Hvor god kan en DVD spiller bli?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor god kan en DVD spiller bli?

Hei, sitter på jobb og har kikket litt på en BD spiller jeg har tenkt å kjøpe. Etter søking på Google for å finne tester kom jeg innpå en test av Denon DVD 3930. Den får skamros og full score.

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye som kan hentes ut fra en DVD plate. Kan en spiller til 100 000,- virkelig være så mye bedre enn en til 10-20 000,-?
    Jeg vet at de få prosentene som gjør bildet og lyden litt bedre koster mye, men likevel. Noen som har noen formeninger om dette, eventuelt erfaring fra slike vannvittig dyre spillere.

Sitter med en følelse av at merket, materialene som blir brukt osv spiller en vel så stor rolle som selve bildet den kan vise. Tenker da spesielt på merker som Burmester og slike High-End merker hvor prisen kan overstige en million for et stereo oppsett.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd koster flesk på DVD spillere

Når det gjelder bilde kan du hente ut minst like bra bilde fra en HTPC "gratis"

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel slik at når du når prisklassen til Denon DVD 3930 og andre i dette prisleiet så er det slutt på de store forbedringene å kjøpe dyrere. Å flytte kvaliteten vesentlig fra dette prisnivået er ofte utenfor "vanlige" lommebøker sitt hyggenivå. Det som er krem i dag, er (nesten) allemannseie i morgen.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pcer med riktig dekoder skjermkort osv er jo bedre enn den dyreste dvdspilleren.(leste på forumet her )

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt mye skryt fra HTPC som bildekilde. Har selv en HTPC og venter på en 10 m DVI kabel slik at jeg kan teste på PJen i forhold til DVD spillerene.

Men forstår ikke helt at en PC til ikke alt for mange kronene kan måle seg med en DVD spiller til x antall ganger pris.

Får teste og se:-D

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett et spennende spørsmål. Hvor bra kan det egentlig bli utfra 720x576/480 linjer?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil drage det såpass langt, at den som sitt med ein dvd-spelar til 100k, lid nok av Riise-syndromet, med for mykje gryn imellom fingrane.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere bruksmuligheter og innstillinger for en, kan bety masse knot for en annen. Skal ikke si noe imot at man kan få veldig bra bilde med en HTPC, men det er også flere ting som kan gå til helv*** med en pc. Får du ikke bilde fra dvd-spilleren din, er det stort sett bare å sende den bort og få den reparert (gratis innenfor garantiperioden) og man slipper å knote med noe selv, mens på en PC er det utallige ting som kan være feil og den feilsøkingen må man stort sett stå for selv. Mange, inkl meg selv, foretrekker nok "vanlige" dvd-spillere fordi det er litt enklere. Jeg både elsker og hater min egen PC, nettopp pga det jeg har nevnt over...

Edit: Det er forøvrig også grunnen til at jeg ikke spiller noe særlig på PC lenger og heller bruker konsoll, selv om man til syvende og sist får best grafikk på PC... Men det er en annen debatt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Men forstår ikke helt at en PC til ikke alt for mange kronene kan måle seg med en DVD spiller til x antall ganger pris.
    Brunevarer blir ikke prissatt ut fra prisen på råvarene som inngår, men hva folk er villige til å betale. Hvis folk vil betale 100k for en DVD så kommer noen til å selge slike hvis det er lønnsomt, uavhengig av om den gir bedre lyd eller bilde.

-k

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Brunevarer blir ikke prissatt ut fra prisen på råvarene som inngår, men hva folk er villige til å betale. Hvis folk vil betale 100k for en DVD så kommer noen til å selge slike hvis det er lønnsomt, uavhengig av om den gir bedre lyd eller bilde.

-k
    Ja, sant nok. Er nok litt sånt som han tidligere beskrev også, statusen med så dyre komponenter. Men har du mye penger så er det ingen som stusser om du kjøper en Ferrari. Men kjøper du et hjemmekinoanlegg til samme pris er du gal.

Vil tro anlegget blir mer brukt;-)

Men kunne virkelig tenkt meg en sammenligning av en spiller til rundt 10 000,- og en til 100 000.-
    Noen som har sett, eller eid, en slik dyr spiller som kan gi noen erfaringer?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Pcer med riktig dekoder skjermkort osv er jo bedre enn den dyreste dvdspilleren.(leste på forumet her )
    Har vel til gode å se dette i praksis. Hvilke HTPC'er leverer full 5.1 i analogt med bra kvalitet? Jeg har (var) en "monster" PC selv men bevares, den er for de som ikke elsker lyd og bilde. Med en høykvalitets DVD / CD / SACD spiller på boks så har du nettopp det, høy kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Har vel til gode å se dette i praksis. Hvilke HTPC'er leverer full 5.1 i analogt med bra kvalitet?
    Det finnes tilgjengelig lydkort med samme kvalitet som utstyret som filmen/CD-en er innspilt i.

Det finnes løsninger med digital utgang hvor man benytter en ekstern DAC.

Det største problemet er avspilling av "beskyttet" hirez surround fra BluRay/HD-DVD/DVD-A/SACD

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet fra min DVD spiller er på langt nær like bra som fra PC'en (fra DVD eller image). Og dette er da med en DVD spiller til 700,-... Og lyden er jo digital ut til recieveren...

Selv nekter jeg å tru at en DVD spiller til 100k leverer så utrolig mye bedre enn f.eks en til 20k...

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Settepotet
    Bildet fra min DVD spiller er på langt nær like bra som fra PC'en (fra DVD eller image). Og dette er da med en DVD spiller til 700,-... Og lyden er jo digital ut til recieveren...

Selv nekter jeg å tru at en DVD spiller til 100k leverer så utrolig mye bedre enn f.eks en til 20k...
    Litt i tvil om hva du mener her. Burde DVD spilleren din vært bedre? Nå er jo ikke en DVD spiller til 700 akkurat noe store greier heller.

Enig med deg i det siste, tror det ikke før jeg ser det:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjell på en til 20k og en til 100k er det nok. men resten av utstyret ditt må også stå i stil.

og så er det jo forskjell på øynene som ser

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    forskjell på en til 20k og en til 100k er det nok. men resten av utstyret ditt må også stå i stil.
    Hvorfor er det "nok" en slik forskjell? Dette er en utrolig vanlig påstand i hifi-kretser, om at absolutt alt som er dyrt "må" være bedre enn rimeligere produkter, og hvis folk ikke greier å sanse forskjellen er det fordi deres øvrige utstyr eller sanser ikke er optimalt.

Vil binders til 100,- stykket holde arkene bedre sammen? Må man ha spesielt dyre ark for å merke fordelene ved slike binders?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle få en produsent til å lage en eksklusiv dvd spiller bare til meg ville prisen sikkert blitt en million eller to og prisen ville være forståelig... Hvis de i siste sekund bestemte seg for å masseprodusere den i kina ville prisen plutselig blitt helt ordinær. Men kvaliteten ville fortsatt være den samme.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Hei, sitter på jobb og har kikket litt på en BD spiller jeg har tenkt å kjøpe. Etter søking på Google for å finne tester kom jeg innpå en test av Denon DVD 3930. Den får skamros og full score.

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye som kan hentes ut fra en DVD plate. Kan en spiller til 100 000,- virkelig være så mye bedre enn en til 10-20 000,-?
    Jeg vet at de få prosentene som gjør bildet og lyden litt bedre koster mye, men likevel. Noen som har noen formeninger om dette, eventuelt erfaring fra slike vannvittig dyre spillere.
    Spør du meg så er svaret på spørsmålet ditt egentlig ganske oversiktlig;

1. Det er begrenset hva som er mulig å få ut av en DVD-plate. Det kommer både av begrenset oppløsning og begrenset bitrate på DVD-plater. Derfor vil selv ganske dårlig HD (12-15 Mbit MPEG2) være på høyde med mange av de gode DVD-utgivelsene spilt på oppgående spillere.

2. Det aller beste bildet man kan få fra DVD får man ved å bruke en SDI modifisert DVD-spiller kombinert med en kompatibel videoprosessor. Dette parkerer alt annet, uansett pris (hvis en seg bort fra proff-verden). En slik pakke kan koster fra ca. 30-60K avhengig av hvilket utstyr man velger.

3. Når det er sagt så skal det også sies at Denon lager meget gode DVD-spiller og spesielt da toppmodellene med chipper fra HQV. Disse henter svært mye ut av DVD-platene. Disse spillerne har gjerne bedre spesifikasjoner og bilde en mange dyre DVD-spillere har mer high-end orienterte produsenter. Det er ingen spesiell grunn til at Mark Levinson sin DVD-spiller gir bedre bilde enn toppmodellen til Denon.

4. Som dere er inne på kan det dog være en del forskjell i lyden og da spesielt de analoge utgangene. Da kan man stille seg spørsmålet; Hvorfor vil jeg ta ut lyden analogt? Det vil man faktisk helst unngå, spesielt siden signalet igjen må digitaliseres i surround-prosessoren for f.eks. å kjøre romkorreksjon. Hvis spilleren kobles til mer konvensjonelle stereo-oppsett er situasjonen en litt annen.

Hvis du så vil ha noen kjøpsråd så ville jeg nok ikke lagt penger i en high-end DVD-spiller pr. i dag. HD er kommet for å bli og flere av disse spillerne har også ganske god avspillingskvalitet på vanlige DVDer.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde merket særlig forskjell på en billig Denver DVD-spiller og en fra de produsentene med en anelse tysk i navnet sitt.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde merket særlig forskjell på en billig Denver DVD-spiller og en fra de produsentene med en anelse tysk i navnet sitt.
    Skal vi vedde?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •