Hjelp! Full krise!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Full krise!

Historien går som følger:

Kjøpte våren 2003 brukt Optoma xga dlp-projektor på qxl, med gjeve løfter om lite bruk. I oktober begynner den å streike. Får med jevne mellomrom opp feilmelding om "heat warning" etter at den har stått på i 45-60 minutter, og projen slår seg av. I slutten av november topper det seg, og feilmeldingen kommer hver gang projen er i bruk. Sannsynligvis er det feil på en vifte, tenker jeg, fargehjulet støyer også litt, så det er vel på tide med en service hos presentationsdata.

Som sagt, så gjort, møter opp med projen hos predata, og de tar imot for reperasjon. Så går det en og en halv måned uten at jeg hører noe, selv etter gjenntatte forsøk på kontakt via e-post.

Idag får jeg den plutselig på døren, med en servicelapp som kun sier :" Vi reparerer ikke produkter uten serienummer!"

IIIIIIIK! HVa fanden gjør jeg nå?!?!

Griner mine bitre tårer, lever uten proj til jeg har spart opp cash til noe billig rask, og lærer at man aldri aldri ALDRI skal kjøpe brukt DLP, ihvertfall ikke på qxl???

Det er vel ikke noen verksted i Bergen som tilfeldigvis kan kikke på den?

Tenke seg til; man får altså det man betaler for, og på qxl får man mye mindre.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Optoma projektor er det du har?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres desverre ut som tyvegods ja. Her i trondheim stjeles det projektorer fra NTNU nesten ukentlig som jeg har forstått.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenke seg til; man får altså det man betaler for, og på qxl får man mye mindre.
    Ikke for å gni det inn, men kjøpte du virkelig en så dyr vare som en projektor UTEN å få med kvittering....??????????

Vet faktisk ikke om noen "uorginale" verksteder heller... Får håpe det er noen her som kan komme med tips til deg.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG hadde i allefall rapportert det til QXL! Viktig at du forfølger saken slik at ikke flere blir lurt!!!! Dessuten hadde jeg meldt det til politiet! Slikt skal ikke skje!

Mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    JEG hadde i allefall rapportert det til QXL! Mener å ha lest noe om "garanti" eller forsikring eller noe.. Sjekk det opp.. Viktig at du forfølger saken slik at ikke flere blir lurt!!!! Dessuten hadde jeg meldt det til politiet! Slikt skal ikke skje!

Mvh
    Hvis det er tyvegods så er det vel kanskje ikke den lureste ideen. Han kan jo bli dømt for heleri.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm han kunne ikke vite at varen var stjålet! (Noe den med all sannsynlighet er siden serienr er vekk) Dessuten så kunne jo presentasjonsdata ha anmeldt han... Siden salget gikk gjennom auksjon så vil man ikke kjenne selger.. Dessuten har qxl sikkert alt som er av budinformasjon og spm/svar rundt auksjonen.. Jeg vil tro han har en sterk sak...

Mvh

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han har handlet i god tro, er det vel heller QXL som sliter med sine åpenbare manglende kontrollrutiner? De tar jo tilogmed provisjon av salget.. Ikke helt sikker på hvordan det ligger an juridisk, men vil tro de dermed sitter som en utøvende part.. På den annen side er de jo kjent som temmelig slepphendte og/eller uten kontroll når det gjelder salgsobjekter av heller tvilsom opprinnelse; se bare på alle playstations som selges med "250 spill" etc.. Jeg regner imidlertid med at de logger alle kjøp og salg og har både kredittkortopplysninger og navn, adresse og evt telefonnummer på selgeren som de ville måtte gi fra seg hvis gutten gikk til anmeldelse..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp... Som sagt, jeg tror man står sterkt.. Qxl har opplysninger om selger ol..

samarbeid med en rekke organisasjoner og etater som alle aktivt jobber for bekjempelse av alle forsøk på ulovlig aktiviteter på internett.

Dette være seg f.eks. forsøk på salg av piratkopiert materiale og alt annet materiale som er forbudt i henhold til norsk lov. Disse sikkerhetsprosedyrene er unike for QXL og tilstede allerede fra man registrerer seg. Vi dobbeltsjekker blant annet opplysningene til alle våre brukere på mange ulike måter for å sørge for at våre medlemmer har en meget trygg markedsplass for kjøp & salg, hvor brukernes opplysninger er kontrollert. I tillegg har man som kjøper karakterboksystemet å forholde seg til, der det automatisk håndheves utestengelse på grunnlag av minuskarakterer. Dette er bare noen få eksempler på en lang rekke egentuviklede prosedyrer for å fange opp forsøk på ulovligheter.

QXL.no videreutvikler stadig en rekke unike verktøy og automatiske prosesser som fanger opp forsøk på svindel på våre nettsider, for å på en best mulig måte ivareta det vi setter høyest; våre brukeres trygghet.

QXL samarbeider aktivt med blant annet Politietaten, Business Software Alliance (BSA), Tyvegodsregisteret og mange andre organisasjoner som alle jobber i tett samarbeid med å bekjempe lovbrudd på nettet.

På denne måten forsikrer vi ikke bare våre brukere om at de med best mulig trygghet og fortrolighet kan bruke QXL til sine handler, men også tryggheten det gir med vissheten om at den ytterste innsats gjøres av QXL for å oppdage og dermed forhindre alle forsøk på ulovlig aktivitet på sin nettjeneste.
    Alle varer må følge norsk lov.
    Forsøk på salg av ulovlige gjenstander ifølge norsk lov samt uønskede gjenstander ifølge QXL's egen forbudtliste (klikk her), er strengt forbudt. QXL forbeholder seg forøvrig retten til å stenge auksjoner der innholdet er ufullstendig, støtende, eller irrelevant.
    Ved brudd på disse bestemmelsene risikeres utestengelse samt politianmeldelse
    De (qxl) vil nok ta affære... Jeg hadde tatt kontakt (ringt) og hørt hvordan jeg skulle gått frem.. Hva som kommer til å skje, hvilke tiltak qxl kommer til å gjøre, om sannsynligheten for å få igjen noen penger osv.. (sikkert slim to none, men alltids verdt ett forsøk)

Les mer her

Mvh

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I mine yngre, og mindre gjennomtenkte dager, kjøpte jeg også en projektor uten å få med original kvittering (selger lurte meg til å tro det var utsalg fra et konkursbo... Lettlurt, ja!). Jeg sikret meg imidlertid en salgskvittering, uten den ville jeg vært ferdig... Etter at jeg hadde testet projektoren, og funnet ut at en LCD med 300:1 ikke var tingen (det var den gang LCD var utrolig heftig), annonserte jeg den videre for salg. Etter noen dager kom det to politifolk på døren, spesialiserte på oppsporing av gods. Projektoren viste seg å stamme fra et større innbrudd, der tyvegods for flere millioner var blitt stjålet.

DET var ingen hyggelig affære, DET skal jeg love deg! Måtte være med ned til kammeret og ble satt i glattcelle til de fikk verifisert mine opplysninger. Da de ikke fikk tak i han som hadde solgt varen til meg utover kvelden, måtte jeg tilbringe en natt på glattcelle, og DET skal jeg love deg er noe en ikke glemmer (med mindre en er totalt dritings, og egentlig synes det er greit med egg servert til frokost... 8) )! Husker fremdeles de to folkene på cellene ved siden av meg, totalt på jordet, den ene skrek hele natten at han skulle bombe UD, mens den andre skrek etter den kvinnelige fengselsbetjenten at han "visste hvor hun bodde".

Jaja, siden jeg hadde sikret meg en kjøpskvittering (som heldigvis var signert mer korrekt navn), og så vidt fikk overtalt politiet at projektorer som koster nye 50.000-100.000 (denne hadde listepris på 85.000 og var ca. ett år gammel) kan gå til 15-20.000 på privatmarkedet, da firmaet kasserer disse raskt, slapp jeg unna.

Jeg fikk imidlertid en kraftig lærepenge. Vær MEGET forsiktig med kjøp av brukte varer. Politiets råd var rett og slett å unnlate å kjøpe med mindre du får med original kvittering, og det er jeg helt enig i. Blir en umulig oppgave for Politiet å holde kontroll over dette enorme problemet hvis folk ikke kan dokumentere sine innkjøp skikkelig, selv om selvsagt mange ikke tenker over dette (inkludert meg før Politiet var på døren).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en meget uheldig situasjon å komme opp i ja! Noe jeg håper jeg aldri gjør! Men å dele slike erfaringer, gjør at man kanskje blir klok FØR skade... Dessuten er det uheldig hvis man skal ut å reise.. Siden slikt kommer på rullebladet... (USA kan man glemme å reise til hvis man har tyveri/heleri på rullebladet)...

Men synes noe av ansvaret ligger hos polkalizer for å forsøke å forhindre at flere kommer i den samme situasjonen med samme selger! Derfor er jeg for at man skal ta saken videre!

Mvh

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QXL driter fullt. Jeg har kontaktet dem ved to anledninger. Den første gangen var det snakk om åpenbart tyvegods (bilstereo-saker), men jeg fikk bare et standarisert svar, og varen ble liggende. Den andre gangen var det en fyr som solgte bootlegs av japansk animasjon til blodpris (men folk kjøpte, hovedsakelig yngre tenåringer), og QXL bare avfeide hele greia, selv om jeg presenterte dem solide bevis.

Det som virkelig irriterer meg i slike saker, er at det er umulig å kontakte den stakkaren som i god tro byr på dette.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Må sikkert også levere inn proj'en til politiet. Det er jo bevismaterialet/tyvegods.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette ikke lenger er teknisk diskusjon flytter jeg denne til Generell Video...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er bedre enn å kanskje få anmerkninger på rullebladet, få en saftig bot ol...

Så blir man i allefall klok av skade... (Dessuten er det jo postet her på forumet, og pd har informasjon, slik at det er jo en risiko å beholde slike produkter når det åpenbart handler om tyvgods)

Mvh

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, projektoren var selvsagt en saga blott, og mange tusenlappen kan gå i vasken. Jeg stevnet imidlertid selgeren inn for retten og fikk mine tap fullt ut erstattet. Var ikke så vanskelig å overbevise dommeren når jeg fortalte om min hyggelige natt på cellen... 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror i de fleste tilfeller at kjøper er klar over hva han kjøper.. Får håpe det ikke er tilfelle i denne saken...
    Men det er blitt så galt nå at så og si alle kan få kjøpt tyvegods.. :evil: Rett og slett allment tilgjengelig.... :x Det som verre er, er at de fleste ikke har skrupler i forhold til det å kjøpe tyvegods.. (Diskutert det mange ganger, og jeg ender opp forbannet som alltid)

Siden Polkalizer i dette tilfellet har kjøpt via QXL, burde de være "del ansvarlige". Jeg hadde ihvertfall fulgt saken videre, og kontaktet QXL.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg tviler på om jeg blir tiltalt for heleri dersom jeg anmelder. Jeg har jo bare kjøpt en godkjent vare på qxl.

Det er jo vanskelig for meg å sjekke om det er tyvegods eller ei, på en internettannonse. Jeg tenkte aldri på å skru opp projen for å se om serienummeret var der (det er ikke noe plass for serienummer på utsiden av projektoren!), den ser helt ok ut. Ikke noe som er filt vekk/fjernet.

Om noen skulle bli tiltalt for heleri er det vel Qxl og selgeren? Jeg har jo ikke akkurat stukket i parken og kjøpt en projektor pakket inn i svart søppelsekk. Kun bydd på en annonse på en høyt profilert nett-tjeneste. Isåfall burde jo alle andre som bydde på varen også være "helere".

Skikkelig irriterende dette her. Tar først kontakt med qxl, og ser hva de har å si. Hvis de ikke har noe fornuftig å komme med, blir det vel politianmeldelse.

Håper selgeren ikke har adressen min liggende og kommer kjørende med balltre......

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, nei! jeg visste ikke at det var tyvegods!!!!!!!!!!!!! Jeg hadde vel aldri prøvd å få den reparert på presentasjonsdata da. Kanskje naivt av meg, men tanken slo meg aldri. Jeg er vel en håpløs hippie som tror at folk flest er hyggelige mennesker. :cry: :cry: :cry:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ta en prat med qxl!er det ikke bare et klistremerke med et serienummer under di fleste projektorer?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •