Innstillinger for å spille av 1080p på 720p projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innstillinger for å spille av 1080p på 720p projektor?

Jeg har satt opp MPC med en del filter og skal nå kjøre en film som er 1080p på min projektor som er 720p via pcen. I MPC har jeg fulgt en guide for oppsett av ffdshow og der har jeg satt resize til 1280 x 720. Bør jeg slå av dette?

Når jeg slår det av skulle jeg tro at filmen ville være større enn skjermoppløsningen min ( når jeg spiller den av på LCD-skjermen som har oppløsning på 12xx X 768 ) siden den er 1080p, men det er den merkelig nok ikke..

Jeg har også et annet spørsmål. Når jeg kjører pcen på projektoren (DVI-HDMI) sier projektoren at oppløsningen er på 1280x1024. Men den skal jo i utgangspunktet ikke støtte høyere enn 1280 x 720..?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man spiller av film i fullscreen blir den alltid resizet på grafikkortet til å passe. Grunnen til at man vil gjøre resize med ffdshow for eksempel er for å gjøre skalering av høyere kvalitet, og å kunne behandle bildet videre etterpå. Mange mener jo at man burde skalere opp så langt man klarer i ffdshow, og ikke bare til den oppløsningen man skal spille av i. Dersom du skalerer til oppløsningen du har på skjermen er det vel ikke noen ulempe å ha på resize i ffdshow, men jeg pleier å skru dette av for det meste når jeg titter på hd-ting. Å skalere 1080 opp til det dobbelte, og så ned til 720 ser jeg ikke helt poenget med, men å bruke lanczos for å skalere til 720 kan jo ikke være feil.

Hvilken projektor er dette? Sett oppløsningen til 1280x720 i windows, hvis ikke vil det bli tull. Jeg har fått oppgitt feil oppløsning av projektoren jeg også, selv om bildet har vært i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Optoma HD70. Bildet passer bra og det funker fint å se f.eks. DVD selv om oppløsningen er 1280 x 1024.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halve poenget med en HTPC er å utnytte den gode skaleringen som en PC er i stand til. Man må velge samme oppløsning på PCen som "native" oppløsningen til projektoren/skjermen for å oppnå dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •