at det vil være naturlig å dekode den komprimerte lydstrømmen i avspiller, men så lenge vi ikke vet 100% hva det innebærer eller hvilke måter dette kan gjøres på, mener jeg basert på tidligere erfaringer med "brunevareindustrien" at man bør avvente til faktisk spillerne er på markedet før man kan ta en endelig konklusjon med at HDMI 1.3 er helt bortkastet.....
    Forøvrig kan vi ikke være sikre på at en profil 1.1 player med HDMI 1.3 vil sende de komprimerte strømmene ut over HDMI heller?

Blu-ray Disc - Wikipedia, the free encyclopedia
    For audio, BD-ROM players are required to support Dolby Digital AC-3, DTS, and linear PCM (up to 7.1 channels). Dolby Digital Plus, and lossless formats Dolby TrueHD and DTS HD are player optional. BD-ROM titles must use one of mandatory schemes for the primary soundtrack (linear PCM, Dolby Digital, or DTS). A secondary audiotrack, if present, may use any of the mandatory or optional codecs.[6] For uncompressed PCM and lossless audio in Dolby TrueHD or DTS-HD Master Audio formats, Blu-ray Discs support encoding in up to 24-bit/192 kHz for a maximum of six channels, or up to eight channels with at most 24-bit/96 kHz sampling.[7]
    Kode:
                          Blu-ray Disc              HD DVD                 DVD 
    ...
    Dolby Digital          Mandatory @ 640 Kbit/s   Mandatory @ 504 Kbit/s Mandatory @ 448 Kbit/s 
    DTS                    Mandatory @ 1.5 Mbit/s   Mandatory @ 1.5 Mbit/s Optional @ 756 Kbit/s 
    Dolby Digital Plus     Optional @ 1.7 Mbit/s[d] Mandatory @ 3.0 Mbit/s N/A 
    DTS-HD High Resolution Optional @ 6.0 Mbit/s    Optional @ 3.0 Mbit/s  N/A 
    Linear PCM             Mandatory                Mandatory              Mandatory 
    Dolby TrueHD           Optional                 Mandatory[b]           N/A 
    DTS-HD Master Audio    Optional                 Optional               N/A
    Jeg velger å legge vekte på denne (rett nok vurderingen):
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    "HD DVD and Blu-ray permit "interactive audio", where the disc-content tells the player to mix multiple audio sources together, before final output. Consequently, most players will handle audio-decoding internally, and simply output LPCM audio all the time. Multichannel LPCM can be transported over an HDMI 1.1 (or higher) connection. As long as the audio/video receiver (or preprocessor) support multi-channel LPCM audio over HDMI, and support HDCP, the audio reproduction is equal in resolution to HDMI 1.3."
    -k

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal alltid være skeptisk til Wikipedia, ingenting trenger være rett der.
    Jeg kan f.eks gå inn på fakta siden om norge og skrive "Ruxxy er den kuleste personen i norge".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Jeg kan f.eks gå inn på fakta siden om norge og skrive "Ruxxy er den kuleste personen i norge".
    Dette stemmer, men det gjelder også et forum som dette :-) Hvilken kvalitetssikring har du på at jeg ikke er en "ond agent" for en importør?

Min erfaring er at wikipedia er veldig pålitelig på tekniske spørsmål, med mindre vi snakker om problematiske "fanboy" saker, som HD-DVD vs Blu-Ray. Hvis man i tillegg spør på AVS Forum - Home (og her inne) så har jeg fått god informasjon om det meste jeg har lurt på. Hvis du derimot vil ha objektiv informasjon om George Bush så er et medium som wikipedia veldig utsatt for "hærverk".

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig kan vi ikke være sikre på at en profil 1.1 player med HDMI 1.3 vil sende de komprimerte strømmene ut over HDMI heller?
    Det har vi selvfølgelig heller ingen garanti for så lenge 1.3 standaren ikke innebærer noen slike krav til produsent, men det hjelper topic/problemstillingen lite.

Jeg velger å legge vekte på denne (rett nok vurderingen):
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    At "most players" sannsynligvis kommer til å gjøre det, basert på et utsagn i Wikipedia, mener jeg ikke er grunnlag nok til å konkludere med at HDMI 1.3 er bortkastet. Intern audio dekoding og mixing, trenger (som nevnt tidligere) ikke bety dekoding av DTS-HD Master Audio og TrueHD. Det holder faktisk (slik jeg tolker profile 1.1) at spilleren klarer å mixe det ekstra lydsporet inn, ikke at det skal kunne mixes inn i alle lydformat tilgjengelig på skiven. Som produsent kan man vel egentlig da slippe med å inkludere en dekoder til for eksempel DTS, og mixe det ekstra lydsporet inn i det formatet. Mens andre tilgjengelige format kan sendes ubehandlet til reciever.

Spekulasjon selvfølgelig. Men jeg mener fortsatt det er for tidlig å fnyse av HDMI 1.3 før vi ser majoriteten av profile 1.1 avspillere på markedet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det står der i sånn ca. ett minutt før noen retter på det. Wikipedia er like pålitelig som kommersielle leksika, og overgår dem glatt på mengden innhold. Den naturfaglige delen ble nylig testet opp mot Encyclopaedia Britannica, og det ble konkludert med at Wikipedia ikke var noe dårligere enn sin kostbare og ekstremt anerkjente slektning.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det skjedd mye i løpet av sommeren, ser jeg

knutinh: Beklager at jeg ikke har kommet med noe svar til dine innlegg tidligere, men de 2 siste månedene har jeg omtrent ikke vært her inne på forumet (jobben har skylda).

Det foreligger tydeligvis en god del mer informasjon om hvordan overføring av de tapsfrie lydsporene kan skje nå, enn det gjorde i vår. Min oppfatning har tidligere vært at HDMI 1.3 har vært den eneste fullgode løsningen for å kunne overføre lydsporene (som rådata) fra kilde til dekoder i receiver.
    Opplysningene om at denne typen overføring kan begrenses eller til og med forhindres av mediet, forandrer selvsagt saken.
    Hvis diskprodusentene/innholdsleverandørene legger opp til en standard hvor slike valg er låst, så er det snart ikke lenger noe poeng å ha egne dekodere for disse formatene i receiver, og dermed forsvinner også mye av vitsen med 1.3.

Det er først og fremst det lydmessige jeg har valgt å ta hensyn til i mine tidligere innlegg, Deep Color-mulighetene med 1.3 har jeg ikke brydd meg noe om, jeg har sikkert byttet utstyrsparken både 1 og 2 ganger før nødvendig kildemateriale dukker opp.

Utfra det lille jeg har rukket å lese meg til nå i denne tråden, bør man fokusere på mulighetene for overføring av LPCM i 7 kanaler (som jeg antar er å finne på det meste av nytt og kommende utstyr) fremfor å ha HDMI 1.3 som et must ved kjøp av ny receiver.

Jeg har dessverre ikke tid til å lese gjennom alle innleggene vedrørende dette nå, men lover å komme tilbake i denne diskusjonen om et par ukers tid (skolestart og mer ledig tid til å sitte foran skjermen)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor mange som sier at Wikipedia er en sikker kilde, vil jeg alltid være kritisk mot den siden uansett hva jeg leser der. Har kommt over ekstreme feiler da jeg har prøvd å få svar på spørsmålene mine på Wikipedia...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og det stemmer jo?

Jeg var sikker på at det var mandatory for spillere med HDMI 1.3 at de måtte sende ut DTS MA og Dolby true HD?
    Visste ikke at det var flere profiler innenfor HDMI 1.3 som regulerte dette.

De spillerene som har HDMI 1.3 ( hardware ) vil vel uansett kunne oppdatere profilen senere ( software )?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Ja, og det stemmer jo?
    Seff! Men det er ikke ABSOLUTT alle som synes det, 99% er ikke alle, og 99% rett er ikke rett.

Ellers blir jeg å gå for HDMI 1.1 til høsten da jeg kjøper ny forsterker, da blir det en Pioneer VSX-1017, og hvis jeg husker rett, er det HDMI 1.1 støtte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og det stemmer jo?

Jeg var sikker på at det var mandatory for spillere med HDMI 1.3 at de måtte sende ut DTS MA og Dolby true HD?
    Visste ikke at det var flere profiler innenfor HDMI 1.3 som regulerte dette.

De spillerene som har HDMI 1.3 ( hardware ) vil vel uansett kunne oppdatere profilen senere ( software )?
    Dette er ganske forvirrende, Arendal. Så langt jeg har forstått er overføring av True HD og DTS HD MA i sin komprimerte form optional feature i HDMI 1.3 - det er f.eks båndbredde nok i versjon 1.3, men hvorvidt de enktelte avspiller produsenter legger det inn er opp til de enkelte, og det er også avhengig av hvilken transmitter chip så som er i maskina. Det er likevel ikke sikert altså at en HDMI v 1.3 avspiller støtte dette, om man blir rådet til å lese avspillerens features og specs i stedet for å se seg blind på v. 1.3 setningen. F.eks PS3 (i nåværende versjon) kom såpass tidlig og har feil transmitter chip for dette, i følge det jeg har nilest via avsforum og linker viderere derfra, bl.a. til silicon image. Folk tok det som en selvfølge at den støttet dette da silicon optics annonserte at HDMI v1.3 støttet disse nye formatene, og senere så gikk Sony jo ut og sa at PS3 kom med en HDMI v.1.3 støtte.

Men igjen - for lydens skyld... jeg ser ikke dette som så forbannet viktig uansett hvis man får seg en avspiller som kan dekode og sende det som PCM til en forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor mange som sier at Wikipedia er en sikker kilde, vil jeg alltid være kritisk mot den siden uansett hva jeg leser der. Har kommt over ekstreme feiler da jeg har prøvd å få svar på spørsmålene mine på Wikipedia...
    Wikipedia bruker jeg omtrent aldri. Har aldri helt vent meg til det bl.a på grunn av alle ryktene om feil der - som du så riktig nevner.

Dog - mye stemmer nok.

Men uansett- dette angående HDMI v1.3 og per i dag hvor unødvendig det (høyst sannsynlig) er, så finnes det mange flere kilder enn bare Wikipedia. Og personlig så er det heller poster og blogs fra såkalte industry insiders som har dannet mitt bilde i saken.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Dette er ganske forvirrende, Arendal. Så langt jeg har forstått er overføring av True HD og DTS HD MA i sin komprimerte form optional feature i HDMI 1.3 - det er f.eks båndbredde nok i versjon 1.3, men hvorvidt de enktelte avspiller produsenter legger det inn er opp til de enkelte, og det er også avhengig av hvilken transmitter chip så som er i maskina. Det er likevel ikke sikert altså at en HDMI v 1.3 avspiller støtte dette, om man blir rådet til å lese avspillerens features og specs i stedet for å se seg blind på v. 1.3 setningen. F.eks PS3 (i nåværende versjon) kom såpass tidlig og har feil transmitter chip for dette, i følge det jeg har nilest via avsforum og linker viderere derfra, bl.a. til silicon image. Folk tok det som en selvfølge at den støttet dette da silicon optics annonserte at HDMI v1.3 støttet disse nye formatene, og senere så gikk Sony jo ut og sa at PS3 kom med en HDMI v.1.3 støtte.

Men igjen - for lydens skyld... jeg ser ikke dette som så forbannet viktig uansett hvis man får seg en avspiller som kan dekode og sende det som PCM til en forsterker.
    Nå er ikke dette en PS3 tråd, men likevel
    Da er det ikke sikkert at PS3 vil kunne dekode DTS MA i fremtiden heller, eller kan dette gjøres i software?
    Nå har jo Sony vist at de kan gjøre svært mange endinger på PS3 via software, og da kan de kanskje gjøre dette også?

Man må altså finlese manualen til spillerene frem til dette blir standard.
    Da er kanskje Denon spilleren den første som både kan dekode og sende DTS MA bistrøm?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke dette en PS3 tråd, men likevel
    Da er det ikke sikkert at PS3 vil kunne dekode DTS MA i fremtiden heller, eller kan dette gjøres i software?
    Nå har jo Sony vist at de kan gjøre svært mange endinger på PS3 via software, og da kan de kanskje gjøre dette også?

Man må altså finlese manualen til spillerene frem til dette blir standard.
    Da er kanskje Denon spilleren den første som både kan dekode og sende DTS MA bistrøm?
    Nei, men PS3 er en såpass sentrall BD spiller så det bør diskuteres - og PS3 eierne virker ganske sikre i sin sak på at PS3 - pga konsollspill formen, harddisk, nettverk osv.. er framtidssikker i forhold til BD v.1.1 og 2.0 osv.,, men jeg veit bare ikke om dette er så sikkert . Har ps3 selv og skulle ønske der var så, men..

Tja, kanskje de kan ordne (noe av) dette også. Men som jeg siterte i en tidligere post så virker det som Sony Pictures kommer til å satse på True HD i framtida. Og så vidt jeg veit dekoder PS3 True HD til PCM eller?? Om Fox i så fall fortsette med DTS HD MA så... vel vel. Er ikke imponert over Fox i dette her. Minst extra features, lydformat som ingen per i dag hverken overfører eller dekoder... ai ai.

Men de regner vel med ekstra penger i dette nye formatet.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •