TV vs Prosjektor (Panasonic TH42PX70E vs Epson EMP-TW700)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV vs Prosjektor (Panasonic TH42PX70E vs Epson EMP-TW700)

Hei folkens!
    Jeg flytter ut fra forrige leiligheten jeg bodde i hvor en kompis hadde prosjektor og flytter inn med et par karer som ikke har tv. Min egen TV kasta jeg i fjor.
    Den nye leiligheten har ei flott stue på 4x4m med gode fremvisningsmuligheter bortsett fra litt solproblemer, men det kan jo ordnes med rullegardiner...

Jeg har ingen planer om å se på vanlige tv-kanaler for ei stund fremover da jeg har klart meg fint uten dette i 5 år nå. Så hjemmekinoen skal etter planen kun brukes til film. Foreløpig har jeg ikke mulighet for å koble datamaskinen til
    fremviser i stua, men dette kan bli aktuelt etter hvert.
    For tiden er det mest aktuelt med vanlige DVD'er, ikke noe HD-DVD på noe vis før forhåpentligvis ett format har vunnet frem og jeg har penger til overs

Denne TV'en og denne prosjektoren er etter det jeg kan se to av de aller beste kjøpene i sine kategorier og priskategorier som jeg kan se.

Utstyr:
    Jeg skal koble det opp mot et DALI 5500 5.1 sett, med NAD542 forsterker og NAD512 dvd-spiller (som for øyeblikket streiker).

Erfaring med prosjektor:
    Jeg prøvde å koble denne dvd-spilleren opp mot prosjektoren i forrige leilighet via s-video og fikk et altfor(!) mørkt og dårlig bilde hvor man i mørke scener ikke kunne se noenting. (Vi endte opp med å sende alt via datamaskinen/serveren i stua)
    Hva gjør jeg for å få et bra bilde med dvd-spiller opp mot prosjektor? Brukte vi feil kobling eller var det rett og slett prosjektoren som har en pissdårlig s-video inngang?

Tanker om 42" TV
    Smertefritt alternativ som man ikke kan gå feil med. Hjelp ved feil og skader kan man få hos Lefdal lokalt og det føles trygt, godt og enkelt.
    Men man får ikke nyte samme billedstørrelse som prosjektor, og når det foreløpig "kun" skal sees film og muligens noen serier på skjermen oppnår man kanskje høyere nytelsesfaktor med prosjektor?
    Hvis jeg går for TV'en så går jeg jo også fra 100" skjerm som jeg er "vant til", til 42"...

Jeg trenger simpelthen litt innspill fra andre for å få orden på tankene mine. Gjerne noen tips/ideer, noe jeg ikke har tenkt over av fordeler, bakdeler?
    Erfaringer også takk!
    Sikkert mange her som har tenkt det samme som meg, hva tenker dere om valget dere tok?

Mange takk på forhånd!

NB: Selvfølgelig steg jo prisen på Panasonic TH42PX70E med en tusenlapp hos lefdal akkurat i dag når jeg i forigårs bestemte meg for å kjøpe denne neste uke når jeg har penger
    Det er grunnen til at jeg kikka på prosjektor og fant ut at det var et fullgodt alternativ.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det bare er til filmbruk, og ikke har noe problem med størrelse/ekstra arbeid med oppsett, ville jeg gått for projektor. Men for all del, styr unna S-video. Bruk ideelt sett HDMI, til nød komponent. Om du har en DVD-spiller som har S-video som beste bildeutgang nytter det ikke med projektor, det blir bare grums.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, s-video er ikke beste, nå har jeg ikke spilleren foran meg for den står fortsatt i forrige leilighet, men den har i det minste SCART/RGB som jeg brukte på forrige TV.
    I tillegg har den optisk/digital kanal ut til forsterker for lyd. Bruker coaxial kabel der så vidt jeg husker.

EDIT: "The T 512 DVD player has three video connection options (composite, S-Video and component) and three audio connection options (analog RCA, digital coaxial and digital optical)"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat fått min Panasonic 42PX70E i hus.
    Tvn er kjempebra men vil anbefale og ha parabol/kabel for den vil ha et bra signal og jobbe med.
    Har selv bare bord antene og bruke enda (Har måtte booste signalet litt på den)
    i påvente av flytting av rom.

Component eller HDMI er en fordel for og se dens potensiale.
    Bruker scart nå og bildet er ovekommelig.
    Har ikke justert / opptimalisert tvn enda da jeg holder på med innkjøringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom film har førsteprioritet, og man har plass og mulighet, så hadde jeg helt klart gått for projektor. Selv hadde jeg projektor før, men solgte den og kjøpte Panasonic 42PV70 da jeg kjøpte meg leilighet. Det var først og fremst av praktiske og estetiske årsaker. En projektor krever blant annet full lyskontroll, og helst mørke vegger i rommet, for å unngå refleksjoner tilbake til lerretet. Monteringen og innstilling krever mere, man må trekke kabler, og det hele blir generelt mye mer dominerende i en liten stue enn det en flatskjerm er. Men kinoopplevelsen er fortsatt overlegen med projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner hva du mener med at projektoren dominerer rommet. Har bodd med projektor i stua i 1 år nå, og det var liksom så godt som det eneste vi brukte stua til etterhvert.
    Jeg har lyse vegger i stua der jeg har flytta nå, men kan alltids kjøpe rullegardiner og få relativt god lysstyring slik.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe panasonic 42"ern fra lefdal, men så steg den i pris til 10995,- ... Jeg tenkt skitt au, jeg kjøper den likevel til slutten av uka (når jeg får penger) og nå har den steget enda 500,- pluss at den er utilgjengelig på nettbutikken

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør lenger, om jeg skal gå for projektor likevel eller bare vente et par uker og se hva som skjer...

EDIT: Og nå mens jeg skrev denne meldingen sank den tilbake til 10995,- i pris, men fortsatt utilgjengelig da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •