Hvor langt kan man overføre lyd og bilde i kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor langt kan man overføre lyd og bilde i kabler?

Sitter og funderer på en mediasenter plan, og trenger i den anledning litt innformasjon om hvor langt en kan overføre lyd og bilde og hvilket kabel-alternativ er det beste for dette? Eller er det trådløs overføring ala dette som er det beste alternativet?

Clas Ohlson - Trådløs sender og mottaker Trådløs sender handle bestill postordre

Om man skal ha overføring på kanskje 30-50m, er det mulig å få til dette på noen måte, må man da eventuelt ha signalforsterkere enten på enden eller underveis? Siden det er en data som er kilden så vil jeg tro at coax er utelukket.

Planen er å sende lyd og bilde fra ei datamaskin som står en annen plass i huset og til en TV.

Trenger altså innformasjon om både lyd og bilde overføring, legger tråden i video-forumet da jeg tror det er video-overføringen som byr på mest problemer.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen tanker om kvaliteten du ønsker? Den boksen du linker til overfører kompositt, som er det klart dårligste signalet.
    Det er mange andre signaltyper, f.eks S-Video, RGB, Komponent, VGA, DVI, HDMI.
    Skal du overføre video med god kvalitet blir det vanskeligere og mye dyrere.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skal overføres er alt fra musikk i Mp3 via serier/filmer i DivX/Xvid kvalitet og videre til DVD filmer. Jeg bruker vanligvis S-video når jeg ser DVD, så skulle helst ikke vert noe dårligere kvalitet enn det, men er som sagt usikker på hva som går over så store avstander.

Hvilke formater klarer å levere gode signaler over så store avstander? Mener f.eks å ha lest at kompositt ikke anbefales over 5m eller noe sånnt. Noen tall på maks kabeltrekk for de forskjellige typene?

Vet at den boksen ikke gir noe særlig kvalitet, men trakk den frem som ett eksempel på den absolutt enkleste løsningen. Finnes det trådløse overføringer med god kvalitet?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de boksene og vil på det sterkeste fraråde det som en permanent løsning i et seriøst oppsett Kvaliteten blir merkbart dårligere, selv med et vanlig antennesignal som kilde.

Har du vurdert noe slikt som denne? Mindre fleksibilitet, men desto lettere å sette opp skulle jeg tro. Har ikke teste denne selv.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Clas Ohlson boksen for overføring til en tak-prosjektor, og det er som du sier ikke noe særlig å skryte av, men er tatt med som ett eksempel på en simplest mulig løsning.

Har ikke testet noe ala den D-Linken, men ønsker i utgangspunktet ikke å ha noe særlig med bokser i TV-rommet, men om det ikke er mulig å få god nok kvalitet uten så er det selvfølgelg ett alternativ.

Prøver å utarbeide ett "nytt" system på mediasenter problematikken

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI and HDMI - Copper or Fiber Optics?

Ser her at man anbefaler å bruke optisk overføring om distansene er over 25 ft og kan brukes på så store avstander som 495 ft, noe som vel er noe sånnt som 130m om jeg ikke tar helt feil.

Men finnes det så lange optisk kabler for video, og finnes de i andre formater enn HDMI (Har ikke det på alle TV'ene)

edit:
    Lyd og Bilde : 100 meter lang HDMI-kabel

100m hdmi til 1300 Euro, litt for dyrt, men det ser ihvertfall ut til å være mulig. Men holder det med en kabel for både lyd og bilde eller må jeg ha en kabel til hvert signal med hdmi?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •