Gets Digital tv er IKKE digitalt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gets Digital tv er IKKE digitalt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel egentlig vært kjent lenge at det ikke er HDMI/DVI utganger på boksene fra Canal Digital og Get. Det burde selvfølgelig ha vært det...

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at VG blander kortene som vanlig.
    "Digitale" paraboltunere f.eks, har vært tilgjengelig i årevis. At bildet ble bedre med overgangen fra analogt til digitalt på parabolfronten kan jeg skrive under på. Den gang hadde jeg en Echostar 8700 som var noe av det råeste man kunne få av tunere. Da jeg fikk "digital" tuner ble bildet mye bedre. Med scart /RGB. Signalet fra tuneren til tven er jo analogt fremdeles.

HUSK !

At et tvsignal er "digitalt" betyr ikke at det automatisk er snakk om HD.

Digitalt i denne sammenheng er ganske enkelt hvordan Get frakter signalet i kabelen hjem til kunden.

Et råd til slutt. Stol IKKE på VG i noen sammenhenger.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man snakker om digital-TV er det den digitale distribusjonen man refererer til. Det er slik det har vært i årevis. DVB-S ble jo digitalt for mange år siden. Det er først nå med de nye HDTV-tunerene man får digital bildeutgang til TV. Grunnen er selvfølgelig at det ikke har vært digitale innganger på TV-apparatene før nå i det siste. Men det er likefullt digital-TV selvom den siste halvmeteren er analog.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det ikke alltid vært slik? Dekoderen gjør jo signalet analogt slik at det kan sendes til tvn via scart/component eller noe slikt. Så dette var rare greier... Skjønner ikke helt hva vg lager så stor sak av, da det har vært slik i alle digitale år.

men jeg tror det er mange kunder som tror litt mer enn de veit. jeg snakka nettopp med en som trodde han fikk full HD fra PS3n han nettopp hadde fått, via standard kabelen som følger med (kompositt)....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva Lyses nye dekoder kan tilby, og når den kommer?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Det burde jo ikke være en overraskelse hvis man tenker seg om.
    Digitale signaler blir jo bare tull på analoge TV'er.

Det store spørsmålet er jo om det blir digitale signaler helt inn i TV'n når Get lanserer sin neste dekoder med HDMI/DVI.
    Lurer på om ikke Breiker prata på at det skulle skje iløetp av første halvår 2007.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Det er nok i så fall VG som har lurt deg. Den saken er ganske tullete, typisk sensasjons-journalistikk.
    Det blir nesten som å si at heller ikke DVD er digital, fordi du kobler DVD spiller med SCART kontakt til TV.
    Det er vel ingen kabeltunere med digital utgang, det er bare et fåtall personer som har paraboltunere med digital utgang, og det er vel heller ikke så veldig mange som bruker digital utgang på DVD spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de skriver jo ganske lite i denne saken da, er digitalboksen koblet til TVen via scart eller vanlig coax kabel..?

Jeg går ut ifra at det er scart og kunden får et 16:9 signal på skjermen sin, eller er dette helt feil..?

slik som det har vert "definert" i mange år nå så er jo digital tv synonymt med 16:9 slik at folk skal slippe å miste bildeinformasjon i kantene av skjermen. at digitaltv betyr HD-tv er jo mediaskapt i mine øyne. og det virker på meg som det er dette VG har gjort en sak på, gir kunden et inntrykk av at han får noe annet enn han har betalt for.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo klart og tydelig på Get sine sider at det er snakk om digital overføring av signalet og analog levering til tv´en. VG sliter helt tydelig med å få tak i reelle nyheter, så de lager et problem ut av ingenting for å fylle litt spalteplass...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det står jo klart og tydelig på Get sine sider at det er snakk om digital overføring av signalet og analog levering til tv´en. VG sliter helt tydelig med å få tak i reelle nyheter, så de lager et problem ut av ingenting for å fylle litt spalteplass...
    reelle nyheter eksisterer vel ikke utenfor nrk og klassekampen sine lokaler spør du meg :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    slik som det har vert "definert" i mange år nå så er jo digital tv synonymt med 16:9 slik at folk skal slippe å miste bildeinformasjon i kantene av skjermen. at digitaltv betyr HD-tv er jo mediaskapt i mine øyne. og det virker på meg som det er dette VG har gjort en sak på, gir kunden et inntrykk av at han får noe annet enn han har betalt for.
    Tull. Det finnes da analog 16:9 (PALPlus) og digital 4:3

Digital betyr datastrømmer med diskrete symboler. Get sin løsning er digital fram til boksen, og så analog.

Digital har ingenting med hdtv å gjøre heller. Det finnes analog hdtv og digital standardoppløst tv. Hvis vi lar jouornalister og bedrevitere få definere teknologiske termer så blir det bare rot.

Hvis GET kunne levere bildet via en HDMI/DVI-kabel, noe som er teknisk mulig men de stritter imot alt de kan, så ville jeg sagt at bildet var digitalt uansett oppløsning.

BTW, jeg ser på digital tv nå. Prøvesendinger med digitalt bakkenett mottatt på min HTPC og videresendt til tv med DVI.

I CD-ens første dager hadde man slike symboler : AAD, ADD og DDD som skulle symbolisere om hhv miks, master og distribusjonsmedie var analogt eller digitalt. Kanskje vi trenger noe lignende på tv?

TV kvalitet avhenger av mange parametre. Kildens kvalitet, kvaliteten av konvertering, oppløsning, bitrate, codec etc. NRK ser veldig bra ut på DVB-T/DVB-S. Mange andre kanaler ser ut som web-tv.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så satte jeg virkelig hermetegn over definert da det er mediadefinert, og det var vel det tråden etterhvert utviklet seg til å bli en diskusjon om..?

men for all del, få ut agressjonen din her inne du

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FØLER SEG LURT: Dag Frode Rydland kjøpte seg ny flatskjerm-TV. Da han bestilte digitalt TV fra Get trodde han at han skulle få digitale sendinger til TV-en. - Jeg føler meg lurt, sier Rydland til VG Nett
    Når jeg leser slikt som dette blir jeg litt redd for hvor uvitende folk er og hvordan de tar alt for god fisk.

Om get skulle sendt HDtv ville han enten ikke hatt en eneste norsk kanal eller så ville tuneren kun sendt ut SD signalene på vanlig måte men da over en ny flott kabel.

Blir så dumt når de uvitende journalistene hos VG hiver mer bensin på bålet om et tema de tydeligvis ikke kan noe som helst om.

Er du kunde hos Canal Digital vil du heller ikke få digitalt bilde, med mindre du har TV fra parabol.
    Her igjen driter de seg ut. Parabol er like digitalt/analogt som GET boksene. Ja man "KAN" få HD via parabol men ikke ved å ringe Canal digital.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Når jeg leser slikt som dette blir jeg litt redd for hvor uvitende folk er og hvordan de tar alt for god fisk.

Om get skulle sendt HDtv ville han enten ikke hatt en eneste norsk kanal eller så ville tuneren kun sendt ut SD signalene på vanlig måte men da over en ny flott kabel.

Blir så dumt når de uvitende journalistene hos VG hiver mer bensin på bålet om et tema de tydeligvis ikke kan noe som helst om.
    HDTV er vel ikke nevnt i teksten du quoter?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    men for all del, få ut agressjonen din her inne du
    Det skal da mye mer til enn litt kreativ markedsføring før jeg blir aggressiv :-)

-k

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vært noen rykter om at Get skal komme med en HD-kanal så da vil den stakkars mannen som har ny og flott tv som er HDready og alt få "bra" tv. Men Get har jo ALDRI reklamert for HD, kun digitalt. Som folk sier her det er forskjell på hva HD er, og hva digitalt er. Mannen i gata blir jo oversvømt av fremmedord. Men jeg synes at folk klager for ingen ting i dag, lønner seg å skaffe seg litt informasjon selv får man klager.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart. Digital tv via parabol eller kabel har vært tilgjengelig i flere år så dette burde ikke være noen nyhet or noen. Lurer på hvor mange som går ut fra Volda med sensasjonsjournalistikk som hovedfag

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske lei av "hva-følte-du-da-du-gikk-over-målstreken-journalistikk". Lærer de ikke noe på skolen om kvalitetssikring av bakgrunnsmateriale?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    HDTV er vel ikke nevnt i teksten du quoter?

-k
    Jeg gadd ikke quote hele artikkelen. Men om du tar deg tiden til å lese den så skjønner du hva jeg mener.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •