HD-materiale på SD-skjerm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-materiale på SD-skjerm?

Oppi all diskusjonen rundt Blu-Ray, HD-DVD, Xbox 360 og PS3 lurer jeg litt på hvor alle som ikke har HD-skjermer bør snu seg...har det noe hensikt å oppgradere på software-fronten? Var en nabo som spurte meg om dette, han har en Panasonic TH37PA30 og hadde vært nede på Hifiklubba og kikket på en Toshiba spiller, og hadde lyst på noe sånt selv, men så kom han til å tenke på at skjermen hans bare er 854x480...vil man da merke noe særlig forskjell? Når man investerer 5k i en spiller, pluss software, vil man jo ha litt tilbake for det.

Har en PA50 selv, også SD, så spør jo litt for min egen del også. Selvsagt blir skjermen flaskehalsen her, men kanskje det er noe å hente likevel? Det må da være ganske mange her i landet som sitter på SD-plasmaer og ikke er villige/har mulighet til å oppgradere sånn umiddelbart.

Noen som har noe erfaring her?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel minimalt å hente i forhold til dedikert DVD spiller i samme prisklasse.

Men så skal det jo sies at HD-XE1 skal være meget god på DVD i tillegg til HD DVD, så du får jo en HD spiller til prisen av en DVD spiller med samme bildekvalitet, refererer da til Denon 2930.
    E1 gjør jo ingen dårlig figur på DVD til prisen den heller, men XE1 skal være i en egen klasse i følge tester.

Må påpeke at jeg ikke har sett denne spilleren i aksjon selv!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD på SD skjerm ser faktisk meget bra ut. Det er tydeligvis mer til HD enn bare oppløsningen. På "Projector review" (tror jeg) ble en gang BenQ 7800 (1024x576) testet på HD-materiale opp mot BenQ 8700+ (1280x720). Testeren var forbauset over hvor vanskelig det var å se forskjell mellom de to...
    Jeg har selv sett PA50 med HD og det ser meget bra ut.
    :-D

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet mye HD materiale på 720 projectorer og det er definitivt mye å hente ja.

Det er bare å løpe og kjøpe. ( om man skal kjøpe rødt eller blått er diskutert i mange andre tråder så den tar vi ikke her ).

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må henge meg på alle de andre. Har sett endel HD materiale på en SD projektor og det ser uten tvil ut mye bedre ut enn SD materiale.. Selvfølgelig ser det litt bedre ut når det kommer over på en HD skjerm.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, moro! Da skal det testes, om ikke annet.

Når du sier det er lite å hente, Britax, snakker du av erfaring eller synser du? "Vel" gjør meg litt usikker. Uansett blir det vel i overkant drøyt å snakke om XE1, om jeg skulle kjøpt en rød spiller ville det blitt E1. Investerer ikke i high end spiller til low end skjerm, da sparer jeg heller til en ny.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ah, moro! Da skal det testes, om ikke annet.

Når du sier det er lite å hente, Britax, snakker du av erfaring eller synser du? "Vel" gjør meg litt usikker. Uansett blir det vel i overkant drøyt å snakke om XE1, om jeg skulle kjøpt en rød spiller ville det blitt E1. Investerer ikke i high end spiller til low end skjerm, da sparer jeg heller til en ny.
    Jeg synser! Har ikke prøvd selv
    Burde vel vært mer tydelig på at jeg ikke hadde testet dette selv :???:

Men jeg skal ta en test i helgen med XA1 vs DVD-2900, så får jeg komme med ny uttalelse da!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Har testet mye HD materiale på 720 projectorer og det er definitivt mye å hente ja.
    Hva mener du? Hva har dette med HD på SD-skjerm å gjøre?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett HD1 kanalen på PV500 og PA50 ved siden av hverandre der begge var koblet med komponent kabel. Forskjellen var faktisk ikke stor, litt bedre på PV500. PA50 fikk også et kjempe løft med HD.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en "lavoppløst" 37PA60, og har den siste uken eksperimentert litt med hd-matriale fra Pc på denne, og syns det såg veldig bra ut. En forbedring fra dvd var det ihvertfall, selv om paneloppløsningen er forholdsvis lav.
    Fremdeles er det ett stykke frem til full utnyttelse av disse signalene, for det var mer detaljer i bildet da jeg kjørte sammen matriale på 720p projektor når jeg hadde det.

Tror gjerne at jeg kommer til å investere i en XE1, og heller vente ett år eller noe sånt før jeg kjøper en ny Hd skjerm.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsningen har fint lite å si, bitraten derimot..

HD-materiale har høyere båndbredde enn SD-materiale, og derfor ser det veldig mye bedre ut også på SD-skjermer. Jeg har sammenlignet HD-materiale på lavoppløste og høyoppløste skjermer av samme variant ved siden av hverandre flere ganger, og det er bortimot umulig å se forskjell ved vanlig sitteavstand. Går du tett innpå vil HD-skjermen selvsagt ha et mer finkornet bilde, men det er det.

Har du en SD-skjerm med HDMI-inngang som aksepterer 720p/1080i ser jeg ingen grunn til å kvitte meg med denne med det første!

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en lavoppløselig Fujitsu-Siemens plasma med parabol HD-signaler, det så faktisk veldig bra ut.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Oppløsningen har fint lite å si, bitraten derimot..

HD-materiale har høyere båndbredde enn SD-materiale, og derfor ser det veldig mye bedre ut også på SD-skjermer.
    Båndbredden er naturlig nok høyere for HD enn SD da den høyere oppløsningen gir mere informasjon som skal overføres (ved lik kompresjonsteknikk). Spørsmålet er hva mer det ligger i HD enn den høyere oppløsningen som SD-skjermer kan utnytte?
    Forøvrig har jeg samme erfaringer som deg.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Båndbredden er naturlig nok høyere for HD enn SD da den høyere oppløsningen gir mere informasjon som skal overføres (ved lik kompresjonsteknikk). Spørsmålet er hva mer det ligger i HD enn den høyere oppløsningen som SD-skjermer kan utnytte?
    Forøvrig har jeg samme erfaringer som deg.
    Båndbredden i HD-signaler er vel stort sett høyere per piksel enn SD-materiale?

Hvis ikke hadde vi ikke sett forskjell. Det er marginale forskjeller ved å oppskalere DVD-signaler til 720/1080p kontra å kjøre 576p, men med en gang man forer SD-skjermen med ekte HD-signaler i samme oppløsning er det ti ganger bedre bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •