16:9-hysteri i TV (kapping av 4:3 til 16:9) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sirjokke
    Lurer litt på hvorfor ingen kringkastere sender anamorft? Det må da være den ultimate måten å utnytte alle linjene i dagens sendinger istedet for å bruke båndbredde på å sende sorte striper.

Den gamle 4:3 TVen min hadde til og med egen knapp for å komprimere bildet, og legge til svarte striper opp og nede hvis sendingen skulle være av en slik type.
    Helt enig at anamorft er best. Har selv Panasonic plasma TV og når TVNorge sender anamorft (det skjer faktisk stadig vekk) så velger jeg "just" på TV´n og bildet fyller hele skjermen. Bildet blir helt klart bedre med denne løsningen:-D På et 4:3 tv så blir folk da selvfølgelig høye og smale......

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirjokke
    Lurer litt på hvorfor ingen kringkastere sender anamorft? Det må da være den ultimate måten å utnytte alle linjene i dagens sendinger istedet for å bruke båndbredde på å sende sorte striper.

Den gamle 4:3 TVen min hadde til og med egen knapp for å komprimere bildet, og legge til svarte striper opp og nede hvis sendingen skulle være av en slik type.
    Det burde absolutt vært mulig/lettere å motta anamorfe sendinger for dem som ønsker dette. 16:9 sendinger går så vidt jeg har forstått anamorft over sattellitt (mens mottakeren kan legge inn sorte striper for dem med 4:3-TV), og videresendes anamorft på kabelnett til dekodere som kan videresende signalene anamorft. Jeg antar det er kabelselskapene som legger inn sorte striper (Letterbox) når de videreformidler signalene analogt.

4:3-TVer som settes i widescreen-modus får et superskarpt bilde da de 576 (ca?) linjene i bildet på vanlige TV-sendinger (inkl. DVD m.m.) blir tettere. 4:3-TVen "legger til" svarte striper i widescreen-modus ved at scanningen av bildet begynner og avslutter tilsvarende ned/opp på skjermen.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig ikke merket noe særlig til dette fenomenet som her er beskrevet. Kan stort sett justere bildet slik at det alltid vil være et korrekt utsnitt. Riktig nok digital TV det er snakk om.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •