Lodde videokabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Lodde videokabel?

Var i butikken og lurte på om det fantes noen plugger til progressiv komponentkabel og ble fortalt at jeg nok var nødt til å lodde sammen kabelen med de eksisterende pluggene.
    Bakgrunnen er at jeg har lagt 20mm rør opp til en boks i taket hvor jeg har prosjektoren og klarer selvsagt ikke å trekke igjennom kabel med plugger.
    Som sagt så gjort eller halvgjort om du vil. Kappet pluggene og oppdaget at her var isolert kjerne med sølvfarget ledere og kobber rundt det igjen. Dermed ble det jo litt vanskeligere å lodde sammen skiten igjen. Og jeg har aldri loddet før så jeg trenger noen tips her.
    Skal jeg legge loddetinnet rett på og varme eller skal jeg dryppe det på? Bør jeg lodde på begge sider? Hvordan best stive det av etterpå osv.......?

Trenger litt hjelp som dere sikkert skjønner.....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du lodder ved å varme opp kabelen med loddebolten, og tilføre loddetinnet på kabelen, ikke på loddebolten. Det samme gjør du med kontakten, og når både kabelen og kontakten er fortinnet, holder du de sammen samtidig som du varmer de opp med loddebolten. Da smelter tinnet fra begge delene sammen, og jobben er gjort!

Når du får øvet deg litt, flyter tinnet ut av seg selv rundt hele kabelen, uten at isolasjonen smelter pga varmen :neutral:

Anbefaler at du øver deg litt først!

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Men hvilket underlag er bra å lodde på? Er det greit å legge det på en treplate mens man lodder?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grinchen
    Takk for svar! Men hvilket underlag er bra å lodde på? Er det greit å legge det på en treplate mens man lodder?
    Treplate er greit, men det kan også være greit å ha noe som holder fast pluggen mens du holder på. Gjerne et eller annet å sette pluggen fast i f.eks. en gammel kasettspiller,eller noe annet du ikke bruker lenger.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du får det til, men du vet visst ikke helt hva du holder på med.

Slike kabler har visse egenskaper for å lede høye frekvenser, det er ikke nok bare å lede strøm. Når du kapper og skjøter en slik kabel forandrer du disse egenskapene.
    Det vanligste problemet er at du får en 'skygge' på bildet. Det er fordi den kabelskjøten har en annen impedans enn resten av kabelen, og enhver impedansforandring gir en refleks.

Det beste er å sette nye plugger på enden av kabelen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •