speilrefleks kamera vs longsoom kamera....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

speilrefleks kamera vs longsoom kamera....

kva er egentlig best av dei som er nevet i overskriften??
    det er til vanlige ferie bilder osv.. så lenge det er bedre enn eit vanlig kompakt ( digital ) kamera, så er det egentlig godt nok.

eg har sett litt på eit på cdon...

CDON.COM
    er dette noe tess.

noen andre som er å foretrekke.

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du vil kameraet skal være bedre til enn et vanlig kompaktkamera da?
    Er det at du ønsker større tele, eller større zoom område? Skarpere bilder, eller gode bilder rett fra kamera?
    Skal det ta gode bilder i dårlig lys?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror egentlig at dette er helt feil forum å stille et slikt spørsmål. Litt som å diskutere landbrukspolitikk på et hifi-forum.

Generelt er det slik at "alle" nybegynnerspørsmål har blitt stilt før. Spesielt når det gjelder såpass generelle ting som "speilrefleks vs kompaktzoom", "canon vs nikon", "digital vs film", etc. Ved å søke etter forklarende tråder med bilder får du MYE bedre og mer utfyllende informasjon enn å etterspørre informasjonen på sparket fra tilfeldige forumbrukere.

Du kan jo prøve:
    Norske:
    Akam.no
    Foto.no - nyheter -

Internasjonale:
    Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ
    Digital Camera Resource Page - Forums - Powered by vBulletin

mvh
    Knut

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foto & Video Nett - Canon Digital Powershot S3 IS

Her er ett kamera jeg anbefaler sterkt, har selv hatt dette. Makrogrense på 0 cm, zoom tilsvarende 400 +. Optisk bildestablisator. 6 mpix..+++++massse ekte 16-9 fotografering :-)

Tar meget gode bilder..Savner faktis dette selv, jeg gikk over til speilrefleks...Vurderer dette igjen som ett kamera nr 2.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vurderer digital speilrefleks:
    Nybegynnerinfo nr 0:
    Et "KIT" utgjøres av et "Hus" + et "Objektiv". Det er ikke mulig å ta bilder med bare hus, du må ha både huset som inneholder elektronikk, og Objektivet som inneholder glass. Grunnen til at du får kjøpt disse enkeltvis er at noen kan ha objektiv fra før og ikke trenger mer.

Nybegynnerinfo nr 1:
    På speilrefleks (DSLR) kan du normalt ikke bruke lcd-skjermen som søker når du tar bilder, du må putte øyet inntil glass-søkeren. LCD-skjermen er der kun for å se på bildene i etter-kant.

Nybegynnerinfo nr 2:
    DSLR har normalt mindre sensorer enn gammeldags 35mm film. Det betyr at alle råd du får om mm-verdier for forskjellige motiver må skaleres med en faktor - normalt 1.5 til 1.6. Normal-objektiv (det som tilsvarer ca vanlig menneskelig synsfelt) for 35mm kamera er ca 50mm, normal-objektiv for DSLR er som regel rundt 30mm.

Nybegynnerinfo nr 3:
    DSLR leveres normalt med moderat gode eller labre objektiver. For å komme ned i pris kuttes det på objektivkvaliteten, noe som kanskje er fornuftig siden dette kan byttes ut. Dette betyr også at et "KIT" ikke nødvendigvis tar bedre bilder enn et godt spesifisert kompaktkamera.

Nybegynnerinfo nr 4:
    Bildekvaliteten i et hus (et hus er et digitalt speilrefleks uten linse) skiller seg normalt utrolig lite mellom forskjellige merker og modeller, selv om prisen gjør det. Et Canon 30D til 10.000,- er ikke dobbelt så bra som en canon 400D til (?) 5.000,- Det er ikke engang sikkert at forskjellen er synlig for det blotte øyet i flertallet av situasjoner. Forskjellen ligger i hastighet, mekanisk kvalitet, batterilevetid, bufferstørrelser, ergonomi, etc. Altså mange gode grunner til å kjøpe dyrt kamera hvis du vet hva du gjør, men ikke nødvendigvis monumentale forskjeller i bildekvalitet.

Nybegynnerinfo nr 5:
    De fleste lurer på hvilket kit de skal kjøpe. Mitt inntrykk er at "proffene" først bestemmer seg for hvilke(t) _objektiv_ de skal ha, og så finner et hus som passer. Valg av objektiv vil gi store utslag på bildekvaliteten på de fleste bildene du tar. Dessuten vil det gi store utslag på hvilke bildetyper du KAN ta (innendørs, portrett, dyr, macro etc). Det vil gi utslag på ergonomi (vekt, behovet for stativ, hvor ofte du må bytte objektiv) og ikke minst gir det utslag på totalprisen.

Nybegynnerinfo nr 6:
    Hvilket objektiv skal jeg kjøpe? Hvis du må stille deg selv dette spørsmålet så er det en god grunn til å velge kit-objektivet (som regel er dette nesten gratis) for å prøve deg litt fram, gjøre deg kjent, og lese en fotobok mens du kan prøve. Hvis interessen holder seg gående finner du kanskje ut at du vil ha:

-k

mvh
    Knut

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.

ef veit at dette egentlig ikkje er den rette plassen, men her er det masse greie folk og stort sett greie svar. og eg er ikkje med noen andre plasser, og dei svarere eg har fått er gode nok for meg, det var egentlig det eg trengte og vite.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •