Tips til videokamera

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til videokamera

Er på utkikk etter et videokamera. Mitt første, så har ikke nok kunnskaper til å bare løpe i butikken
    Tenkte å bruke ca 5-6k, burde vel få et ok kamera for det ?
    Tittet litt på Sony DCR-72 , Er det ok ?
    Regner med HDD er tingen ?
    Noe mer jeg må tenke på , eller ta hensyn til ?

Alle tips mottas med stor takk!

Ole

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv benyttet et par uker for å gjøre meg kjent på hva som er å anbefale når det gjelder videokamera. Generelle retningslinjer for å foreta et riktig valg for deg:

- Skal du primært filme ute eller inne? Inne krever sitt kamera med tanke på bildebrikke (3CCD vs. 1CMOS). Størrelsen på bildebrikken er også avgjørende. Optikken likeså. God optikk koster.

- Skal du ha DV, HDV eller AVCHD? De to siste er 1440x1080 og 1920x1080. DV er som kjent standard PAl (720x576).

- Skal du ha miniDV-kasetter, HDD eller flashlagring? Førstnevnte gir best bildekvalitet og du har automatisk en backup. HDD er praktisk helt til disken krasjer og du mister alle opptak. HDD-lagring gir også hardere komprimering av opptakene. Flashbrikker som lagringsmedium er dyrt.

- Skal du redigere, eller kun filme og se opptaket fra kameraet? Skal du redigere opptakene er miniDV-kasetter i dag det aller beste. Slike kasetter benyttes for DV og HDV. Lagring på HDD får du på AVCHD. Sistnevnte er vanskelig å redigere. Først nå har semiproffe programmer begynt å være kompatible (les; Sony kommer i juni med en slik software)

Jeg valgte å gå for 1CMOS, miniDV-kasetter, HDV og god optikk.

PS: HDV-kamera kan filme både DV og HDV.

LYkke til med ditt valg.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MiniDV-kassetter er i lengden dyrere enn minnebrikker, da du ikke kan stole på kassetter dersom de er brukt mer enn to ganger. Men jeg ville også anbefalt kassetter, både på grunn av kvalitet på opptakene og fordi harddisker sannsynligvis blir fulle akkurat i det din førstefødte skal til å reise seg opp for første gang.
    Redigering av HDVD er fremdeles et *******, og krever en kraftig PC for at du skal ha sjansen til å få det til å fungere. Uansett er HDVD uaktuelt i den prisklassen.
    Jeg ville anbefalt deg et 3CCD-kamera fordi det gir overlegen bildekvalitet, spesielt på fargefronten.

Selv har jeg alltid vært Sony-fan, men uten å ha prøvd noen av de nyeste kompaktkameraene, så har jeg ikke førstehåndserfaring. Det sies dog at Panasonic i disse dager er litt foran Sony når det kommer til kvalitet for pengene. Det er flere her på forumet som har gått til anskaffelse av Panasonic-kameraer den siste tiden.

Du burde ikke legge mye vekt på oppløsningen på CCD-brikkene. For høy oppløsning på videokameraer i den prisklassen fører til at du lett får lysstreker. f.eks. hvis du filmer sola og får en vertikal, lys stripe tvers over skjermen. Egentlig synes jeg 800 000 pixlers oppløsning på slike kameraer ofte er for mye. Men det er stort sett standarden, Jeg ville sett på

PANASONIC Nordic - NV-GS300
    og
    PANASONIC Nordic - NV-GS280

Tror de er gode kameraer. (Og så får du Leica-optikk, som er temmelig kult)

MVH Bård

EDIT: Ser at forumet automatisk endrer motsetningen til "himmel" til ******. Ha, ha, så teit!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at miniDVD kasetter i lengden blir dyrere enn minnebrikker er ikke så klart. En 6-pack med kasetter koster ca. 300 kroner, noe som gir 50 kroner for 1 times opptak samt backup av den timen. Skal du bruke minebrikke på samme måten så blir det siginifikant dyrere.

Har selv hatt et Sony miniDVkamera siden 1999 og det fungerer fortsatt. Er enig i at Panasonic kan være et godt valg med 3CCD og Leica.

Uansett så bør man kjøpe en vidvinkellinse. Opptakene blir mye mer interessante å se på.

PS: Det er ikke noe som heter HDVD. HDV er sikkert det du tenker på, Bård.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, det var en liten leif som skrev seg inn i HDV.
    Jeg er enig i at en vidvinkel-converter er kjekt å ha, men det er da slett ikke alltid at opptakene alltid blir mer interessante å se på ;-) . Vidvinkel er et redskap som fungerer bra, men jeg ville aldri gitt avkall på et normalobjektiv. Du får tross alt en ganske karakteristisk forvregning med vidvinkel, som blir vel mye av det gode etterhvert.

Jeg vil forøvrig holde fast på at minnekort er billigere i lengden. Du får tross alt 4 GB SD-kort for rundt 250 kroner. Hvis du er flink til å legge opptakene over på en harddisk, trenger du kanskje ikke mer enn to minnekort. Men jeg synes uansett at minnekort er en dårlig løsning.

Jeg mente forresten ikke å antyde at Leica nødvendigvis er bedre enn Carl Zeiss. Begge har laget og lager kjempegode objektiver. Jeg synes bare personlig at Leica er litt "kulere". Irrasjonelt? Ja.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene med noe annet enn DV kassetter som eg ser det er jo den to ukers lange ferien uten nødvendigvis daglig tilgang til pc'en.....

Da er det klart billigere å kjøpe noen ekstra DV kassetter enn noen ekstra minnebrikker!

Åsså er det vel en del mer komprimert på de andre løsningene enn DV?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt enig i argumentet ditt. Og ja, filmen blir mer komprimert på minnekortkamera. Fordelen er to ting som er viktig for mange forbrukere: Kameraet kan lages betraktelig mindre og minnebrikkene kan brukes til det uendelige. I tillegg går det mye fortere å legge film fra et minnekort over på PC enn fra en kassett.

Jeg ville aldri vurdert noe annet enn kassetter

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde opptak på HDD vært like lite komprimert som på miniDV-tape, så hadde jeg vært mer i tvil om valget.

Og når det gjelder vidvinkellinse, så mente jeg å ha dette som en ekstralinse man skrur på kameraet. Er vidvinkellinsen lite agressiv så vil ikke forvrengnnig være et problem.

Venter på mitt nye HDV-kamera som ankommer i morgen. Så får vi se hvor "bra" HDV er i forhold til SD.

Hvilke videokamera her dere andre?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket HDV kamera venter du på Tiger?

Ingen kamera her i huset, trenger det ikke enda, venter til behovet melder seg så slår eg til, for teknologien går for fort til at eg kan kjøpe et kamera lenge før behovet er der bare for å ha det i hus

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Sony DCR-TRV10E siden 1999 og det er fremdeles live 'n' kicking. Imidlertid så finner jeg ikke kameraet etter all oppussingen. ops:

Kjøpte derfor Sony HDR-HC7. Finner jeg det andre kameratet, så vet jeg at vidvinkellinsen passer det nye. Vurderte Canons nye HDV-vidunder til 1000-lappen mindre, men HV20 har et seriøst problem med såkalt "wobbling".

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et Sony HC-3 HD kamera. Dette bruker tape, noe jeg var svært skeptisk til. Nå er jeg glad for det. Det er fint å ha "ubegrenset" lagringskapasitet og backup.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at vidvinkel-converter er ekstremt praktisk å ha.

Solgte mitt Sony VX2000E for halvannet år siden, og har bare et gammelt TRV 30E nå. Jeg bruker aldri TRV 30E, ettersom det ikke har manuell hvitbalanse.

EDIT: Jeg ser jeg leste feil i Tigers innlegg, så jeg endret min meningsløse uttalelse om vidvinkel.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går ble fristelsen simpelt hen for stor for meg og denne her ble med meg ut av butikken:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, det er et sneisent lite kamera!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster sånt smågodt om det går an å spør fint?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drøye 2000kr/hg.

Korttest: Akam.no - HD-video på DVD eller SD-kort

Litt mer dyptpløyende: SimplyDV Review: Panasonic HDC-SD1 AVCHD 3CCD High Definition video camera

Facts og priser: Akam.no - Produktguide - Videokamera - Panasonic HDC-SD1 - Finn beste pris hos Prisguide.no

De hadde det tilfeldig vis inne på Elkjøp, og det etter at jeg hadde siklet på det litt for lenge. Ga 10k for det. For ekstra minnekort må man påregne omkring 300kr/stk. De lagrer omkring 40 min i høyeste kvalitet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt videokamera.

Antar du kun skal bruke det til shot-and-view og at redigering p.t. ikke er det primære. Men; Om 3-5 år er nok tape helt ut, uansett.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet Sony HC7 nå i kveld på postkontoret. Filmet litt, og importerte 1080i inn til iMovie. 100% kompatibelt. Bildekvaliteten overgår SD uten tvil.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge vurdert å kjøpe meg videokamera, men vet jeg kommer til å legge 10-15k på bordet og venter derfor til HD blir mer billigere og bedre. Syntes det er tullete for meg å kjøpe et DV-kamera når jeg bruker så mye penger på å få HD hjemme. Jeg så en test av Sony sine nye AVCHD kamera på dinside, og det så ganske lovende ut, og det er tydlig at teknologien går fremover. De testet den nye Sony AVCHD-serien mot vanlige DV-kamera med 3CCD, og sistnevnte fremstod som nesten pinlig dårlig i forhold til HD-kameraene (ift. skarphet/detaljer).

Jeg ser umiddelbart følgende fordeler:

- Kan ta opp AVCHD filmer på vanlig DVD-plate og spille det av på min Playstation 3 (gjelder vel alle AVCHD kamera)
    - Støtter 1920X1080
    - Optisk bildestabilisator
    - 100Gb harddisk gir hele 13,5 timer på høyeste kvaltiet.
    - Generelt god optikk
    - Justering av hvitbalanse og eksponering
    - Utgang for ekstern mic (men desverre ingen sokkel, noe som begrenser funksjonen)
    - En LCD-skjerm som iflg. Dinside skal være imponerende bra
    - En greit fungerende stillbilde-funksjon.

Dinside snakker om problemer med panoreringer og hakking, men dette kan kanskje ha noe med måten det avspilles på også? Redigeringsmulighetene er den største nedturen slik jeg ser det. Det krever vanvittig maskinkraft å redigere så komprimert film, noe som tyder på at teknologien er litt foran PC-verden. En annen ting de har glemt å teste er hvordan kameraet (eller skal man si linsen) gjør seg under mørke scener. Her varierer det veldig mellom gode og dårlige kamera, og enkelte kompaktkamera er helt ubrukelig for å filme i et noe mørkt rom.

TEST: Sony AVCHD kameraer - DinSide Data : Videokameraer : Lyd & Bilde

Panasonic kameraet som Snickers-IS har kjøpt ser definitivt spennende ut.

Din side hadde forøvrig følgende artig kommentar å si om panoreringsproblemer og hvordan våre øyne fungerer:
    Sitat Opprinnelig postet av Dinside
    For vår del ville vi gjerne hatt en bildefrekvens på 200 hz. Det er jo ingen video som f.eks. klarer middels panorering slik som vi gjør med våre egne øyne..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våre øyne er vel også "ultra-HD".

Vurderte selv seriøst HDR-SR8E med 100GB harddisk, men gitt ønsket om backup, redigerings(u)vennlighet p.t. og at modellen ikke er tilgjengelig ennå, så valgte jeg HC7. Kameranene er i prinsippe like, bortsett fra mediet. Skal man spikke fliser så er AVCHD 1920x1080, mens HDV er 1440x1080. På den annen side er bitraten på HDV større. Dermed er det ikke selvsagt hva som fremstå best, og som kjent er ikke oppløsning alt. Flyt av data har også sitt å si. Uansett, de som velger HDV / AVCHD fremfor DV vil oppleve et langt skarpere bilde.

Til slutt: Og dette er ganske viktig. HD krever at opptakene er i fokus. Er de ikke det så er forsåvidt poenget med HD borte. Det krever at det videokamera man velger har en kjapp og pålitelig autofokus i de aller fleste lysforhold.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •