1080p HD materiale på 30” LCD skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p HD materiale på 30” LCD skjerm

Er det mulig å vise 1080p HD på HP LP3065?

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no...-78045913.html

Hvis ja, hva må til?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En PC med Dual-Link DVI-D og avspillersoftware for 1080p materiale, som HD-DVD eller BluRay. I tillegg må du benytte AnyDVD eller noe annet som fjerner kopibeskyttelsen som ligger i disse formatene og som krever HDCP beskyttelse av videosignalet.

Hvis du er ute etter å laste ned 1080p materiale så trenger du bare en kraftig PC med de rette tilkoblingene og software.

Merk at selv om dette sikkert er en fantastisk pc-skjerm så trenger den ikke å være ideell for video. Den takler bare 60Hz, noe som gjør at alle tv-sendinger/DVD-er utgitt i Europa vil bli hakkete. Det er heller ikke mulig å spille av kino-materiale på de ideelle ratene 24/48/72fps. Det er ikke gitt at lysstyrke og kontrast (og responstid) er spesielt godt egnet for film på en slik skjerm.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Merk at selv om dette sikkert er en fantastisk pc-skjerm så trenger den ikke å være ideell for video. Den takler bare 60Hz, noe som gjør at alle tv-sendinger/DVD-er utgitt i Europa vil bli hakkete. Det er heller ikke mulig å spille av kino-materiale på de ideelle ratene 24/48/72fps. Det er ikke gitt at lysstyrke og kontrast (og responstid) er spesielt godt egnet for film på en slik skjerm.

-k
    Huff, dette hørtes ikke bra ut knutinh. Og jeg som hadde sett for meg en skjerm for fremtiden som taklet både pc bruk og tv sendinger. Har desverre bare 70cm veggplass til rådighet...:cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er en del ulemper knyttet til disse skjermene, men det kommer jo litt an på hva du prioriterer. Siden du er ute etter slik enorm oppløsning så er det vel PC-bruk som er det viktigste (evt. med TV PiP?), og da ville jeg absolutt vurdert en slik skjerm. En test av en lignende skjerm, Dell 3007WFP-HC, hevder at HD-materiale på den skjermen er helt rått (for ikke å snakke om native gaming), noe jeg ikke har vansker med å forestille meg. Dell-skjermen er dessuten forholdsvis rimelig for tiden, så med mindre du skal se mye SD-materiale så ville jeg absolutt gått for en slik skjermløsning.

- Bjarne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjarneH
    Dell-skjermen er dessuten forholdsvis rimelig for tiden, så med mindre du skal se mye SD-materiale så ville jeg absolutt gått for en slik skjermløsning.

- Bjarne
    Har du sett 50Hz PAL materiale avspilt på 60Hz skjerm?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har LP3065 monitoren selv, og den er en glimmrende PC skjerm. Beste jeg har sett til nå faktisk.
    Men nettopp det at den er en så bra monitor, gjør også at den er svært avslørende på video og HD. Den minste antydning til støy og mpeg blokker blir godt synlige. De som irriterer seg over at tv sendinger har støy på lcd/plasma tv, vil få hjerteinfarkt av denne...

Monitoren har heller ikke innebygd bilde skalering, så hvis du mater den med standard SD signal (DVI) fra en DVD spiller eller lignende, så blir dette et lite frimerke midt på skjermen med store sorte kanter. Til og med ekte 1080p gir sorte kanter siden skjermen er 2560x1600.
    Du er også avhengig av pc skjermkort som støtter dual link via. dvi utgang for å klare å kjøre 2560x1600.

Men bedre pc monitor, det får du ikke.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har du sett 50Hz PAL materiale avspilt på 60Hz skjerm?

-k
    Joda, jeg har sett det, og det er ikke spesielt vakkert. Men det er som sagt et spørsmål om prioriteringer, slik jeg ser det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjarneH
    Joda, jeg har sett det, og det er ikke spesielt vakkert. Men det er som sagt et spørsmål om prioriteringer, slik jeg ser det.
    Joda, jeg forstår det. Og dersom en stor andel av filmene er lastet ned 60Hz materiale så fungerer den sikkert utmerket.

Jeg vil dog påstå at for å se tv-sendinger/europeiske (HD-)DVD-er så er en hvilken som helst 50Hz-skjerm bedre enn en ren 60-Hz skjerm. Altså at en halvgammel PAL 28crt ser bedre ut med PAL HD-DVD enn det en 2500x1400 pixel 60Hz-skjerm gjør. Subjektivt og i mine øyne selvsagt :-)

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •