Valg av tv tuner (hjelp..)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av tv tuner (hjelp..)

Sikkert eit dumt spørsmål.....

Fins det tv-tunere med progressiv utgang på komponent?

Kva er isofall den rimelegaste løysninga?

Må ein kjøpe ein dvd-opptaker for å få det?

Grunnen til at eg spør, er at eg lurer på å kjøpe projektor. Det blir sannsynlegvis z2 pga lens shift. Har lest at de-interlaceren ikkje er så bra. Derfor er det anbefalt å mate den med progressive signaler.
    Dette har kanskje ikkje så mykje å sei med eit signal fra ein tv-tuner?

Har lyst å trekke berre ein kabel (komponent) til projektoren og sende dei progressive komponentsignala gjennom recieveren (AVR7500) Går dette?

Har no ein pioneer 656-a. uten progressiv utgang. Den bør vel også byttes ut?

Fins det nokon dvd-opptakere som er så bra på dvd-avspilling, at dei kan konkurrere med rene dvd-spillere?

Har lite peiling på bilde, så eg håper nokon kan hjelpe.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha bra bilde på en projektor, bør du ha enten digital kabel eller satellitt. Dreambox har satellittmottakere på markedet med komponent ut, og kommer snart med en digital kabelmottaker. Tror ikke signalet fra disse er progressivt, men det tipper jeg kommer etterhvert i en softwareoppdatering. Sjekk www.dreambox.no , send dem evt. en mail.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Skal du ha bra bilde på en projektor, bør du ha enten digital kabel eller satellitt. Dreambox har satellittmottakere på markedet med komponent ut, og kommer snart med en digital kabelmottaker. Tror ikke signalet fra disse er progressivt, men det tipper jeg kommer etterhvert i en softwareoppdatering. Sjekk www.dreambox.no , send dem evt. en mail.
    Ok. Har kabel-tv, men ikkje digitalt.
    Ein må betale ekstraavgift i måneden +etableringsgebyr for å få digitalt. Ein må altså leige tuner med smartkort. (sikkert ein drittuner)
    Kortet får ein ikkje separat.

Trur dette da blir uaktuelt, da eg ikkje kjem til å sjå så mykje på tv. Dreamboxen er vel neppe billig den heller....

Da lurer eg på kva som blir rimelegaste alternativet av analoge mottakere med komponent ut.
    Trenger ikkje å vere progressiv, men komponent er kjekt, for da trenger eg kun 1 kabel til projektor.

Edit. forandra innlegget litt og fjerna prisane for å unngå prisjakt.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Dreambox'en til kabel-tv vil du mest sannsynlig kunne se digital kabel-tv helt gratis (hysjda!!) hvis anlegget der du bor er oppgradert for digital-tv.
    Hvordan dette gjøres kan vi selvsagt ikke diskutere på dette forumet.

Hvis digitale kabel-tunere blir vanlig å selge separat etterhvert bør jo kabelselskapene også begynne å tilby kort.

Dreambox for satellitt koster ca 4000. Vanlig IDE harddisk kan settes i, og man kan også koble den i nettverk med PC'en og spille inn direkte på PC-harddisken. Prisen på kabel-versjonen blir sikkert omtrent den samme.

Hvis du kun har vanlig analog kabel-tv, ville jeg ikke brukt noe ekstra penger på en tuner med komponent, da bildet er så dårlig allikevel. (Med forbehold om at bildet er mye bedre der du bor enn i Oslo/Drammen.) Da kan du like godt bare kjøpe en billig stereo-video.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er noe å hente på å kjøre komponent ut. S-video holder i massevis. Da slipper du også å bruke en komponent inngang på projektoren.

Jeg klarer iallfall ikke å se forskjell på TV sendinger via S-video eller RGB fra min DVD opptaker.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luxor sin DVD opptaker har forresten komponent ut. Ligger på ca3000

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Takk for gode svar fra begge to.

Eg forstår at det ikkje blir noken særleg forskjell på å bruke komponent framfor s-video på ein vanlig tuner. Men viss både dvd-spelar og tv-tuner har komponent (og evt. ps2) kan ein vel klare seg med ein kabel til projektoren og kjøre gjennom recieveren?

Skal sjekke ut den Luxoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •