Tips til videokamera - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    USD400 med frakt levert på døra her hjemme. Med norsk moms på hele sulamitten så blir det 3000 kroner.

Bare vidvinkellinsen koster i Norge mellom 1700-2000 kroner, men det er ingen nettbutikker så har den på lager. Når det gjelder undervannsdingsen så har jeg ikke funnet noen nettbutikker her hjemme som har den. Hos Sony Norge så koster det over 2000 kroner pluss frakt. Tapene er også dyre i Norge...

Siden alt var på lager hos Digital Cameras, Camcorders, TV's, Home Theater, DVD Players, Apple iPods så var det kjapt å bestemme handelen. Vurderte å legge til Final Cut Express HD 3.5, da den kun koster USD299 "over there", men besinnet meg og venter litt å ser om interessen holder seg.

For de som er interessert i foto / video, så må vel denne nettbutikken være en drøm.
    Dette hørtes ut som veldig gode priser :-D

Trodde slike undervannshus var ekstremt dyre. Blir nesten som å få vidvinkel og kassetter gratis.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPH-HCC (undervannshuset) er "godkjent" ned til 5 meter. Det er ikke allverden og jeg tar ikke kameraet ned dit allikevel. Jeg skal tulle i splashsonen og max 2 meter ned. Så, de proffe undervannshusene er nok adskillig dyrere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Moro med nytt utstyr som dette ja. Du må gjerne komme med noen kommentarer etter du har gjort deg noen erfaringer her, Tiger.
    Vidvinkellinsen er gull verdt. Ingen tvil om det til den prisen.

Når det gjelder sportspack´n så krevde den litt tilvenning. Å filme under vann krever litt trening da den har oppdrift og dette medfører at man har problemer med å holde den stille. Men, ved å IKKE trekke pusten før man filmer under vann så klarer man å holde den rolig uten snorkel.

Anyway, etter noen dager fant jeg ut av det. Her er et kort, og hardt komprimert, klipp fra dag 1 (før jeg fant ut av "pustetrikset"). Det gode materialet har jeg ennå ikke lest inn i iMovie HD så jeg har noen timer foran meg med redigering...

Filmsnutt: http://avforum.no/gallery/misc.php?d...oadfile&i=2572

Ved å kombinere opptak under vann med "footage" over vann så blir hjemmevideoene langt mer spennende. Sportspack´n anbefales.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant å høre Tiger.

Hva synes du om forskjellen mellom vanlige DV taper og HDV tapene?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Interesant å høre Tiger.

Hva synes du om forskjellen mellom vanlige DV taper og HDV tapene?
    Nå heter ikke jeg tiger, men jeg har brukt HDV over to og et halvt år, og har gjennomgående kjøpt vanlige DV kassetter - jeg har enda ikke hatt drop-outs på en eneste en (som jeg har merket). Mao. ser jeg ingen grunn til å betale dobbelt så mye for HDV kassetter.

Canon HV20 har fått knallbra omtale for sin bildekvalitet, og er til tross for sin litt billige innpakning blitt ett yndet kamera blant profesjonelle filmfolk - riktignok til privat bruk.

Forøvirig vil jeg skyte inn at jeg for alt det er verdt vil UNNGÅ kamera som ikke bruker kassetter (innebygd Harddisk eller mini DVD plater), jeg kjenner ingen privatpersoner som har så gode rutiner på lagring av data at de over tid ikke vil miste verdifulle opptak. Om man bruker en kassett til 80 kroner så er det bare å legge den i hylla (man skal ikke stole 100% på kassetter heller, men mine første DV opptak som er åtte år gamle spiller som bare det enda)

lykke til!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDV-tapes: Enig. Har benyttet Sonys DV-tapes siden oktober 1999 og har som du ikke opplevd en eneste frame-drop-out. Mitt kjøp var mer av en nysgjerrig natur da prisene på samme tape var latterlig høye i Norge. Har lest at man bør benytte samme tape gjennom kameraets levetid slik at mekanismen slites likt...

Canon HV20: Dette var ett av de få videokamera jeg vurderte selv før jeg valgte HC7 fra Sony. Grunnen til at jeg droppet HV20 var en seriøs feil med det kameraet. Se egen tråd fra Canonkameraets eget forum: Trouble in Paradise - Canon HV20 User Forum

Tapes vs. HDD: Ditt råd er ihht. det mange gir. Det synes tilforlatelig svært enkelt å benytte HDD, men som de fleste vet så er ikke backup vårt sterkeste kort. Jeg har derfor som deg siden 1999 satset på DV-tapes. Leste nettopp inn en tape fra 2000 og alle frames er der fortsatt. Siden 2000 så har jeg byttet "litt" PC-hardware...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for å gå for et AVCHD kamera. Men jeg ser jo helt klart poenget med back up. Jeg kommer til å kjøpe doble usb HDD'er (evt. en speil-løsning) for til en hver tid lagre parallell back up. Usb HDD er etterhvert blitt så billig, og blir bare billigere, at jeg ser på dette som en enkel og god forsikring.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Erik og Tiger. Det var som jeg allerede trodde og hadde fått råd om. Gå for DV i normalt god kvalitet.

Er det noen som skiller seg positivt ut av de vanlige DV tapene? Jeg har brukt TDK, Sony og Fuji uten å merke noen forskjell.

Tiger, Har mer spørsmål til deg (siden HC3 og ditt HC7 er ganske like). (evt andre som vet )
    Jeg "trenger" vidvinkel forsats.
    -hvor stor er den egentlig? (kameraet selv er jo lite og lekkert, synd med en stooor klump foran)
    -mister en så mye lysfølsomhet at det er vanskelig å bruke i dårlig lys? (kameraet er jo meget bra i dårlig lys uten forsats)
    -er VCL-HG0737C (orginal Sony) det beste alternativet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linsediameteren på det gamle kameraet er 33mm, mens den er 37mm på HC7.

Her er et bilde som viser HC7 med vidvinkellinsen til høyre, sammenlignet med mitt gamle kamera med vidvinkellinse til venstre. En viss forskjell i linsene som du kan se.

Synes ikke jeg kan merke spesiell forskjell på at vidvinkellinsen til HC7 stjeler noe lys. I så fall marginalt.

Om originallinsen til Sony er det beste alternativet vet jeg ikke. Kjøpte den usett for å si det slik, og sammenlignet ikke med andre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde som viser HC7 med vidvinkellinsen til høyre, sammenlignet med mitt gamle kamera med vidvinkellinse til venstre. En viss forskjell i linsene som du kan se.
    Ser ut som en skikkelig linse det der. Vesentlig større størrelse. Men ikke for galt rent estetisk.

Synes ikke jeg kan merke spesiell forskjell på at vidvinkellinsen til HC7 stjeler noe lys. I så fall marginalt.
    Det var godt å høre.

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i fra HDV har som du ser ikke større bitrate enn vanlig SD DV. Det er derfor ikke noe problem å redigere 1080i HDV med en "normal" PC i dag. Å redigere HDV 1080i går som smør på min lille MacMini. Men, nå er jo Macs arkitektur langt mer effektiv enn Windows-PC-er.
    Velkommen i menigheten Tiger "Har man først sett lyset vil man aldri mer gå seg vill"
    Har vært Mac bruker siden begynnelsen av 90 tallet (den gang vi var en forfulgt og diskriminert folkegruppe) med et lite sidesprang til fienden rundt millenniumskifte. Og det er ikke tvil om at for forbrukere med feriefilm-redigerings behov, som sikkert utgjør 80% av de med konsumer kameraer, så er iMovie det beste alternativet. FCExpress er veldig mye mer avansert og krever at man setter seg godt inn inn i programvaren.

Hyggelig å høre at MacMini tar HDV problemfritt i iMovie, men jeg er redd den kommer til kort når du lesser på med filtre, effekter, lyd etc.
    Er i samme siklemodus som deg på den nye iMac (24" 2,8GHz).

For ikke å avspore helt fra tråden så vil jeg si følgende:
    For nesten alle behov er kassettbasert opptak det beste og sikreste i denne prisklassen. Det er en utprøvet teknikk som gir et godt resultat.
    De harddisk baserte har ofte store begrensninger mhht redigeringssoftware.
    I tillegg er de i løpende utvikling, gallopperende vil jeg si.
    Jeg tror ikke kassetten vil overleve mange årene, alle nyhetsredaksjoner (NRK,TV2 etc) går på harddisk idag. Men om man kjøper et kassett kamera idag vil man definitvt kunne bruke det i mange år uten å være redd for at det går i stykker eller at en disk kræsjer eller at redigeringsprogrammet ditt ikke støtter det etc, kasssetter vil man garantert få kjøpt i mange år til. Man får jo fortsatt kjøpt Hi8.
    Har pr idag to Sony kameraer, Trv-30e og VX-2100e, begge to er supre kameraer som er idiotsikre så lenge jeg har husket å kjøpe tape. Med ny Mac til høsten/vinteren blir det nok et kassett basert HDV kamera fra Sony på meg. HDD får vente enn så lenge.

Ps. Takk for linken om steadicam Tiger.

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har bestemt meg for å gå for et AVCHD kamera. Men jeg ser jo helt klart poenget med back up. Jeg kommer til å kjøpe doble usb HDD'er (evt. en speil-løsning) for til en hver tid lagre parallell back up. Usb HDD er etterhvert blitt så billig, og blir bare billigere, at jeg ser på dette som en enkel og god forsikring.
    Merk at HD materialet ofte krever høyere hastighet mellom maskin og eksterne disker om du skal redigere materialet. Med det mener jeg ikke bare capture, men spesielt når man jobber i sanntid i redigeringsprogrammet med filene liggende på ekst disk.
    Selv med SD DV trengs det Firewire 800 og 16MB buffer på disken. Bruker selv Lacie D2 med mulighet for sATA overføring (kjører FW800 per idag) og 16 MB buffer. Har en Lacie Porsche Design FW400 og 8MB buffer, den er ubrukelig sammen med FCExpress 3.5, dropper frame allerede under capture. Dette selv om FW 400 i utgangspunktet skal være raskt nok, men det viktigste er nok den doble bufferen.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •