DVD oppskalert til 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD oppskalert til 1080p

Ser at noen DVD-spillere etter hvert har kommet med mulighet til å oppskalere helt opp til 1080p. Sammtidig begynner prosjektorer med 1080p å komme ned mot et greit prisnivå.

Spørsmålet blir da: Er det noe poeng å oppskalere DVD helt opp til 1080p? Eller vil du få like gode bilder med "vanlig" oppskalering til 720p? Kilden er jo uansett kun DVD, kan ikke se helt for meg at de klarer å lage full HD av dette.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hos meg med Denon dvd 1930 og en LG tv blir bildet faktisk dårligere med oppskaleringen i 1930. Sortnivået blir blassere og bildet blir mindre skarpt fordi de glatter ut bildet alt for mye. 1930 gir i hvertfall mye dårligere bilde enn da jeg benyttet meg av en optimalisert htpc på samme tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjelder det på alle oppskaleringer, eller bare til full hd?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    gjelder det på alle oppskaleringer, eller bare til full hd?
    Det finnes vel egentlig ikke noe fasit svar på det som det spørres om her, det kommer etter min mening mye ann på hva slags komponenter (prosessorer/algoritmer, filtere osv)som gjør skalering jobbene, samt komprimerings og båndbredde i kildemateriale osv. Det man vel kan si om oppskalering fra DVD, det er at det mangler ganske mye bilde informasjon som må beregnes og puttes inn dersom det skal vises i 720p, 1080i og 1080p., og jo høyere oppløsningen skaleres opp, des mer må beregenes og fylles inn.

Hvordan dette blir seende ut i praksis i virkelige systemer, det må somregel testes ut for å kunne si noe sikkert om hva som blir best, og det kan variere mye fra forskjellige DVD utgivelser.

Fordelen med å bruke utstyr som kan vise full HD (1920x1080), er vel stort sett det at når man får kilder som har denne oppløsningen, så ser man hvor bra det blir i forhold til DVD. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder alle oppskaleringer. Men det behøver ikke å si at oppskalering ikke er tingen. Det sier bare at 1930 ikke er noe særlig når man har sett hvor sinnsykt bra oppskalering kan fungere på en skikkelig htpc. Men for all del, det er mange som er kjempefornøyd med 1930 og oppskaleringen der. De vet bare ikke hvor mye de går glipp av

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det gjelder alle oppskaleringer. Men det behøver ikke å si at oppskalering ikke er tingen. Det sier bare at 1930 ikke er noe særlig når man har sett hvor sinnsykt bra oppskalering kan fungere på en skikkelig htpc. Men for all del, det er mange som er kjempefornøyd med 1930 og oppskaleringen der. De vet bare ikke hvor mye de går glipp av
    bare dette jeg lurte på. betyr det at du mener du har et godt bilde uten oppskaleringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Kan noen gi eksempel på dårlig oppskalering? Hvordan ser dette ut?
    Har Samsung HT-XQ100 hjemmekinoanlegg som blir brukt som DVD kilde og LG 42LC2R. Noe jeg ofte opplever i filmer er at på vegger og nærbilde på fjes så bryter fargene og en kan se firkantet fargemønster. Er dette normalt?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare dette jeg lurte på. betyr det at du mener du har et godt bilde uten oppskaleringen?
    Har man en pixcel oppbyggd skjerm eller projektor med høyere oppløsning enn det DVD mediet har, trenger man en eller annen form for oppskalering for å få utnyttet hele skjerm arealet. Hvis ikke ville DVD bildet som består av 720x576 punkter bare bli vist med dette antallet punkter som et lite bilde innenfor skjermen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinE
    Heisann. Kan noen gi eksempel på dårlig oppskalering? Hvordan ser dette ut?
    Har Samsung HT-XQ100 hjemmekinoanlegg som blir brukt som DVD kilde og LG 42LC2R. Noe jeg ofte opplever i filmer er at på vegger og nærbilde på fjes så bryter fargene og en kan se firkantet fargemønster. Er dette normalt?
    Kjenner ikke det utstyret du refererer til, men det høres for meg ut som de forstyrrelsene du beskriver du kan se er en form for Macroblokking. Det er enkelte bildeprosessorer som er plaget med dette, og problemet kan ofte bli litt mere fremtredende hvis man ikke har fått kalibrert skjermen med riktig brigtness, kontrast og D65 fargekalibrering.

Eksempler på hvordan man ser dårlig oppskalering kan være mange, det kan f.eks være mye forstyrrende støy i bildet fargefeil,striper, eller former for myldring, Macroblokking, grumsete og ujevne panoreringer, sagtann ved bevegelser mønstere pga dårlig deintereaceing, soft og diffuse detaljer skrå trappetrinns streker osv.

Det som man ofte også bør være litt klar over, er hvor foskjellig forskjellige DVD utgivelser fremstår etter oppskalering (pga båndbredde, komprimerings algoritmer osv), og det er ofte her at man ser forskjell på gode og mindre gode bildeprosessorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! :-D

Skal prøve å få gjort noe med kalibreringen, har ikke fått gjort dette. DVD spilleren skal kunne oppskalere til 720p/1080i. DVD kvaliteten har jo også en del å si jah

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, uten oppskalering i DVD 1930 ja, men husk at LG TV'en da foretar oppskalering til "native" (1280*768 ) oppløsning selv..

Dvs at i mitt tilfelle så er TV'en bedre til å oppskalere enn Denonen. Bildet blir skarpere og gir inntrykk av bedre kontrast og sortnivå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •