Tips til videokamera - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja, HåkonN, og du vet det selv dersom du leser det du har sitert fra "den store bok om alle ting som finnes på vår planet".

HDV enables both high-definition video storage and a lower degree of compression artifacts, with much less visible artifacts (although the more modern MPEG-4/AVC or WMV-HD video coding formats could produce equally good HD results
    The devil is in the details, and you know it...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Applaus! (Selv om Wikipedia ikke er bevis på noe som helst (med mindre du jobber i Dagbladet))
    Hvilke bevis ønsker du?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vedrørende "...At det er så tungt å redigere AVCHD, beviser at det er tungt komprimert (all film må dekomprimeres i sanntid for rask redigering)..." så er det nettopp det som er ankepunktet mot AVCHD. Dersom man har noe som er "tungt komprimert" så får man ikke bedre bildekvalitet ved å "blåse det opp"...
    Jeg datt ut på slutten der. Hva mener du med å blåse det opp?

Tja, HåkonN, og du vet det selv dersom du leser det du har sitert fra "den store bok om alle ting som finnes på vår planet".
    Nuvel, det er ingen hemmelighet at de siste utgavene av MPEG-4 er en totalt overlegen standard enn den utdøende MPEG-2.

Du etterspør bevis på mine påstander, og når jeg linker til Wikipedia får jeg bare et halvfrekt svar tilbake. Jeg skjønner ikke hvordan du resonerer, og akkurat nå virker det som du "ønsker" at HDV skal være best, men du har ingen gode argumenter. Gitt en lik bitrate på 2 forskjellige format, og det ene formatet er dobbelt så effektivt som det andre, trenger man vel ikke være noe matematiker for å skjønne at her er det noen vesentlige kvalitetsforskjeller ute å går.

Om de kvalitetsforskjellene er like synlige for forbrukeren er en helt annen diskusjon. Der har jeg ingen praktisk erfaring, men det er sikkert masse informasjon på nettet om det også om du gidder å søke selv...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg datt ut på slutten der. Hva mener du med å blåse det opp?
    Eksempel: Ta en 128 kbps MP3 og konvertere den til en 1411 kbps musikkfil. Informasjon som er borte fås ikke igjen selv om bitraten er "blåst opp".

Du etterspør bevis på mine påstander, og når jeg linker til Wikipedia får jeg bare et halvfrekt svar tilbake.
    Du er ikke nærtagende som person, det vet jeg fra å ha trafikkert forumet de siste årene, og du vet at jeg ikke liker å være frekk.

Det jeg mente er at du fra å være nysgjerrig på temaet "plutselig" siterer Wikipedia uten å resonnere selv. Det forteller meg at du ikke har latt informasjonen om emnet synke inn og dannet deg din egen mening for dernest å referere synspunktet med egen ord.

Vi kan ta opp hanskene i morgen, HåkonN. Jeg synes temaet er for interessant til å la det drukne i off-topic discussions. Det gjør sikket du også.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skulle brukt mer enn 10k på kamera er jeg ganske sikker på at jeg ville endt opp med denne: JVC | HD Everio

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel: Ta en 128 kbps MP3 og konvertere den til en 1411 kbps musikkfil. Informasjon som er borte fås ikke igjen selv om bitraten er "blåst opp".
    Hvorfor skulle informasjonen bli borte før den komprimeres for første gang? Jeg skjønner eksemplet ditt, men en 128kbps MP3 fil har faktisk blitt komprimert "i stykker" en gang tidligere, mens her snakker vi om et ukomprimert signal rett fra CCD-brikken.

Du er ikke nærtagende som person, det vet jeg fra å ha trafikkert forumet de siste årene, og du vet at jeg ikke liker å være frekk.

Det jeg mente er at du fra å være nysgjerrig på temaet "plutselig" siterer Wikipedia uten å resonnere selv. Det forteller meg at du ikke har latt informasjonen om emnet synke inn og dannet deg din egen mening for dernest å referere synspunktet med egen ord.
    Jeg visste ikke at HDV benyttet seg av MPEG-2 komprimering (men visste at det måtte benytte en eldre komprimeringstandard enn AVCHD, da det er forholdsvis nytt), derfor så jeg ingen vits i å uttale meg 100% bastant. Wikipedia syntes jeg forøvrig er en god kilde til slik "tørr" informasjon.

Vi kan ta opp hanskene i morgen, HåkonN. Jeg synes temaet er for interessant til å la det drukne i off-topic discussions. Det gjør sikket du også.
    Jeg lærer av dette (som du nettopp så), og syntes slike ting er spennende. Jeg tror du har såpass med erfaring innen dette at du skjønner godt hva jeg mener med resoneringen min.... Jeg har ingen interesse av å snakke nedsettende om HDV, og vi har vel allerede avklart fordelene med HDV ift redigering. Jeg bare mener at fra et teknisk standpunkt er komprimeringstandaren til AVCHD overlegen HDV, og det åpner for høyere kvalitet til samme plass (eller tilsvarende kvalitet på langt mindre plass). Argumentasjonen din var i utganspunktet at HDV måtte gi bedre bilde fordi bitraten var en tanke høyere, og det er jeg som du skjønner ikke helt enig i.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om jeg skulle brukt mer enn 10k på kamera er jeg ganske sikker på at jeg ville endt opp med denne: JVC | HD Everio
    Med fare for å bli stemplet som HDV-fanboy: The Great HD Shoot-Out - Canon HV20, Sony HDR-HC7, Panasonic HDC-SD1, JVC GZ-HD7 - HD Camcorders

JVC komer ikke så bra ut. Som du vil se vinner Canon HV20 fremfor Sony HC7, men det var før Canons wobbleeffect ble avslørt (se link tidligere i denne tråden).

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult kamera du linker til Snickers, men det koster rundt 14K og er jo det dobble av hva trådstarter spør om.

Har lurt mye selv og etter å ha snoket litt på Akam er den beste anbefalingen
    Panasonic NV GS500 3ccd dv kamera
    laveste pris jeg fant nå var 6449 link dette er EU mod uten Norsk bruksanvisning

Norsk utgave da stiger prisen til 7295 link

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NV GS500 må nok se seg slått av HDV-kameraene, som da naturlig koster mer. Som alt annet innen AV får man "ofte" det man betaler for.

HV20 koster derimot ikke mer enn 1500 kroner mer enn GS500. Liten tvil hva jeg ville gått for.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid mulig å få bedre ting som er dyrere

Utviklingen farer også videre. Kan ikke nok til å diskutere detaljene rundt om et 3ccd dv kamera mot et HDV kamera

Ville vel valgt det med den antatt beste optikken. Video vises jo stort sett på tv så da blir jo HD oppløsning viktigste parameter.

Skal sjekke ut HV20 nå :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HV20 ??? njææææ tror ikke det

ikke rask oppstart (meget viktig for å filme det som er interesant) og det høres litt merkelig ut med komprimering til 1440....
    "Wobling" vet jeg ikke hva er (, men skjer det på en motorsykkel er det svært ubehagelig og potensielt dødelig.... det vet jeg)

Nei da har jeg mer sansen for Sony HC3 og HC7 (som koster enda mer)

Spørs vel om ikke "value for money" er Pana GS320 som er nevnt tidligere med 3ccd til 4,5K

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony HC 5?

Noen som vet hvordan Sony HC 5 er i forhold til HC3 og HC7? Ser denne ligger på 8-9k . Noen som anbafaler/fraråder denne?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt følgende til mitt Sony HC7. Pakken er sendt fra US og er nå i Tyskland. Så neste uke er det mer filming.

Redigering av HDV går fint som snus i iMovieHD. Tipper jeg skaffer meg FinalCut Express HD til høsten når Apple lanserer en oppgradert versjon av iMac.

Kan bli kjekt med litt undervannsfilming i sørlige farvann til sensommeren.

Sony VCL-HG0737Y 37mm 0.7x High-grade Wide Angle Conversion Lens

Sony SPK-HCC Marine Pack and Sports Jacket

Sony DVM-63HD 63 Minute Mini DV HD Video Cassette (Pack of 5)

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro med nytt utstyr som dette ja. Du må gjerne komme med noen kommentarer etter du har gjort deg noen erfaringer her, Tiger.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Will do. I løpet av neste uke så er planen å bygge et $14 Steadycam The Poor Mans Steadicam med deler fra Clas.

Se f.eks.eksempler på filmsnutter nederst på den siden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt følgende til mitt Sony HC7. Pakken er sendt fra US og er nå i Tyskland. Så neste uke er det mer filming.

Sony VCL-HG0737Y 37mm 0.7x High-grade Wide Angle Conversion Lens

Sony SPK-HCC Marine Pack and Sports Jacket

Sony DVM-63HD 63 Minute Mini DV HD Video Cassette (Pack of 5)
    Hvo kommer dette på i oljedollar ferdig hjemme på kjøkkenbenken?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USD400 med frakt levert på døra her hjemme. Med norsk moms på hele sulamitten så blir det 3000 kroner.

Bare vidvinkellinsen koster i Norge mellom 1700-2000 kroner, men det er ingen nettbutikker så har den på lager. Når det gjelder undervannsdingsen så har jeg ikke funnet noen nettbutikker her hjemme som har den. Hos Sony Norge så koster det over 2000 kroner pluss frakt. Tapene er også dyre i Norge...

Siden alt var på lager hos Digital Cameras, Camcorders, TV's, Home Theater, DVD Players, Apple iPods så var det kjapt å bestemme handelen. Vurderte å legge til Final Cut Express HD 3.5, da den kun koster USD299 "over there", men besinnet meg og venter litt å ser om interessen holder seg.

For de som er interessert i foto / video, så må vel denne nettbutikken være en drøm.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Will do. I løpet av neste uke så er planen å bygge et $14 Steadycam The Poor Mans Steadicam med deler fra Clas.

Se f.eks.eksempler på filmsnutter nederst på den siden.
    Flott link, sånt et må jeg få laget meg. :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo få til litt mer spennende opptak med det enkle og billige grepet, ja. Og for de som ikke gidder å bygge selv så kan man kjøpe fra "oppfinneren" selv.

Hvilket program bruker du til redigering, Dan?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program bruker du til redigering, Dan?
    Jeg kjører Windows, så planen er å bruke Adobe Premiere Elements. Jeg har bevisst ikke begynt på redigering enda, for når jeg først gjør det vil jeg ha tid og ro til å lære det noenlunde ordentlig. Men må komme i gang snart.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •