Projektor med for kraftig lysstyrke ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor med for kraftig lysstyrke ???

Hei.

Jeg lurer på om en Philips cClear-XG1-Brilliance kan brukes til hjemmekino ? Den har en kontrast på 400:1 og 2000 Ansi i spare-modus.

Jeg håpte at denne kunne brukes både i lyssterke og mørke rom. Så ser jeg i en del innlegg at her kan man bli solbrennt. Stemmer dette ? Og er det mulig å unngå dette på noe vis ?

Som en forstår så skal den ikke bare brukes til kino, men også til diverse visning i normalt belyste rom. Kanskje også se en fotballkamp og fremdeles se de man er sammen med.

Mvh
    Magnar

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir vel å slite med sortnivået på en så kraftig pj.
    Samtidig er ikke kontrasten den beste...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må du ikke ha en del lyststyrke dersom det er et par vindu i rommet ? Dagslys er vel ikke ideellt når man bruker projektor, men ikke alle har et kino-rom disponibelt.

Men når man får det mørkt i rommet, er det skadelig med for mange lumens ? Bør man ha et filter foran linsen kanskje ?

Eller satse på en annen projektor ? Hvor mange lumens må man da ha for å kunne bruke den i f.eks en opplyst stue ?

Mvh
    Magnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Magnar
    Det er ikke problem å få ned lysstyrken fra en projektor.
    Det er bare å kjøpe gråfilter å sette på linsen.
    Disse gråfiltrene er benevnet ND (nautral densitet hvis jeg husker rett)
    Finnes i NDX2-NDX4og NDX8 (blir mørkere jo høyere tall)
    Mvh Jan I

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror ikke en gråfilter hjelper tilstrekkelig på denne saken... Den har i utgangspunktet et absolutt sortnivå på 5 lux (2000 / 400), som jo nesten tilsvarer en svak lommelykt... 8)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Projektor med for kraftig lysstyrke ???

Sitat Opprinnelig postet av Magnar
    Jeg lurer på om en Philips cClear-XG1-Brilliance kan brukes til hjemmekino ? Den har en kontrast på 400:1 og 2000 Ansi i spare-modus.
    Alle projektorer KAN brukes til hjemmekino. Spørsmålet er om de er noe bra til hjemmekino. Å se film med sola inn gjennom vinduene uten gardiner vil aldri fungere uansett, til det er sola FOR sterk.

Med kontrasten angitt ovenfor, samt en lysstyrke på 2000 Ansi lumen, så vil svart se ut som lysegrått. :shock: Selv om du blender ned med f.eks. filtre, så vil kontrasten uansett være for dårlig til tilfredstillende hjemmekinobilde.

Anbefaler at du finner deg noe annet. Hvis du med "lyssterke" rom mener som med mye lampelys, så tror jeg fint du klarer deg med i overkant av 1000 Ansi Lumen. Har selv brukt ASK M3 (1100 Ansi lumen) mye i godt opplyste møterom, og den klarer seg svært bra hvis ikke bildet blir alt for stort (bildestørrelsen er en faktor for alle projektorer). NB: ASK M3 er heller ikke en god hjemmekinoprojektor. Jeg nevner den bare som et eksempel på lysstyrken som behøves i opplyste rom.

Det blir likevel alltid bedre om man blender ned litt på lyset i rommet når man skal se film. Det bedrer drastisk på sort-nivået.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror absolutt dette blir i meste laget.

Dersom du ikke driter fullstending i bildekvalitet, er det dessuten en svært dårlig ide å se film i opplyst rom. Et minstekrav bør være å senke belysningen noe, og trekke for gardiner/persienner på dagtid. Hvis ikke vil du bli sittende og se på en lysegrå gugge, og spesielt mørke scener vil bli helt utvasket. Hvis dette derimot er planen din, er det vel greit med så mye ansi, selv om jeg altså vil advare deg sterkt mot elendige resultater.

Hvis du derimot har mulighet for å dempe belysningen noe (det trenger ikke være helt mørkt), er denne projektoren altfor lyssterk. Med mindre du sitter veeeldig langt unna lerret vil jeg tro at du ender opp med såre rennende øyne, og hodepine etter å ha sett film.

Mitt tips: kjøp persienner/gardiner, stearinlys, infocus x1 (eller tilsvarende billig hjemmekinoprojektor) og snurr film! Da vil du få langt bedre resultat enn med et slikt dedikert presentasjonsmonster du nå tenker å kjøpe. En annen ting å ta i betraktning er vel også at presentasjonsmodeller har en tendens til å ha farger som ikke er naturlige og egner seg dårlig til film.

edit: litt treig i avtrekken der ja. jaja, greit å få ting inn med teskje.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •