24hz /1080x24p - hva menes med dette?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

24hz /1080x24p - hva menes med dette?

I disse teknodager, så er det ikke ALT jeg klarer å ha oversikt over. Fant derfor noe nytt å spørre om nå, nemlig dette med 24hz /1080x24p.

Hva er egentlig dette, og hvorfor er 24hz noe å ettertrakte? Hva er det som gjør at dette er en god ting å ha egentlig? .

Gi meg en total begynnerforklaring, om noen har lyst.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi film i utgangspunktet er 24 bilder i sekundet. Om TVen din viser 50 eller 60 bilder i sekundet ender vi da med et regnestykke som ikke går opp, noe som kan resultere i blant annet ujevne panoreringer.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer av at innholdet på de nye HD formatene er lagret i 1080p24, det vil si 24 helbilder i 1920x1080 oppløsning pr. sekund.

Standarden er 60Hz ut, det vil si at spilleren konverterer 1080p24 til 1080p60, da må den legge bilde nr1, 2 ganger og bilde 2, 3ganger bilde 3, 2ganger osv.
    eks:
    11 222 33 444 55 666 77 888 osv.

Dette gjør at bildet kan oppleves noe hakkete ved raske bevegelser.

Med 1080p24 kan hvert bilde vises uten denne 2+3+2 konverteringe, evt. kan hvert bilde dobbles (48Hz) eller 3dobbes (72Hz).

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere sier er altså at om jeg kjøper en Blu-Rayfilm og viser den, så er den 24 bilder i sekundet, og avspiller/tv må altså kompensere osv?

DA skjønner jeg jo problematikken langt mer . Må lese mer ang LG LY95's evne til å vise 1080/24p mao da..for det kunne jeg jo godt ønske meg at fungerte mest mulig strålende.

Er vanlige dvd-filmer også i utgangspunktet 24 bilder i sekundet? Og x246 (eller hva det nå het ) også dette?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *slettet*

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Er vanlige dvd-filmer også i utgangspunktet 24 bilder i sekundet? Og x246 (eller hva det nå het ) også dette?
    Det meste som er laget på "film" er 24 bilder pr. sekund (i hvert fall i Hollywood), men det som ligger lagret på DVD-platen er ikke 24 bilder pr. sekund. DVD bruker nemlig de vanlige, gamle TV-formatene NTSC og PAL. NTSC brukes i bl.a. USA og har 480 bildelinjer. PAL brukes bl.a. i Europa og har 576 bildelinjer. Dette er lagret linjeflettet, altså at hvert bilde kun er et halvt bilde (annenhver bildelinje). NTSC bruker dessuten 60Hz, mens PAL bruker 50Hz.

Dersom opphavet er "film" så kan 480i og 576i konverteres til 24 bilder pr. sekund dersom man har det riktige utstyret (les: videoprosessor). MEN, dette er kun noe man ønsker å gjøre med NTSC DVDer. Ganske komplisert tema egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    h264 er en videocodec, en standard for å redusere filstørrelsen for filmer. Den kan generelt encode en hvilken som helst oppløsning og framerate.

x264 er en implementasjon av h264, på samme måte som lame er en implementasjon av mp3.

DVD-er som er laget med utgangspunkt i video-kamera er normalt 50 frames/sekund interlaced (Europa++) eller 60 frames/sekund interlaced (USA/Japan).

DVD-er som er laget med utgangspunkt i kinofilm er normalt "egentlig" 24fps som er konvertert/lagret som 50i/60i. Dette gjør ikke at bevegelser blir jevnere, det er bare en måte å lagre på som passer bra til gammeldagse crt-tver.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med 1080/24p er litt vanskelig å få "tak" på. Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt Sharp 52" HD1E som skal være flaggshipet til Sharp full HD LCD.
    Men såvidt jeg kan se nevnes det ikke at den støtter 1080/24p, dog har den 100hz og all verdens andre gode "slag ord".

Konkret - bør jeg revudere og finne en skjerm som har 1080/24p, vil det utgjøre en merkbar forskjell ved å se film fra Blue-ray eller HD-DVD ?

MrG

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrG
    Dette med 1080/24p er litt vanskelig å få "tak" på. Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt Sharp 52" HD1E som skal være flaggshipet til Sharp full HD LCD.
    Men såvidt jeg kan se nevnes det ikke at den støtter 1080/24p, dog har den 100hz og all verdens andre gode "slag ord".

Konkret - bør jeg revudere og finne en skjerm som har 1080/24p, vil det utgjøre en merkbar forskjell ved å se film fra Blue-ray eller HD-DVD ?

MrG
    Det er såpass mange fallgruber, upresise begreper og misforståelser ute og går at det beste nok er å sette seg ned og prøve. Hvis du ikke blir plaget med hakking så er jo alt bra.

Jeg håper og tror at "Full HD"-sirkuset skal gi seg snart og at fokus heller flyttes over på bra bilde-kvalitet.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - alle her inne ha vel flere enn 1 gang blitt revet med av "hypen" til produsentene til å alltid ville ha alt dette "nye".
    Jeg applauderer utviklingen til høyrere båndbredde og bedre tv/film )

Takk for innspill - tror jeg skal avslutte jakten etter noe bedre for denne gang og kose meg med siste innkjøp =)

MrG

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •