Uformell CRT vs. LCD "shootout".

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uformell CRT vs. LCD "shootout".

Tar gjerne imot kommentarer til min sammenligning av min Sony HS-20 og min kammerats Barco Graphics 808s.

http://home.online.no/~tklev/LCDvsCRT/

Var ikke helt heldig med bildene av CRT'en, ble for stor lysmengde-forskjell, men gøy var det å sammenligne dem uansett.

Mvh.
    Tore K.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har dere gjort en kjempejobb.

Fin sammenligning.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Knalltest! Er imidlertid enig i at bildene her sier svært lite, da det i hovedsk er dynamikk som er CRT'ens store styrke, noe disse bildene formidler dårlig... Uansett er det flott med en slik test, spesielt kommentarene er interressante! Les for øvrig min HT-1000 vs. Barco 1208 HER

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ligger noen timers arbeid bak denne sammenligningen ser jeg. kjempe at dere deler arbeidet deres med resten av forumet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere hadde det nok kjekt underveis, og det er fint å se at dere lærte noe. Artig med slike tester. Fint at du publiserer slikt opp mot AVforum, slik at folk kan lese det dere nå har vært igjennom. Godt jobba 8)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømme at jeg trakk på smilebåndet da jeg leste overskriften
    Men dere har gjordt en kjempejobb, jeg er imponert! 8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, kan jo også legge til at støynivået var vesentlig høyere på Barcoen. Sonyen ligger tross alt på 28db, og Barcoen ligger nok nærmere 34-35db. Kan høres ut som om en av viftene bråker litt mer enn de andre, er det normalt?

Sortnivå er selvsagt det svakeste elementet på Sonyen, men for en "newbie" som hadde sett de to ville ikke ha vært i tvil om hvilken som var best. LCDen ga et utrolig artig bilde på et såpass lite lerret (104") og det var i tillegg hvitt. Blir mye mer "TV"-aktig når det blir så lyst. Spesielt når vi hadde tittet mye på LCD'en, og skulle gå tilbake til CRTen så så bildet veldig mørkt og lite detaljert u. Det tok noen minutter før jeg vente meg til lys-nivå endringen. Når det er sagt, til vanlig film-visning så venner man seg fort til lysnivået, og da kommer CRTen til sin rett. Spesielt nå som han har hengt opp sort stoff i vegger og tak, da "spretter" bildet frem.

Mvh.
    Tore K.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe sammenligning Tore.. Morsomt å se at HS20'en tross alt henger såpass bra med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra test.

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempejobb! Ble skikkelig imponert over HS20! Med en gang jeg åpna testen
    tenkte jeg faktisk "Høh, her vinner vel CTR lett", men de stilte faktisk ganske likt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Må inrømme at jeg trakk på smilebåndet da jeg leste overskriften
    Hehe, var nok litt overambisøs da jeg startet på testen. Hadde faktisk håpt å kunne vise til faktiske sammenligninger i bildene, men det viste seg å være vanskeligere enn jeg hadde trodd.

Det som var mest gøy med testen var å se hvor bra HDTV kan se ut.
    Hadde nettopp fått D-VHS spilleren, og hadde ikke hatt tid til å se skikkelig på den. True Lies og Fifth Element var nydelig. Har bestilt noen flere D-Theater filmer for å teste mer, bare så synd det er så få utgivelser.. :-/

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei folkens

Nå må dere ikke se på bildene og konkludere med at LCD er best, det stemmer rett og slett ikke for mange. Her er det mye smak og behag, men en godt oppsatt CRT må en SE!

LCD ser selvsagt bra ut på bildene, det sier seg selv med så høyt lysutbytte. Dynamikken får du ikke frem i det hele tatt på bildene. Her sammenlignet er LCD'ens styrke med nettopp CRT'ens svakhet, blir rett og slett ikke fair!

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig med lygren.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Lygren, ikke se dere blind på bildene. De gir ikke et reelt bilde av hverken LCDen eller CRTen. Men jeg synes nå iallefall en del av testen ble ganske rettferdig, og det var i den bildesekvensen jeg brukte ND filter på HS-20ern min, og fikk temmet lys-styrken ned på CRT nivå. De bildene bør være ganske sammenlignbare. (Tenker da på bildene av "frukt"-fatet.)

Synes iallefall at de bildene viste hvor like teknologiene er med tanke på reproduksjon av farger. Mange lever jo i den troen at LCD ikke kan levere korrekte farger, derfor tenkte jeg at jeg skulle kjøre den testen. Bare synd jeg ikke brukte ND filteret i flere bilde-sekvenser.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt mulighet til å kikke så mye på prosjektøren min etter at jeg tok den med bortover til Rune, og har derfor ikke fått sammenlignet bildene vi tok med hvordan den ser ut her. Det jeg legger merke til nå som jeg har sett hvordan prosjektøren min sender ut bildene er at bildene fra kameraet er vesentlig varmere enn slik de ser ut i virkeligheten. De ser altså rødere ut enn de virkelig er. Spesielt i bilder med lite lys, så tendenserer den veldig over til det røde. Gulrøttenne på middagsfatet skal være orange, men de ser mer rød ut på de bildene jeg har tatt, spesielt når lys-styrken gikk ned så ble de jo nesten helt rød. (Noe de ikke var i "real-life".)

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som er litt viktig å huske på når en skal velge prosjektør er hvor god lys-kontroll en har. Dersom det kommer bare litt strø-lys på en CRT prosjektør, så vil dens kontrast potensiale bli redusert betraktelig. Og da er det ikke lenger like stort poeng med det tunge beistet. En LCD vil tåle mer strølys pga. det høyere lys-utbyttet. I tillegg vil det være mulig å lage en vesentlig større skjerm dersom det skulle være av interesse.

Mvh.
    Tore K.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du det? Jeg har et bilde med bredde på rundt 255 cm (tror jeg det var), og det er nydelig med min CRT. Jeg har aldri sett et så stort bilde fra en LCD som har vært mulig å se på fra min avstand (3-4 meter), siden det stort sett har bestått av hønsenetting da...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    hehe, nå begynner frontene å danne seg "...stort sett ... hønsenettig..." fra CRT leiren, og manglende lysutbytte fra LCD leiren... Jeg mener det er mye snakk om smak og behag, tror det er like greit å bli enige om at begge teknologier har noe for seg!

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt noen flere D-Theater filmer for å teste mer,
    Hvilken nettbutikk bruker du?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Syns du det? Jeg har et bilde med bredde på rundt 255 cm (tror jeg det var), og det er nydelig med min CRT. Jeg har aldri sett et så stort bilde fra en LCD som har vært mulig å se på fra min avstand (3-4 meter), siden det stort sett har bestått av hønsenetting da...
    Hehe, jeg har et 3 meter bredt bilde uten tegn til hønsenetting. Spesielt når jeg bruker HDTV som signal. Jeg sitter på 3,5-4meter avstand. Må gå 1 meter fra skjermen for at hønsenettingen skal bli "tydelig".

Sier ikke at CRT ikke kan blåse opp store bilder, bare at den må ha bedre lys-kontroll for å utnytte potensialet. Så det veldig godt med kammeratens Barco 800, den fungerte helt greit og ga et veldig godt bilde. Gikk over til Barco 808s, plutselig var det mye mer halo og "grå" flater. Dette pga. lys som ble reflektert tilbake fra rommet pga. den økte lysstyrken. Når han fikk hengt opp sort stoff rund lerretet så kom den gode gamle "punchen" tilbake.

Mvh.
    Tore K.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •