Kan man skjøte en HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kan man skjøte en HDMI?

Når en har styrt med utforing av vegger og skjuling av kabler til den store gullmedalje viser det seg at den kjiipe component kabelen ikke holder mål (brude vel forstått det med tanke på prisen). Jeg ønsker nå å få en HDMI kabel, men har bare ett 16 mm trekkerør tilgjengelig.....
    Er det mulig å kappe en HDMI kabel og lodde / skjøte denne og fremdeles få ok kvalitet på lyd/bilde?????

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tviler jeg sterkt på, desverre.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel bli en minst like stor utfordring som utforing av vegger osv!
    Tviler på at det lar seg gjøre. :-?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er mulig.

Men dette nærmer seg det 'umulige'. Se bare hvor mange ledere det er:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker

Det var synd. Får gruble litt på hva jeg skal finne på da.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du først gått på en smell så kan denne saken hjelpe deg, men det er ikke billige saker...

HDMI 201 Tx/Rx HDMI Extender
    Regn med ca 4000 ex mva og frakt. Kanskje et par hundrelapper billigere.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den blir dyr. da eksperimenterer eg heller med en billig kabel og loddebolt først. Kanskje invitere en telemontør eller no slikt på besøk. dei kan det der med smålapping:-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest tidligere at det vil være lettere å "skjøte" en HDMI kabel om du lodder på en DVI konnektor i stedet. De er som kjent større og lettere å lodde.

For når du snakker om skjøt så ønsker du å kappe kabelen slik at du kan få trukket den gjennom 16mm røret ditt og så sette på konnektor igjen...

Rart det ikke er noen som har laget en slik kabel enda?
    For det finnes på VGA... (eksempel: http://www.calrad.com/download/EZ-VGA.pdf)

Sjekket Calrad's Main Page eller S-Video to Composite RCA Adapters svideotorca SVIDEOCOMPOSITE RCA jack lead plug phono composite leadtek thinkpad ibm cable nvidia cables dell svideo svideotv svideotvout svideo splitter DIGITALCAMERA DIGITAL CAMERAS "digital camera" desktop videocam for slike saker, eller googla litt?

Det finnes noe HDMI/DVI-fiber greier, men de er litt dyre enda. Evnt. en HDMI-LAN konverter.

Men, jeg ville søkt etter en ferdig produsert kabel som kan deles.

HDMI-fiber:
    HDMI Fiber Optic Cables
    https://www.digitalconnection.com/st...T=HDMI%20FIBER

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Eltek ELTEK AS selger de Supra komponeter. De har DVI kabel og DVI kontakter for DIY, så kan du bruke en HDM/DVI overgang. Tror det blir det rimeligste alternativet, er uansett bedre en å bare skjøte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabelproblemer

Hei! Har du løst problemet ditt?
    Jeg har samme problem som deg. Har tre 4 meter lange 16mm plastrør skjult i gulvet(tenkte RGB da jeg pusset opp huset). Tror jeg kanskje kommer til lodde kabler etterhvert. Blir ikke aktuelt å legge synlige kabler ihvertfall. Har litt tid på meg da jeg skal vente med dette til jeg ser hvem som går av med seieren i Bluray/HD-DVD krigen. (Til alle nett-tullinger: Ikke begynn å skrive her om hvem som er best av Xbox 360 og PS3. Skal kjøpe meg en av delene etterhvert)
    Hilsen cableguy

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kapp bare røret på langs. teip det her og der, holder lenge det. (om du ikke har lakt og lukket veggen/gulvet alt da.....)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal strekke en lang HDMI kabel, så kan det hende at du trenger en repeater ala denne :

HDMI Repeater

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MÅ jo ikke lodde i kontakten. Kjøp en ferdig kabel, klipp av ene kontakten, trekk igjennom og skjøte kablene sammen igjen med loddetinn eller hylser... Ikke det beste, men funker....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    MÅ jo ikke lodde i kontakten. Kjøp en ferdig kabel, klipp av ene kontakten, trekk igjennom og skjøte kablene sammen igjen med loddetinn eller hylser... Ikke det beste, men funker....
    har du faktisk prøvd dette?

Har loddet div analoge VGA kabler HD15 lodde termineringer ved enkelte anledninger, og problemet der er ikke nødvendigvis at det er litt trangt og kan være litt knotete meed antall ledere osv, men at kravene til skjerming og å oppretholde riktig kabelimpedans over loddepunkktene kan være en større utfordring, for å unngå ringing i bildet og degradering av bildet.

HDMI kabler som kjører langt opp i mhz 165 - 225 MHz område ser jeg derfor ikke for meg er så veldig lette å få å fungere riktig etter et slikt inngrep du beskriver. Det er klart at det er mye som er mulig å få til, men ser ganske mørkt på å bruke en del tusen på en lang HDMI kabel, for at den skal være god nok til å fungere i umodifisert tilstand på f.eks et 10 - 15m strekk, for så å klippe og lodde den sammen. Har prøvd nokk lange "billige" HDMI kabler som ikke fungerer, til å bli meget skeptisk til det du beskriver i alle fall....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en nødløsning for noen år siden skjøtet jeg 2 stk dvi kabler (av typen 3m som følger med pc-skjermer) frem til jeg fikk en 5m dvi kabel i hus.

Ganske knot, men det gikk greit, brukte loddebolt og krympehylser.

Dette fungerte strålende fra pc til projektor i hvertfall opp til 720p.

Det er vel noen flere ledere i en hdmi kabel - men allikevel....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes flere produsenter som leverer HDMI extendere via skjermet nettverkskabel (Cat 5 STP), bl.a. Muxlab og Kramer. Muxlab sin støtter opp til 1080i, Kramer 1080p. Veiledende pris på disse er ca 2800kr for Muxlab og ca 3600kr for Kramer sin. I tillegg trenger du kabel, såklart. Begge disse skal støtte HDCP, og kan videresende signalet opp til ca 60 meter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vurderer å klippe en HDMI for å lodde, les gjerne denne artikkelen (og artiklene den linker til) --> Audioholics.com

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Det finnes flere produsenter som leverer HDMI extendere via skjermet nettverkskabel (Cat 5 STP), bl.a. Muxlab og Kramer. Muxlab sin støtter opp til 1080i, Kramer 1080p. Veiledende pris på disse er ca 2800kr for Muxlab og ca 3600kr for Kramer sin. I tillegg trenger du kabel, såklart. Begge disse skal støtte HDCP, og kan videresende signalet opp til ca 60 meter.
    Hvis Hong Kong får dette til like greit som andre hdmi-produkter kan kanskje HDMI AV Extreme Extender by CAT5 CAT5E Ethernet LAN DVI - eBay (item 380038793970 end time Jun-25-08 18:31:53 PDT) gjøre jobben. Har handlet hdmi-switch fra samme firma som fungerte utmerket.

Norsk stikk får du fra DealExtreme: $0.99 Flat to Round Power Plug Convertor

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av demo
    Hvis Hong Kong får dette til like greit som andre hdmi-produkter kan kanskje HDMI AV Extreme Extender by CAT5 CAT5E Ethernet LAN DVI - eBay (item 380038793970 end time Jun-25-08 18:31:53 PDT) gjøre jobben.
    Det vil jeg tro ja. Hvis du leser artiklene i linken jeg ga i forrige post så ser du at stort sett alt av hdmi-utstyr allerede lages i Kina and such.

DrE

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •