LCD og refresh rate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD og refresh rate

Heisann, ett lite spørsmål til dere som har peiling, har det egentlig noe å si hva slags hertz man setter i windows når man bruker en LCD skjerm? eller en LCD prosjektor? Jeg trodde at LCD var flimmerfritt og da ikke påvirket av oppfrisknings hatighet i det hele tatt? kan noen forklare?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60hz er som regel passe refresh rate på et LCD display, dette står somregel i manualen.
    Kan ikke forklare hvorfor man ikke ser flimmer på LCD, men det har noe med responstiden og gjøre tenker jeg. Sikkert noen medlemmer her som kan mer om dette.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke forklare hvorfor man ikke ser flimmer på LCD
    I hovedsak fordi hver pixel ikke oppdaterer seg mer enn den må.. e.g. skifter farge.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD-teknologien har ingen refresh rate. Bildet blir ikke tegnet opp slik som i et bilderør. I en LCD-skjerm lyser alle punktene konstant, mens i et bilderør lyser kun ett og ett punkt fordi det går en stråle og tegner opp bildet x antall ganger (x = refresh rate) i sekundet. (Flere punkter vil jo sikkert lyse samtidig der også fordi det tar tid før et punkt "dør ut".)

Hva man setter som refresh rate i skjermkortet har ingenting å si, så lenge det er innenfor hva elektronikken i LCD-skjermen godtar. Grunnen at det oftest står 60Hz i brukermanualen er at så å si alle skjermkort kan gi ut et signal med 60Hz refresh rate. I manualen til min skjerm står det 75Hz, men det er ingen forskjell om jeg setter den til 60, 70, 72 eller 75.

På enkelte LCD-skjermer kan faktisk elektronikken være såpass kresen at bildet blir uskarpt hvis man setter feil refresh rate. Jeg har sett dette på noen Viewsonic-skjermer for 5-6 år siden. Der måtte man faktisk inn med drivere for skjemen for å få skikkelig bilde. Men det var sikkert en barnesykdom som er forsvunnet på dagens LCD-skjermer. Har du en gammel LCD-skjerm kan du jo prøve f.eks. 60, 70 og 75 og se om du ser forskjell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •