Forskjellen på HDMI 1.2 og 1.3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen på HDMI 1.2 og 1.3

Heyhopp..

Som vi alle vet så er jo versjon 1.3 rett om hjørnet, men hva er den store forskjellen?! har hørt at 1.3 støtter flere farger, men mer vet jeg faktisk ikke..
    Så fint om noen kanskje kunne forklare det nermere?!

Har som plan å gå til innkjøp av en full HD TV, d vil bli Sony 46X2000 eller tilsvarende hos Samsung... Men bør jeg vente til disse får HDMI 1.3 ?!
    Skal jo ha Playstation 3 også med tiden, og den vil jo bli utrustet med 1.3...

Håper noen kan hjelpe litt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?! :???:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Skriv "www.wikipedia.org" i nettleseren din
    2. Søk på "HDMI"
    3. Finn linken til kapittel 4.5 HDMI 1.3

Evt kan du bare trykke på linken som jeg har hentet for deg Trykk på meg

Evt kan du lese infoen som jeg har pastet nedenunder:
    "HDMI 1.3
    Released 22 June 2006.[1] [2]

Increases single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbps)
    Supports 30-bit, 36-bit, and 48-bit (RGB or YCbCr) color depths or over one billion colors, up from 24-bit in previous versions.
    Supports xvYCC color standards.
    Incorporates automatic audio syncing (lip sync) capability.
    Supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[3] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on HD DVDs and Blu-ray Discs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.
    Availability of a new mini connector for devices such as camcorders.[4]
    PlayStation 3 is the first product available on consumer market with HDMI 1.3.[5]
    Epson has released the EMP-TW1000 as the first display supporting 30-bit deep color.[6]

[edit] HDMI 1.3a
    Released 10 November 2006.[7]

Cable and Sink modifications for Type C
    Source termination recommendation
    Removed undershoot and maximum rise/fall time limits.
    CEC capacitance limits changed
    RGB video quantization range clarification
    CEC commands for timer control brought back in an altered form, audio control commands added.
    Matching compliance test specification included (no compliance test available for 1.3)
    "

Generelt er wikipedia mye raskere og mer presist for å finne svaret på slike konkrete spørsmål :-)

mvh
    Knut

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det jeg, (), men istedet for å skrive det jeg vet, tenkte jeg at jeg like gjerne kunne lime inn fra presseskrivet som fulgte ved annonseringen av HDMI 1.3 (det blir mer utfyllende [men litt tregt gikk det jo tydeligvis...]):

New HDMI 1.3 capabilities include:
    • Higher speed: HDMI 1.3 increases its single-link bandwidth from 165MHz (4.95 gigabits per second) to 340 MHz (10.2 Gbps) to support the demands of future high definition display devices, such as higher resolutions, Deep Color™ and high frame rates. In addition, built into the HDMI 1.3 specification is the technical foundation that will let future versions of HDMI reach significantly higher speeds.
    • Deep color: HDMI 1.3 supports 30-bit, 36-bit and 48-bit (RGB or YCbCr) color depths, up from the 24-bit depths in previous versions of the HDMI specification.
      • Lets HDTVs and other displays go from millions of colors to billions of colors
      • Eliminates on-screen color banding, for smooth tonal transitions and subtle gradations between colors
      • Enables increased contrast ratio
      • Can represent many times more shades of gray between black and white. At 30-bit pixel depth, four times more shades of gray would be the minimum, and the typical improvement would be eight times or more
    • Broader color space: HDMI 1.3 removes virtually all limits on color selection.
      • Next-generation “xvYCC” color space supports 1.8 times as many colors as existing HDTV signals
      • Lets HDTVs display colors more accurately
      • Enables displays with more natural and vivid colors
    • New mini connector: With small portable devices such as HD camcorders and still cameras demanding seamless connectivity to HDTVs, HDMI 1.3 offers a new, smaller form factor connector option.
    • Lip Sync: Because consumer electronics devices are using increasingly complex digital signal processing to enhance the clarity and detail of the content, synchronization of video and audio in user devices has become a greater challenge and could potentially require complex end-user adjustments. HDMI 1.3 incorporates an automatic audio/video synching capability that allows devices to perform this synchronization automatically with accuracy.
    • New lossless audio formats: In addition to HDMI’s current ability to support high-bandwidth uncompressed digital audio and currently-available compressed formats (such as Dolby® Digital and DTS), HDMI 1.3 adds additional support for new, lossless compressed digital audio formats Dolby® TrueHD and DTS-HD Master Audio™.
    Products implementing the new HDMI specification will continue to be backward compatible with earlier HDMI products.

Det er altså i hovedsak støtte for overføring av de nye HD-lydformatene i komprimert form, og støtte for høyere fargepalett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JiPPi takk for svar... blir vel klokere nå... men vil det bli veldig fysisk synlig å se forskjellen... Jeg har jo store problemer med å skille 720 fra 1080, syns begge deler har ganske digg detaljnivå... men hva blir det lille ekstra på en måte :S ...om noen skjønner hva jeg mener da

Takk for info... hadde helt glemt wiki-leksikonet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim
    men vil det bli veldig fysisk synlig å se forskjellen... Jeg har jo store problemer med å skille 720 fra 1080, syns begge deler har ganske digg detaljnivå... men hva blir det lille ekstra på en måte :S ...om noen skjønner hva jeg mener da
    Denne tråden skulle vel gi det beste svaret man kan oppdrive akkurat nå:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...pplosning.html
    Takk for info... hadde helt glemt wiki-leksikonet
    Wikipedia is your friend :-)

-k

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det enda enklere kan du kjøpe en flatskjerm i dag og glemme HDMI 1.3 for det har du ikke bruk for, enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shenk ju for den tråden knutinh...
    Er bare litt interessert siden alle maser om HDMI 1.3 og HD HD HD, men vet jo ikke mye om det... eller forskjellen hvertfall

Arendal: Ser jo at ingen flatskjermer på markedet (som jeg har oppdaget ennå hvertfall) har HDMI 1.3... Men jeg vil vel få nytte av det feks når PS3 kommer og jeg har en HD-klar TV med HDMI 1.3 støtte....

Så var derfor jeg lurte litt på om det var såååå viktig eller om det er så oppskrytt med HDMI 1.3 .... For om det er ekstremt oppskrytt så kjøper jeg jo ny tv strax... men om d er lurt å vente noen måneder til 1.3 blir standard, fordi 1.3 er bare sååååååå mye merkbart bedre, så vil jeg jo det...

Skal jo bruke rundt 30-35000 på tv

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene gjør sitt beste for å stadig ha "noe nytt" å lokke visa-kortet fram med. Gitt reklamekampanjene den siste tida med ørten millioner farger etc så vil jeg si at PR-avdelingene enten ikke vet hva de driver med, eller er ute etter å lure folk. I begge tilfeller så blir de usikre kilder til informasjon.

Jeg tror at 12bit ende-til-ende kan gi en synlig forbedring, mer i noen scener enn andre. Men jeg tror ikke at det har noe for seg å ha 12bit komponenter i en kjede som uansett er begrenset av 8bit. HD-DVD og BR er fastlåst til 8bit og jeg har ikke hørt rykter om noen endringer av det. Jeg tviler egentlig på om PS3 kan utnytte mer enn 8 bit reelt, men det vet sikkert andre bedre enn meg.

Poenget mitt er at gitt et vanlig brukermønster så tror jeg at du fint kan kjøpe 8-bit utstyr i dag og bruke det til det er slitt ut eller utdatert av andre grunner, uten å tape noe spesielt på ikke å ha valgt 12-bit.

Hvis du tilhører et veldig spesielt brukermønster kan dette se noe annerledes ut, f.eks hvis du planlegger å kjøpe nye Vista og skal se veldig mange HDR bilder som du har satt sammen med speilreflekskameraet ditt...

For mer info:
    http://www.poynton.com/PDFs/Mac_gamma.pdf
    http://www.poynton.com/PDFs/GammaFAQ.pdf

"13 How many bits do I need
    to smoothly shade from
    black to white?
    At a particular level of adaptation, human vision responds to about a
    hundred-to-one contrast ratio of intensity from white to black. Call these
    intensities 100 and 1. Within this range, vision can detect that two intensities
    are different if the ratio between them exceeds about 1.01, corresponding
    to a contrast sensitivity of one percent.
    To shade smoothly over this range, so as to produce no perceptible steps,
    at the black end of the scale it is necessary to have coding that represents
    different intensity levels 1.00, 1.01, 1.02, and so on. If linear light coding is
    used, the “delta” of 0.01 must be maintained all the way up the scale to
    white. This requires about 9,900 codes, or about fourteen bits per component.
    If you use nonlinear coding, then the 1.01 “delta” required at the black
    end of the scale applies as a ratio, not an absolute increment, and
    progresses like compound interest up to white. This results in about 460
    codes, or about nine bits per component. Eight bits, nonlinearly coded
    according to Rec. 709, is sufficient for broadcast-quality digital television
    at a contrast ratio of about 50:1.
    If poor viewing conditions or poor display quality restrict the contrast
    ratio of the display, then fewer bits can be employed.
    If a linear light system is quantized to a small number of bits, with black
    at code zero, then the ability of human vision to discern a 1.01 ratio
    between adjacent intensity levels takes effect below code 100. If a linear
    light system has only eight bits, then the top end of the scale is only 255, and contouring in dark areas will be perceptible even in very poor
    viewing conditions."

-k

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener fortsatt at man ikke vil se forskjell på HDMI 1.2a og 1.3 uansett om det er HD DVD, BR eller PS3 man kobler til.

HDMI 1.3 er mest intressant på grunn av lyden, ikke bildet.

På display siden er jo lyden som kjent nærmest uintressant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •